50+ ikäiset, vietättekö joulun vanhemmilla?
Alkoi vain kiinnostaa, vaikuttaako ikä joulunviettoon. Itse en ole koskaan ollut joulua vanhemmillani koska heille ei saa mennä (ei jouluna eikä muulloinkaan), mutta olen ollut siinä uskossa että kaikki joilla on normaalit vanhemmat menevät vanhemmilleen (tai jotenkin muutoin vietetään yhteistä joulua). Vai lakkaako se kun omat lapset kasvaa? Eikä ole enää pikkulasten joulua?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Eikö niin, että vanhemmat pääsee valmiin pöydän eteen + 50 lastensa luokse palveltavaksi ja passattavaksi.
Ei pääse tänäkään vuonna.
Ei. Meillä on jo yli 15 vuoden ajan äiti käynyt meillä jouluaterialla.
Haudassa jo ovat. Eläessään koin rasittavana sen, että tuntui että minun sinkkuna oletettiin pitävän jouluna seuraa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kaikki sukupolvet yhdessä, rakastavassa tunnelmassq joulua viettäen taitaa olla kultturinen klisee ja joululehtien kiiltokuva-huijaus. Ei se oikeasti monellakaan ole noin.
omassa suvussankin tilanne missä ei voi mennä kumpienkaan vanhempien luo eikä koskaan ole voinut. Toisessa paikassa saa turpaansa aggressiviselta narsistilta ja toisessa vanhukset vetää juopporännit. Siin sitä rakastavaa monen sukupolven joulutunnelmaa.
Tosi ikävä kuulla, että oma perheesi on tuollainen. Mutta kyllä sellaisiakin yhdessä joulua viettäviä perheitä ja sukuja oikeasti on.
Meillä joulua vietetään poikkeuksetta mummujen (eli äitiemme) kanssa meidän kodissa, sillä meillä tilaa on eniten. Aatto ja joulupäivä ollaan yhdessä, tapanina mukaan liittyy yleensä myös enoni. Olemme mieheni kanssa 44/46, lapset 15/18. Joskus joulunpyhien viettoon mukaan liittyy mieheni veli lapsineen, minulla ei ole sisaruksia. Vielä muutama vuosi sitten kokoonnuimme miehen mummujen järjestämänä loppiaisenakin, silloin läsnä oli sukua serkuista lähtien laajastikin. Tämä perinne loppui, kun mummut eivät jaksaneet enää laittaa juhlia.
Aaton kuvio menee melko tarkalleen oman lapsuuteni kuviota noudatellen. Riisipuuro, lumiukko, hautuumaa, ruokaa, lahjat. Pöydässä perinteiset herkut ja lasissa aina samat juomat. Enkä osaisi viettää pyhiä ilman lähisukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi vastata tähän, olen 45 täyttänyt juuri, olen alaikäinen vastaamaan 50+ ketjuun. Se on kiellettyä suorastaan. Olen "liian nuori" ja minulla on vielä tavoiteltavaa näissä viestiketjuissa. Tulee hauska tunnelma ja ilo.
Mutta sun oli pakko sanoa tuo. :D
Joo on. Mulla on kai jotain omaa kivaa ja hauskaa, kun oon vielä joissakin paikoissa alaikäinen. Tiedä sitten.
Mutta sun oli pakko sanoa tuo. :D