Koirille järjestetään nykyään nimiäis- ja synttärijuhlia - mitä ihmettä?
Heti alkuun: ymmärrän täysin, jos perheessä on tapana muistaa lemmikkiä syntymäpäivänä vaikka lempiherkulla tai muulla mukavalla. Mutta tämä ilmiö menee minulla yli ymmärryksen:
Olen jo useamman kerran bongannut instasta kuvia juhlista, joissa koiralle on järjestetty nimiäiset tai synttärijuhlat. Juhlat ovat kuin hienommat lasten nimiäiset tai synttärit: pöydät pursuavat lahjoja, kakku on tilattu konditoriasta, pöydät notkuvat tarjottavia ihmisvieraille, koti/juhlatila on koristeltu jne. Juhlissa on joukko vieraita kuin lasten nimiäisissä tai synttäreillä olisi. Päivänsankari poseeraa vieraiden sylissä ja juhlavieraat ovat pukeutuneet parhaimpiinsa.
Kertokaa, miksi ihmeessä ihmiset järjestävät nykyään tällaisia juhlia ja olenko ainoa, joka ei ymmärrä tätä alkuunkaan?
Kommentit (34)
Mun mies kertoi, että hänen lapsuudessaan oli jo koirille synttäreitä. Niitä järjesti lapseton nainen. Koko pihan lapset oli kutsuttu syömään kakkua. Joten on niitä aina ollut.Tämä siis 80-luvulla.
Koirat ovat monille nykyisiä lapsia. Lapsille järjestetään juhlia.
Kissanristiäiset.
Ainahan se on kiva jos löytää aihetta juhlaan. Oisko meillä vähän harvinaista järjestää ihan ilman mitään syytä jotain kutsuja?
Nykyään? Mä oon järjestänyt koirilleni synttäreitä 90-luvulta lähtien. Miksi ei? Ketään ei pakoteta osallistumaan. Meille koira on perheenjäsen ja tärkeä myös monille muillekin läheisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kertoi, että hänen lapsuudessaan oli jo koirille synttäreitä. Niitä järjesti lapseton nainen. Koko pihan lapset oli kutsuttu syömään kakkua. Joten on niitä aina ollut.Tämä siis 80-luvulla.
Ihana! Tuli oikein hyvä mieli tästä. Kaikilla osapuolilla on taatusti ollut mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
tuskinpa kakkua tilattiin leipomosta ja muutenkaan ei ole vedetty överiksi. toisin kuin nykyään.
Meillä on pidetty aina kissanristiäiset kun on tullut uusi kissa taloon, ihan vaan sen takia että on joku syy juhlia. Josko me nyt järkätään kokoontumisia muutenkin silloin tällöin.
Aina näitä on järjestetty. Nykyään siitä vaan kerrotaan myös somessa. Miten sinua voi haitata että joku tilaa synttäreille kakun konditoriasta? Sehän on pelkästään positiivinen asia maan taloudelle.
Koira tai vauva ei kumpikaan ymmärrä juhlimisen syytä, siinä mielessä eroa ei ole. Juhlat ovat perheelle/vieraille.
Ihmiset inhimillistävät lemmikkejään ja jopa alepan jakelurobotti on söpö ja omaa inhimilliset tunteet. En nyt kiistä, etteikö eläimillä olisi tunteet, mutta ei niillä ihmisten ajatuksia, eikä ymmärrystä kulttuurista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuskinpa kakkua tilattiin leipomosta ja muutenkaan ei ole vedetty överiksi. toisin kuin nykyään.
Mutta mitä pahaa siinä on, että ne joilla on varaa tekevät noin. Siitä pääsee sitten pitopöydässä nauttimaan nekin, joilla ei olisi sellaisiin tarjoiluihin varaa.
Miksi ihmisille ei voi järjestää tuollaisia juhlia? Luulisi, että sillä koiran omistajallakin on joskus syntymäpäivä.
Kun suomalaiset eivät juuri lisäänny, voidaan lemmikkieläin ottaa korvikkeeksi. ilI
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset inhimillistävät lemmikkejään ja jopa alepan jakelurobotti on söpö ja omaa inhimilliset tunteet. En nyt kiistä, etteikö eläimillä olisi tunteet, mutta ei niillä ihmisten ajatuksia, eikä ymmärrystä kulttuurista ole.
Ei elukoilla ole tunteita, ovat opportunisteja !
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisille ei voi järjestää tuollaisia juhlia? Luulisi, että sillä koiran omistajallakin on joskus syntymäpäivä.
Ehkä on tuntunut vaan että tuolloin olisi hyvä aika pitää jotkut juhlat? Ehkä pelätään että 43-vuotissynttäreitä järjestäviä pidettäisiin vähän typerinä? Koiran juhlat moni ottaa vaan huumorilla?
Väärä tekosyy juhlia! Naama näkkärille siellä ja kylmää kaurapuuroa käkättimeen.
Jostain syystä samaan aikaan lapsettomat aikuiset suhtautuvat lasten synttäreihin valtavan negatiivisesti. Koira on ok vauva, mutta lapsi ei? Outoja aikoja.
Miten se muuten on muualla maailmalla? Pidetäänkö niitä juhlia ilman varsinaista syytä niin paljon kuin esim. amerikkalaisista leffoista ja sarjoista näkee?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on kiva ilmiö. Monet meistä tekee nykyään etätöitä kotona ja sosiaalisuutta on aika vähän arjessa. On mukavaa aina, jos joku järjestää jotain tekosyytä millä tavata ja vähän juhlia. Ihan sama, onko se koiran synttärit tai mitä vaan.
Miksi pitää olla tekosyy juhlille? Eikö kavereita voi kutsua kylään ilman teemaa/aihetta? Onneks omassa lähipiirissä osataan järkätä illanistujaisia ilman teemaa ihan vaan tapaamisen ilosta.
Minusta se on kiva ilmiö. Monet meistä tekee nykyään etätöitä kotona ja sosiaalisuutta on aika vähän arjessa. On mukavaa aina, jos joku järjestää jotain tekosyytä millä tavata ja vähän juhlia. Ihan sama, onko se koiran synttärit tai mitä vaan.