50+ ikäiset, vietättekö joulun vanhemmilla?
Alkoi vain kiinnostaa, vaikuttaako ikä joulunviettoon. Itse en ole koskaan ollut joulua vanhemmillani koska heille ei saa mennä (ei jouluna eikä muulloinkaan), mutta olen ollut siinä uskossa että kaikki joilla on normaalit vanhemmat menevät vanhemmilleen (tai jotenkin muutoin vietetään yhteistä joulua). Vai lakkaako se kun omat lapset kasvaa? Eikä ole enää pikkulasten joulua?
Kommentit (26)
Kun muutin 18-vuotiaana kotoa, en enää koskaan viettänyt joulua vanhempieni kanssa. No toisen en kyllä ennen sitäkään, toisen kanssa siihen asti.
Ei sinne ole saanut mennä yli 20 vuoteen. Hallitsematon kaaos.
Lopetin jo paljon aikaisemmin käymästä lapsuudenkodissa jouluna, alle 30-vuotiaana. Minusta on ollut mukavaa luoda ihan omia jouluperinteitä ensin oman puolisoni kanssa ja sitten puolison ja lasten kanssa.
En ole sitten lapsuuden jälkeen viettäny jouluja vanhempieni kanssa. Omassa kodissani on omat jouluperinteet.
Vanhemmat on otettava meille jouluksi kun ei niillä muuten olisi mitään joulunviettoa.
Me käymme mun vanhempien luona. Miehen vanhemmat ovat kuolleet.
Ei enää. Kun lapset oli pieniä, niin oltiin vuorotellen isovanhempien luona.
Vielä kun lapset olivat ihan pieniä jaksoimme ajaa pitkän matkan mummolaan yöksi, mutta aika nopeasti totesimme että "oma tupa, oma lupa" ja joulut alettiin viettää ihan rauhassa kotona ilman sitä hirveää kyläilyrumbaa ja väsyneiden lasten raahaamista paikasta toiseen.
Pitkään odotimme, että isovanhemmat olisivat tulleet edes yhdeksi jouluksi luoksemme. Eivät koskaan tulleet ja nyt ovat jo liian vanhoja jaksaakseen tulla. En siitä ole jaksanut mieltänyt pahoittaa, kukin taaplaa tyylillään. Aikuiset lapsemme puolisoineen tulevat meille vielä toistaiseksi joka joulu...ja ovat tervetulleita.
Ei me olla menty jouluna vanhempien luo yli viiskymppisinä.
Vanhempani ovat kuolleet, mutta en koskaan ennen sitä aikuisena viettänyt koko joulua vanhemmillani ts. äidilläni joka oli vielä elossa. Osittain kyllä, sillä kävimme joulupäivällisellä äitini luona 1. joulupäivänä ja sitten taas äitini tuli meille joulukahveille 2. joulupäivä.
Kyllä. Ikää on 51 v ja äidin luo jouluksi taas tänä vuonna. Aiemmin n.31-48 -vuotiaana minä olin se, joka laittoi äidille joulun. Kun hän lopetti yrittäjänä toimimisen 68- vuotiaana, hän alkoi järjestää kaikkia perhejuhlia, jopa minun 50 v juhlat.
Isän luona on viileämmät oltavat, käydään viemässä kynttilä haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen nopeasti keräsi peukkuja tämä. Tuli sellainen vaikutelma, että naisten mielestä on hyvä, että miehen vanhemmat ovat kuolleet (ja omat ovat elossa).
Yleensä perinteenä on, että omat lapset viettävät joulua vanhempiensa kanssa, ei isovanhempiensa , joten tuossa asiassa on jo tapahtunut sukupolven vaihdos jo silloin kun omat lapset syntyivät. Eli joulu vietetään kotona. Thats it.
Tuo kaikki sukupolvet yhdessä, rakastavassa tunnelmassq joulua viettäen taitaa olla kultturinen klisee ja joululehtien kiiltokuva-huijaus. Ei se oikeasti monellakaan ole noin.
omassa suvussankin tilanne missä ei voi mennä kumpienkaan vanhempien luo eikä koskaan ole voinut. Toisessa paikassa saa turpaansa aggressiviselta narsistilta ja toisessa vanhukset vetää juopporännit. Siin sitä rakastavaa monen sukupolven joulutunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen nopeasti keräsi peukkuja tämä. Tuli sellainen vaikutelma, että naisten mielestä on hyvä, että miehen vanhemmat ovat kuolleet (ja omat ovat elossa).
No kuule kyllä toivoisin asian olevan toisinpäin vaikka nainen olenkin
En voi vastata tähän, olen 45 täyttänyt juuri, olen alaikäinen vastaamaan 50+ ketjuun. Se on kiellettyä suorastaan. Olen "liian nuori" ja minulla on vielä tavoiteltavaa näissä viestiketjuissa. Tulee hauska tunnelma ja ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sissus saakeli. 🤣
Peukuttajien mielestä on hyvä että me käymme mun vanhempien luona.
Eikö niin, että vanhemmat pääsee valmiin pöydän eteen + 50 lastensa luokse palveltavaksi ja passattavaksi.
Mun vamhemmat on kuolleet nuorena, mutta ei sitä vietetty silloinkaan yhdessä kun toinen vielä eli. Ei siitä mitään tullut.