Ensimmäiset hankinnat tuplavauvoille?
Hei!
Olen tässä mielenkiinnolla lueskellut keskusteluja ja hyviltä vaikuttavia vinkkejänne kaksosarjessa selviytymiseen.. Meillä tuo arki on vielä edessäpäin, raskausviikoja nyt 30+2.
Nyt askarruttaisi kovasti nuo ihan ensimmäiset hankinnat vauvoille ja hoitoa helpottamaan. Eli mitä kokisitte tarpeelliseksi ja järkeväksi hankkia näin etukäteen valmiiksi (tiettyjen itsestäänselvyyksien, kuten vaunut, sängyt, hoitopöytä, vaipat, vaatteet lisäksi)?
Kommentit (12)
ainakin meillä. Ilman niitä ei oltais tultu toimeen tai tultaisi. Pojat ovat kohta 6kk ja sitterit ovat kovassa käytössä.
T: Santsuma & tyttö 10/04 ja Kaksospojat rv.31+4 A:1600g/39,5cm ja B:1370g/39,5cm
meillä kanssa sitterit olleet käytössä päivittäin, siitä asti kun vauvat on niihin voinut laittaa. tai oikeestaan jo vähän ennenkin, kun laitoin jalan alle tyynyn ettei olis niin pystyssä... mutta 3,5 kg on suositus. ostettiin siis molemmille baby björnin säädettävät sitterit, ja nyt jouluna saivat niihin vielä lelukaaretkin. kaikki yhtäaikaa syöminen tapahtuu sittereissä ja kun vähän jo väsyttää selällään makoilu lattialla niin sitterissä viihtyy paremmin + tietty pienet tirsat tulee otettua vahingossa kun vähän keinuttelee sitteriä :) suosittelen!
meillä myös ollu ahkerassa käytössä sitterit. Meillä on edelleen ahkerassa käytössä, kaksospojat 7 kk.
En nyt keksi muuta mitä ilman ei olis aluksi pärjänny. Tietty tuttipulloja, jos imetys ei suju tai ei riitä. Imetystyynyn käyttöäkin kannattaa harkita, sen avulla on helppo imettää molempia yhtäaikaa.
...että sitterit ovat hyvä hankkia. Toinen hyvä hankinta on iso imetystyyny. Itse en edes pysy imettämään mutta syötän samanaikaisesti molempia tyttöjä siinä. Itse koen että imetystyynyllä syöttäminen on paljon helpompaa kun että lapset ovat istuisivat sitterssä, äidin asento on rento kun voi istua vaikkapa sohvassa tai sängyssä.
Mukavaa loppuodotusta!
Terv. amalia + tytöt kohta 3kk
Hei!
Meillä oli hankittuna kaksosille tarkoitettu imetystyyny ja se oli mukana jo sairaalassa vauvojen synnyttyä. Harjoittelin sitten jo siellä vauvojen syöttämistä yhtä aikaa. Nyt meidän kaksoset ovat jo yli 10 kk, mutta edelleenkin imetän heitä yhtä aikaa muutaman kerran päivässä samaisella imetystyynyllä.
Myös sitterit ovat olleet paljon käytössä kuten niin moni tuossa on jo maininnutkin.
Lisäksi mieleeni tulee vielä harsot. Me otimme kaksi äitiyspakkausta ja niissä tuli harsoja, mutta heti huomasimme, että lisää tarvitaan... Niiden tarve riippuu tietenkin vauvoista ja pyykinpesijän ahkeruudesta, mutta meille ainakin muutama lisäpakkaus oli tuikitarpeellinen.
Onnea loppuodotukseen!
Mulle tuli myös mieleen noiden edellä mainittujen lisäksi pullojen mikrosteriloija. Jos siis syötätte vauvoja pullosta. Mä inhosin pullojen keittämistä kun aina poltin itseni niiden kiehuvien vesien kanssa. Mikrosteriloija oli kätevä kun sai laittaa pestyt pullot ja pullotutit siihen ja mikroon. Steriloin sillä rintapumpun osatkin.
Meidän vauvat nukkui ulkona, joten itkuhälyytin oli hyvä.
Sitterit on ehdottomat (luulin pärjääväni yhdellä, mutta äkkiä piti kipaista kaverilta toinenkin lainaan), samoin pienet vauvaviltit (kovassa käytössä peittoina, jos vauva nukahtaa sitteriin, sohvalle, sängylle jne... ) ja ainakin meillä myös kaksosten matkarattaat. Tavallisia vaunuja en sisälle viitsi raahata, joten matkarattaat ovat meillä sisäkäytössä - muusta ei ole oikein apua, kun molemmat huutaa väsyä yhtä aikaa, ja olen yksin vauvojen kanssa. Matkarattailla on helppo työnnellä ja nukuttaa sisällä, eikä tarvi aina ulkorattaita putsata sitä varten.
Minä olen antanut piut paut pullojen keittämiselle/steriloinnille, turhaa stressiä :D
Alia ja pojat 2,5kk
...siis jos ei imetä molempia yhtäaikaa... tuttipulloja meillä on varmaan 30, kun ei jaksa aina heti pestä... alkuun jaksettiin keitellä niitä 9 litran kattilassa, mutta nykyään menee tiskikoneessa, eikä vauvelit oo olleet moksiskaan vaikka ei niin supersteriilejä olekkaan. meillä tytöt 3,5 kk.
Ainakin meillä olleet:
-Imetystyyny,rennompi imettää ja nopeampaa kuin se että kerää tyynyjä kasan ja nälkäiset lapset huutaa sen koko ajan..
-Pattereilla toimiva vauvakeinu ja toinen vain tavallinen sitteri.
-Paljon pulloja,ettei tarvitse kokoajan pestä.
-Gracon autobaby turvakaukalot,joissa jalusta siis valmiina autossa,me ainakin liikutaan paljon autolla ja on niin helppoa kun saa vaan nostaa kaukalot ja kliks,kiinni on!
-Tarpeeksi korkea ja hyvä hoitopöytä,tuplasti vaipanvaihtoa ja selkä joutuu koville.
-Ja kannattaa muistaa että kukaan ei ole täydellinen ja kun vauvoja on kaksi niin saa mennä sieltä missä aita on matalin. :)
Onnea loppuodotukseen!
Memmi ja tytöt 3kk
lisäksi kantoliina oli meillä ja on edelleen välillä tarpeellinen. Vaatteita paljon niin ei tarvitse olla koko ajan pesemässä. Kahdella kun sotkeentuu tuplasti enemmän kuin yhdellä.
Eli meillä hankittiin noiden ' pakollisten' lisäksi mm. sitterit, kantoreput, imetystyyny ja tusinallinen tuttipulloja. Kaikki olleet ihan korvaamattoman hyviä tupla-arjessa!
Ofely ja kaksoset 3kk
..pikkuhiljaa olen noita vinkkaamianne tarvikkeita tässä nurkkiin haalinut =).. sittereitä ja imetystyynyä ei vielä ole, mutta täytyy totisesti hankkia heti nyt kärkeen kun olette niitä niin kovasti suositelleet! Kaksosten imetystyynyjä ei ihan jokapaikassa olekaan, täytyy varmaan tilata.