Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset voivat olla aivan tyytyväisiä myös edullisiin joululahjoihin

Vierailija
08.12.2023 |

On vain harhaa kuvitella, että lapsi, joka toivoo itselleen uutta puhelinta tai kallista pleikkaria, ei voisi olla vallan tyytyväinen johonkin ihan tavalliseen joululahjaan kuten kirja ja palapeli. 

Lasta ei vain tule opettaa saamaan kalliita asioita joulupukilta, niin toiveet pysyvät haavekuvien tasolla ja se tavallinen palapeli voi tuottaakin suurta iloa koko jouluksi. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan taas niin kurinalaisia, ei osteta lapselle kaikkea ja kallista yms. ja silti kun kaupungilla katsoo, niin monella teineillä on tonnin puhelimia ja hirveän kalliita vatteita ja kenkiä. Kuka niitä sitten ostaa jos täällä ei kukaan? Tuskin ne nyt kaikki on köyhien muksuja jotka on jollain kela-tuilla ne ostaneet.

Vierailija
22/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä opettaa lasta kalliille maulle. Sen taloudellisen ajattelun voi opettaa jo lapsena. Lapsellakin voi olla joku käsitys siitä mikä on halpaa (muutama kymppi) ja mikä kallista (satasia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap sun mielestä edullinen joululahja? Omien lasteni joululahjatoiveiden hinta on käytännössdä keskimäärin 20 eur /kpl. Esim. toinen toivoi kirjoja, jotka saa joulun alla tapahtuvasta kirjakaupan ystävämyynnistä vähän edullisemmin kuin normaalisti. Parinkympin lahjat luokiteltaneen "edullisiksi" jos vertailukohteena on pleikkari tai älypuhelin. Mutta ongelma varmaan onkin se, että joillain tekee tiukkaa jopa tällaisten edullisten lahjojen ostaminen. 

Omien lasteni ei tarvinnut toivoa vaikka älypuhelinta, koska heillä on jo sellaiset, ja he tietävät, että jos puhelin tulee elinkaarensa päähän ja hajoaa, he saavat aina viikossa uuden. Myös vaatteita saavat ihan tarpeen mukaan. Mitä niukempaa elämä on, sitä enemmän toiveita ja paineita kasautuu juuri joululahjoihin. 

Mutta pikkulapsille sinänsä ON helppo ostaa toivelahjoja aika halvallakin. Jos lapsi on vaikka intohimoinen Muumi-fani, voi kirppikseltä löytyä vaikka mitä aarteita muutamalla eurolla. Pikkulasten lahjat tässä tuskin tuottavatkaan vanhemmille päänvaivaa, vaan nimenomaan kouluikäisten. Kun joillekin se parinkympin lahjakin voi tuntua kalliilta.

Vierailija
24/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on ekalla luokalla. Parasta viihdettä on edelleen väkertää kaikesta roskasta jotain suurta taidetta, mitä säilötään pitkin lattioita ja hyllynpäällisiä. Lisäksi rakastaa lukemista. Makaa sohvalla viltin alla lukemassa eikä malta edes syödä. Pehmolelut ovat edelleen tärkeitä.

Ostin lapselle pehmolelun, jota toivoi, halvan palapelin, jota toivoi ja edullisia kirjoja (5€ kpl) muutaman. Ostin myös yhdessä pelattavaksi lautapelin, joka tosin jäi saamatta, kiitos verkkokauppa. Mutta ei kyllä edes jaksa harmittaa. Kaapissa on muutama peli jo ennestään.

Katsotaan sitten teini-iässä meneekö aatto pilalle kun paketista ei tulekaan Iphone25. Vielä en aio edes ostaa puhelinta pitkään aikaan ja siihen saa lapsi tyytyä.

Vierailija
25/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä joulussa on yhdessä vietetty aika perheen kanssa. Se unohtuu monessa perheessä hyvin usein ja se yritetään korvata lahjoilla. Kun lapset leikkii uusilla vehkeillä niin vanhemmat saavat taas hetken olla rauhassa, ajatellaan. 

Vierailija
26/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä joulussa on yhdessä vietetty aika perheen kanssa. Se unohtuu monessa perheessä hyvin usein ja se yritetään korvata lahjoilla. Kun lapset leikkii uusilla vehkeillä niin vanhemmat saavat taas hetken olla rauhassa, ajatellaan. 

Hohhoijaa. On kyllä ihan normaalia haluta ilahduttaa lasta mieleisellä joululahjalla. Kun omilta lapsiltani kysyn, he sanovat, että joulussa parasta on tunnelma ja meidän omat jouluperinteet, mitä teemme yhdessä.SILTI kyllä he ilahtuvat, kun paketeista paljastuu heidän toivomiaan asioita tai jotain kivoja yllätyksiä, joista tykkäävät. Lahjat ja ihana joulumielihän eivät ole toisensa pois sulkevia asioita.

Vierailija
27/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. On kyllä ihan normaalia haluta ilahduttaa lasta mieleisellä joululahjalla. Kun omilta lapsiltani kysyn, he sanovat, että joulussa parasta on tunnelma ja meidän omat jouluperinteet, mitä teemme yhdessä.SILTI kyllä he ilahtuvat, kun paketeista paljastuu heidän toivomiaan asioita tai jotain kivoja yllätyksiä, joista tykkäävät. Lahjat ja ihana joulumielihän eivät ole toisensa pois sulkevia asioita.

Sittenhän tämä kommentti ei koskenutkaan teidän täydellistä perhettä. :)

Vierailija
28/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olette saaneet käsitykset, että lapset toivoo kalliita lahjoja?

Niistä joulupuu, yms keräyksistä? 

Mielikuva syntyy juurikin näistä köyhien uhriutumisavauksista esim facebookissa, yms. 

Toisaalta ymmärrän, että köyhän perheen lapset toivoo edes joululahjaksi jotain isompaa, semmoista mitä ei muuten voi saada. Varakkaan perheen lapsilla on jo muutenkin kaikkea, niin joululahjatoiveet voi olla tyyliin villasukat ja palapeli. Vaikka toki perheitä on erilaisia, ihan riippumatta varallisuustasosta. Toisille se materia on tärkeämpää kuin toisille ja kyllä se vanhempien esimerkki siinä vaikuttaa aika paljon miten lapset tavaraan suhtautuu.

Varakkaan perheen lapsill

Tätäpä juuri tarkoitin tuolla kommentillani. Jos lapsilla on riittävästi kaikkea mukavaa eivätkä koe jäävänsä paitsi mistään, heillä ei ole välttämättä tarvetta saada just sitä uusinta pleikkaa ja puhelinta. Eikä toki kaikilla köyhilläkään ole tarvetta, mutta jos voi toivoa vaikka yhtä asiaa niin helposti se voi sit olla just se hienoin. 

Ja niin, joku täällä kommentoi miten just köyhillä on krääsää ja luottotiedot tapissa, mutta ihan oikeasti, onhan sitä samaa käytöstä ihan kaikissa tuloluokissa. Toisilla on kymppitonnin bruttokuukausitulot ja silti vingutaan iltapäivälehdissä että on rahat loppu. Jotkut taas osaa suhteuttaa menonsa tulojen mukaan, ne pienemmätkin, eikä lapset silti koe puutetta mistään. 

Vierailija
29/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli ommellut lapsen pienelle pehmohiirelle petivaatteet 

jämistä ja oli tosi hienot 

itse tehdenkin pärjää pitkälle 

Vierailija
30/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuva syntyy juurikin näistä köyhien uhriutumisavauksista esim facebookissa, yms. 

Toisaalta ymmärrän, että köyhän perheen lapset toivoo edes joululahjaksi jotain isompaa, semmoista mitä ei muuten voi saada. Varakkaan perheen lapsilla on jo muutenkin kaikkea, niin joululahjatoiveet voi olla tyyliin villasukat ja palapeli. Vaikka toki perheitä on erilaisia, ihan riippumatta varallisuustasosta. Toisille se materia on tärkeämpää kuin toisille ja kyllä se vanhempien esimerkki siinä vaikuttaa aika paljon miten lapset tavaraan suhtautuu.

Sinä sait esimerkin että kaikille muille materiaalin on tärkeämpää? Sin

Voi väärinymmärryksen mestarit. Itse olen kyllä ihan semmoisesta keskituloisesta/varakkaasta perheestä. Ei ollut kaikkea, mutta niin paljon ettei tosiaan tarvinnut toivoa kalliita lahjoja. Sama se on nyt omilla lapsilla. Toisaalta kyllähän sen näkee kuka tahansa että ihmiset suhtautuu ostamiseen ja materian omistamiseen hyvin eri tavoin, melkoisessa kuplassa saa elää jos ei. 

Vierailija
31/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluikäisellä on yksi kallis lahjatoive. Tulee varmasti hieman pettymään tavallisiin lahjoihin (kirjat, vaatteet, lautapeli), kun se suurin toive ei toteudu. 

Vierailija
32/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi oletat, että muiden kohdalla se menisi eri tavalla? Tuo oma esimerkki oli tosiaan vain havainnollistava esimerkki. Ihan yhtä lailla minä tunnen perheen, jossa joululahjoja ei ostettu eli eipä ainakaan ollut materialistinen joulu - mutta ei kyllä jaksettu laittaa joulua muutenkaan. Että ei sekään mitään ihanaa joulumieltä takaa, jos ei lahjoihin laita rahaa.

Vierailija
33/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut vanhemmat on vain kitupiikkejä sekä katkeria kun omassa lapsuudessa ei ollut nykytuotteita.

Mikään ei estä harrastelemasta juuri nyt, muu kuin oma ego.

Kuulee niin usein jotta "vain lapset pelaa", tämä on täysi valhe. Pelaaminen on nykypäivän ammatti mitä dinosaurukset ei hyväksy tai tajua, ovat olevinaan parempia kun lukee kirjoi ja katselee salkkareita.

On olemassa ihan vain rakennuspelejäkin mistä voi saada arkkitehdin vibat. Pääsee pienellä investoinnilla testaileen eri asioita ennenkö lähtee livenä harrastelee.

Vierailija
34/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niillä hiiren petivaatteilla ihan hirveän pitkälle pärjää. Kuten itse aiemmin kirjoitin, pikkulapsille saa helposti mieluisat lahjat todella halvalla - ainakin useimmiten. Kouluikäisille sitten taas ne hiiren petivaatteet eivät enää olisikaan joulun hittilahja, vaikka päiväkoti-ikäiselle voi ollakin.

Ja jos lapsi toivoo jotain tiettyä hupparia, ei itse tehty huppari vain ole sama asia. Ihan kaikkea kun ei voi kuiteta itse tehdyllä versiolla.

Vierailija
35/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ole

Joillain nyt vaan on kova tarve paheksua muita ja vetää mutkia suoriksi. Totuushan on, että useimmat perheet on niinkuin tämä esimerkin perhe, jouluun mahtuu sekä lahjat että yhdessäolo. 

Vierailija
36/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niillä hiiren petivaatteilla ihan hirveän pitkälle pärjää. Kuten itse aiemmin kirjoitin, pikkulapsille saa helposti mieluisat lahjat todella halvalla - ainakin useimmiten. Kouluikäisille sitten taas ne hiiren petivaatteet eivät enää olisikaan joulun hittilahja, vaikka päiväkoti-ikäiselle voi ollakin.

Ja jos lapsi toivoo jotain tiettyä hupparia, ei itse tehty huppari vain ole sama asia. Ihan kaikkea kun ei voi kuiteta itse tehdyllä versiolla.

Meillä just koululainen on se, joka ei toivo oikein mitään. Ei kaipaa enää leluja, ei ole (ainakaan vielä) merkkivaatteiden perään, eikä oikein myöskään minkään elektroniikan.

Vierailija
37/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä just koululainen on se, joka ei toivo oikein mitään. Ei kaipaa enää leluja, ei ole (ainakaan vielä) merkkivaatteiden perään, eikä oikein myöskää

No teillä on sitten helpot joululahjaostokset :)  Aika monessa perheessä koululaisetkin silti saattavat toivoa jotain. Itselläni kaksi kouluikäistä, eikä kumpikaan toivo merkkivaatteita eikä elektroniikkaa. Esim. toinen toivoi tiettyjä kirjoja.  Kyllähän maailmassa muutakin on kuin merkkivaatteita ja elektroniikkaa, ja joskus jopa koululaiset saattavat olla kiinnostuneita muustakin.

Vierailija
38/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä just koululainen on se, joka ei toivo oikein mitään. Ei kaipaa enää leluja, ei ole (ainakaan vielä

No kyllä se oikeastaan olisi helpompaa jos lapsi toivoisi jotain, kun kuitenkin haluaa lahjoja saada ja meidän vanhempien lisäksi myös sukulaiset haluaisi ostaa ja kyselee toiveita. Onneksi tunnen lapseni sen verran hyvin, että pystyn päättelemään mistä ilahtuisi, vaikkei itse osaa erikseen sitä määritellä. Luonnollisesti hänellä on myös kiinnostuksen kohteita, ne vaan on sellaisia jotka ei vaadi mitään erityisiä hankintoja tai tarpeelliset jo on. 

Vierailija
39/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on melko logouskollinen (juu, ei ole minulta opittu, omat vaatteeni ovat luokkaa kirppikseltä eikä haittaa pätkääkään) ja toivoi yksi joulu merkkihupparia. Tein urheiluliikkeen outlet-myymälästä ihan huippulöytöjä, niin sai pakettiin sen toivotun logohupparin ja huomattavasti edullisemmin kuin ns. tavallisessa vaatekaupassa.

Vierailija
40/44 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaan perheen lapsilla on jo kaikkea? Ei, ei tosiaan välttämättä ole.

Usein on. Ellei nyt ole joku minimalismiin pyrkivä hesan hippiperhe. 

Kyllä varakkailla on monenlaiset pelit ja vehkeet useimmiten. Ollaan rehellisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi