Te, ketkä olette vauvan kanssa kotona ja esikoinen on hoidossa!
Olen äitiyslomalla 5 kuukautisen vauvan kanssa ja esikoinen, melkein 3-vuotias käy päiväkodissa noin 3 päivää viikossa.
Äitiyslomani loppuu alkuvuodesta, enkä halua vielä laittaa pientä hoitoon, vaan olen ajatellut olla ainakin kevään ja kesän kotona, ja ehkä mennä töihin sitten syksyllä.
Onko hassua jos esikoinen, silloin siis reilu 3-vuotias, käy päiväkodissa tuon 3 päivää viikossa, mutta itse olen kotona hoitovapaalla nuorimman kanssa? Miten muut ovat toimineet vastaavassa tilanteessa?
Kun sitten jos otan esikoisen kevääksi/kesäksi kotiin, niin pelkään, ettei pääse syksyllä samaan hoitopaikkaan takaisin.
Siis onko kukaan hoitovapaalla nuoremman kanssa esikoisen ollessa hoidossa?
Kommentit (27)
kun vauva syntyi(2-v ja 4-v), halusivat olla kotona. Kaksi kertaa viikossa kävivät kerhossa. En ajatellut paikkojen menettämistä tms, kun halusin viettää lasteni kanssa kaiken mahdollisen ajan. Päiväkodissa olivat ihmeissään, kun yleensä on kuulemma tapana pitää isommat hoidossa, kun äiti on äitiyslomalla.
Saimme kaikille lapsille hoitopaikan vanhasta tutusta päiväkodista ihan siitä syystä, että hoidin lapset kotona- pääsimme jonon ohi:) Ja päiväkodin tädit kiittelivät, että ihanaa kun joku haluaa olla lastensa kanssa.
mennä sinne, jos kotona ei ole vauvaa, johon äiti keskittyy... Se on oikeasti lapselle halju paikka muutenkin.
Meillä reilu 3v käy kaksi kertaa viikossa avoimessa päiväkodissa, on siis aamupäivän siellä. Ja minusta se on ihan riittävästi hänelle. Lisäksi on uinti kerran viikossa ja sitten kyläillään kavereilla, jotka myös ovat kotona lasten kanssa ja käydään kerran viikossa koko molempien lasten kanssa perhekahvilassa.
Esikoisen kohdalla kotona olo jatkuu vielä 2 vuotta, koska aioin jatkaa kotihoitoa tämän kolmannen synnyttyä ja siihen asti kun kuopus on vajaa 2.. Hän on siis 5 vuotias kun aloittaa päiväkotiuran =). ja todellakin nautin tästä ajasta. On hyvä, että nykyisin on kaikenlaista toimintaa/ virikettä myös kotona oleville lapsille.
T. äiti ja lapset 3v, 1v ja rv 20
No eikö se ole jo nyt tosi "hassua" ja epäreilua esikoista kohtaan että joutuu hoitoo ja nuorempi saa olla kotona äidin kanssa aikaa viettämässä.?
Miten niin joutuu? Meidän 4 v ainakin _tykkää_ päiväkodissa käynnistä. kyse on siitäkin, miten asia lapselle esitetään!
teille, jotka viette esikoisen osa-aikaisesti hoitoon:
Miksi siis viette hoitoon päiväkotiin, ettekä esim. seurakunnan kerhoon? Meillä voi vielä 3 krt viikossa kolmeksi tunniksi tänne kerhoon. Eikö se ole ihan sama, kumpaan vie?
Tämä siis ihan asiallisesti kysyttynä, koska en tiedä.
Kaikkialla ei todellakaan ole kerhotoimintaa kuin esim. kerran viikossa pari tuntia kerrallaan. Lisäksi srk-toiminta ei kaikkia kiinnosta, etenkin kun se pikkupaikkakunnilla tarkoittaa sitä, että lapset laulavat vähän hengellisiä lastenlauluja, sitten syödään eväät ja askarrellaan lopuksi tädin kanssa hile-enkeli tai väritetään monistettu Mooses-kuva. Siinä sitä olikin sitten viisivuotiaalle viikoksi virikkeitä....
Huomattavasti järkevämpää on jatkaa ennestään tutussa päiväkodissa ja tutussa ryhmässä esim. juuri se 2-3 pv/vko, päivään kuuluu ohjattua toimintaa, vapaata leikkiä, ulkoilua, retkiä jne.
Meillä esikoinen (nyt 3,5v.) oli jo päiväkodissa silloin kun kuopus syntyi ja me jatkettiin vauvan syntymän jälkeen siten, että esikoinen on päiväkodissa 9pv/kk (tämä on minimi meidän paikkakunnalla, mitä lapsi voi olla päiväkodissa).
Musta on todella hölmöä, että lasta pitää pitää päiväkodissa sen vuoksi, että muuten menettää sen paikan eikä sitten välttämättä pääse takaisin samaan päiväkotiin. Mutta tämä on ollut meillä yksi syy. Ollaan kauheesti tykätty (tyttö siis myös) tuosta päiväkodista enkä uskalla riskeerata, ettei hän pääsisi sinne enää takaisin. Tuohon päiväkotiin on kovasti tunkua tällä alueella.
Mutta ei tuo olekaan meillä ainoa syy miksi esikoinen jatkoi päiväkodissa. Meillä ei nimittäin ole mitään hoitoapua lapsille täällä missä asutaan. Esikoisen päivähoitopaikka on ollutkin meille kultaakin arvokkaampi niinä kertoina kun minä äitinä olen ollut sairaana. En olisi muutamana kertana mitenkään pärjännyt kotona kahden pienen lapsen kanssa. Onneksi esikoisen sai viedä hoitoon. Jonkin verran mies on ollut töistä pois minun sairauden vuoksi, mutta ei tuotakaan kovin useasti voi tehdä.
Tärkein syy miksi meillä esikoinen käy päiväkodissa on se, että hän on tosi sosiaalinen yksilö. Mankuu koko ajan kotona ollessaan, että voisko joku naapurista tulla leikkimään hänen kanssaa. Meillä kaikki naapurien lapset on joko päiväkodissa tai koulussa, joten leikkiseuraa ei päivisin helpolla löydy. Kuopuksesta ei vielä ole oikein leikkiseuraa (nyt 1v3kk). Muutamina päivinä kun esikoinen on ollut kotona, hän on oikein sanonutkin, että haluaisi päiväkotiin. Tietty jos lapsi jäisi joka kerta päiväkotiin itkien eikä haluaisi sinne mennä niin sitten pitäisin hänet kotona!
Ja yksi myös aika tärkeä syy on koko perheen jaksaminen. Kuopus oli koliikkivauva ja edelleenkin aika vaativa tapaus ja usein myös sairaana (korvakierre...). Myönnän, etten olisi mitenkään jaksanut touhuta esikoisen kanssa kun kuopus itki ensimmäiset 4kk todella paljon. Olisin varmaan palanut ihan loppuun ja joutunut jonnekin hoitoon jos ei esikoisella olisi ollut hoitopaikkaa.
Niin ja vielä: minusta myös kuopus on ansainnut minun jakamattoman huomion edes muutamana päivänä viikossa. Esikoinenhan sai täyden huomion 7pv/vko kun hän syntyi. Me vietetään kuopuksen kanssa yhteistä laatuaikaa esikoisen hoitopäivinä. Käydään esim. vauvakerhossa, jonne ei esikoisen kanssa voisi mennä. Käydään muskarissa, kuten olen esikoisenkin kanssa käynyt jne. On paljon asioita, joita ei voisi edes tehdä kahden lapsen kanssa.
Joku tietenkin kimpaantuu heti näistä mun kommenteista, että miksi meillä sitten on kaksi lasta... Meistä on kuitenkin tärkeää, että lapsella on sisaruksia, etteivät ole sitten ihan yksin kun aika meistä vanhemmista jättää...
Tämä on ollut meidän perheessä kaikille osapuolille paras ratkaisu. Kukin tietenkin taplaa tyylillään, mutta näin meillä!
Äiti ja lapset 3,5v. ja 1v3kk