Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuusiviikkoisen vauvan rytmi

04.01.2007 |

Heippa!

Miten teidän kuusiviikkoiset? Meillä pojan kanssa noustaan ylös 9-12 ja siitä sitten valvoo iltapäivään (5-6 tuntia) ja syö oikeastaan koko ajan, huilaa välillä mutta kohta taas itkee ruokaa. Illat ja yöt nukkuu 2-3 tunnin pätkissä, syö ja jatkaa nukkumista, mikä on tosi hyvä mutta ihmettelen tuota päivällä valvomista, onko erikoista näin pienelle? Ei millään menisi nukkumaan vaikka nukahtaa rinnalle, kun vie sänkyyn niin herää heti. Tutin kanssa saattaa nukahtaa tai jos lähdemme ulos vaunujen kanssa. Ei kuitenkaan suostu jäämään ulos nukkumaan vaan nukkuu vain enkkeilyn ajan. Ei myöskään viihdy pitkään yksin lattialla vaan haluaa syliin ja varsinkin tissille :) Meillä ei ole mitenkään " rytmitetty" vaan mennään vauvantahtisesti toistaiseksi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tyttö tapaa herätä klo 8-10 aamulla ja aamupäivä menee kukkuessa ylhäällä mitä nyt torkahtelee välillä rintarepussa. Jos yrittää siitä laittaa sänkyyn, herää parissa minuutissa. Sitterissä tai lattialla viihtyy vain muutamia minuutteja mieluiten kuitenkin on sylissä ja erityisesti kanniskeltavana. Parina viime päivänä olen saanut hänet nukkumaan parin kolmen tunnin päikkäreitä iltapäivällä vaunuissa ulkona pienen kärryttelyreissun päätteeksi. Hän nukahtaa vaunuun yleensä heti.

Illalla alkaa valvomismaratoni, joka helposti kestää iltakuudesta puolilleöin, jolloin simahtaa yöunille. Iltaisin tytöllä on kitinää eikä mikään ole hyvä. Vääntelee ja itkeskelee myös sylissä. Viime aikoina on nähty myös tissiraivareita pitkin päivää, mutta eritysesti iltaisin. Miehen kannalta on harmi, että illat ovat itkuisia. Hän oikeastaan näkee vain nämä hetket töidensä takia :(

Yöllä on yleensä yksi vähän pidempi nukkumispätkä n. 3 tuntia ja sen jälkeen heräillään syömään parin tunnin välein. Onneksi yöt ovat olleet ainakin vielä suhteellisen helppoja, kun tyttö vain syö ja samantien voi siirtää omaan sänkyyn jatkamaan unia.

Itsekseen tyttö ei ole nukahtanut kuin kerran sitteriin. Yleensä hän nukahtaa joko syönnin päätteeksi rinnalle tai kanniskelun jälkeen syliin.

Vierailija
2/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seitsenviikkoinen vaavi, jonka " rytmi" (lainausmerkeissä, koska päivärytmi on nyt vähän niin ja näin) on hyvin samanlainen teidän vauvojen kanssa.

Aamulla vauva herää 7-8 aikaan. Päivän hän kukkuisi läpeensä, ottaisi vain pieniä torkahduksia, nekin syödessään. Nukahtaa oikeastaan vain vaunuihin ja nukkuu päivisin pidempään vain pihalla.Päivisin saattaa joitain aikoja kelliä itsekseen viltillä, mutta sitä ei kestä kauaa. Suurimman osan ajasta vain söisi, söisi ja söisi. Ei siis ole mitään " imetän kolmen tunnin välein" -aikataulua. Varsinkin illan roikkuu tississä. Illalla myös kitisee ja marisee, eikä helposti oikein mikään ole hyvä.

Unia siis ottaa päivän aikana yhdet tai kahdet. Ja ihan silloin kun häntä huvittaa, eli todellakin elämme vauvantahtisesti täällä. Yöunille uinahtaa puolenyön aikaan, nukkuu 3-4 tunnin pidemmän pätkän ja sitten taas tissuttelee vähän väliä. Välillä mietityttää, kun lukee monien vauvojen olevan jo vaikka minkälaisessa aikataulussa, että teenkö nyt jotain väärin. Minä en ole kunnon päivätahtia osannut vielä luoda...

No, ainoa päivärytmisyys joka meillä on, on tuo yöunille meno. Se tapahtuu jokseenkin samaan aikaan joka päivä. Vaunuretkelle (=päikkärit) lähden puolenpäivän aikaan tai vähän myöhemmin (esim. tänään lähdin vasta 14.30). Nyt vauva nukkuu taas, mutta vain siksi, että itse päätti uinahtaa ;-)

Että näin täällä. Kaipa se rytmi ajan kanssa löytyy, näin mulle on vakuuteltu ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstisi oli kuin minun kirjoittamaa! Ihan samanlaista siis meillä :)

Ja vauva nyt 8vk ikäinen.