Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä työ sopii introvertille?

Vierailija
08.12.2023 |

En nyt mikään ihmiskammoinen tai sosiaalisesti vammainen ole, mutta liian isossa porukassa oleminen koko työpäivän ajan on kieltämättä kuormittavaa. Pidän ihmisistä, mutta haluan työssäni olla yksin tai pienessä porukassa. Mitkä ammatit sopivat introvertille?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalinen introvertti ja puhelias, sosiaalinen pienessä porukassa. Sitten taas isossa porukassa ja tiimissä, jossa +10 henkilöä alan kuormittumaan ja energiani vaipuu, niin etten jaksa enää melkein tehdä työtä. 

Eli itsenäinen työ, jossa saa olla mahdollisimman paljon itsenäisesti on hyvä. Oma huone on melkein pakollista. Lisäksi silti muiden ihmisten seura, jossa saa kahvilla seuraa ja normaalia vuorovaikutusta. 

Haluaisin luovan työn, jossa saa suunnitella ja laittaa sähköposteja. Tällä hetkellä olen melkein ideaalissa työssä. Sekin sisältää silti 1,5-2 tuntia asiakaspalvelua/päivä ja joskus tulee ruuhkia. Tiimikoko on loistava eli 5 henkilöä, josta yleensä näen kahta eniten. Toisilta saa kysyä neuvoa puhelimitse jne. jos tulee kysyttävää.

Jotain on siedettävä kyllä, jos töitä haluaa. Sitten vaihtoehdoksi jää kai vapaa-ajan tasapainottaminen, että saa olla yksin.

Itse virittäydyn ja lataudun nukkumalla, lenkkeilemällä, maalaamalla, juttelemalla puhelun hyvän ystävän kanssa, kirjoittamalla, kuuntelemalla musiikkia ja pelaamalla videopelejä tai salilla (sielläkin kivasti kyllä ruuhkia välillä esim. 16 aikaan).

Tämäkin vaan, että päivästä pitäisi enemmän jäädä aikaa itselle. Seurustella jos haluaa, niin siitäkin pitää jäädä yksinäistä aikaa. En näe pahana, jos vaikka seurustelukumppanin kanssa asun ensimmäiset vuodet eri osoitteissa ja menen suhteessa hitaasti. En vaan jaksa toista jatkuvasti. Tarvitsisin yhdessä asuessakin joskus huoneen, jossa saan olla ihan yksin tunnin pari tai koko illan.

Meitä kun on niin erilaisia, jotkut taas haluavat jatkuvasti ihmiskontakteja ja aikataulujen paukkumista. 

Rakastan minäkin hyvää stressiä ja hyvää tahtia töissä, muuten tulee tietenkin tylsää.

Se on vaan ärsyttävää, jos luullaan avokonttoreiden olevan parhaita paikkoja ihmisille. Näin kun ei ole kaikkien kohdalla. Ihmisillä pitäisi saada olla mahdollisuus hiljaiseen työhön ja omaan työsoppeen.

Ääniyliherkkänä taustamelu kuormittaa hermostoa ja vie voimia työltä. Jotakin taas ehkä taustamelu voi "virkistää" ja vaan tehdä ihmisestä energisemmän työtahdin suhteen. 

Vierailija
22/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sopinut jo 16 v ajan tekstinkäsittely. Nyt vielä kun ollaan siirtymässä etätöihin, en keksi parempaa työtä itselleni! Ei tarvitse nähdä enää kollegoita, jes!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin ajatellut ammatinvalintaa noin niin ei siitä olisi tullut hevon vitt**kaan. Teen työtä mistä tykkään. Jotkut asiat on kestettävä työelämässä.

Tämä toimii joillekin, toisille ei. Useimmathan on jonkin sortin ambivertteja, vaikkakin sitten kallellaan hieman enemmän introverttiin tai ekstroverttiin. Näille ihmisille tosiaan introversio/ekstroversio ei ole mitenkään ratkaisevan määrittävä tekijä siinä, mitä opiskella ja tehdä työkseen. Valitsee mitä kiinnostaa, ja sopeutuu sitten vaan sen työn vaatimaan sosiaalisuuden tasoon.

Näin asia ei kuitenkaan ole, jos henkilö on jommassakummassa äärilaidassa introversio/ekstroversio-jatkumoa. Heille sosiaalisuuden määrä saattaa hyvinkin olla jopa tärkein tekijä ammatinvalinnassa. Ja nämä ihmiset kärsivät valtavasti, jos päätyvät sopimattomaan työkuvioon. Äärimmäisen ekstrovertti riutuu päivästä

Erittäin hyvin sanottu 👍

T: AP

Vierailija
24/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalinen introvertti ja puhelias, sosiaalinen pienessä porukassa. Sitten taas isossa porukassa ja tiimissä, jossa +10 henkilöä alan kuormittumaan ja energiani vaipuu, niin etten jaksa enää melkein tehdä työtä. 

Eli itsenäinen työ, jossa saa olla mahdollisimman paljon itsenäisesti on hyvä. Oma huone on melkein pakollista. Lisäksi silti muiden ihmisten seura, jossa saa kahvilla seuraa ja normaalia vuorovaikutusta.

Mulla täysin samat setit.

T: AP