Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2,5 kk yöunien pituus

04.01.2007 |

Kiinnostaisi tietää kuinka pitkiä yöunia 2-3 kk:n ikäiset vauvanne ottavat? Meillä 2,5 kk tyttö nukkuu 10 tuntia 1-2 heräämisellä. Onko tämä teistä lyhyt yöuni tämän ikäisellä?

Iltanukutukset ovat yhtä tuskaa, nukkumaan mennään puoli 9 ja 9 välillä, mutta nukahtaa aikaisintaan parin tunnin huudon, torkahtelun ja tissittelyn jälkeen. Aamulla herätään sitten vasta 9 maissa. Päivällä nukkuu vaunussa yhdet pitkät päiväunet 3-4 h ja sitten monet pienet unet kantoliinassa ym. Jos tuo iltahulina ei helpota, on meillä unikoulu varmasti edessä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt 8vk vasta, mutta nukkuu 10-15 tunnin yöunia... on vähän vaikea laskea, kuositun välillä nukahtaa jo kahdeksalta, välillä yhdeltä. Mutta ainakin tuon 10h. Olen ihan huoletta antanut nukkua kun haluaa ja herätä kun ei enää nukuta (kunhan se on kuuden jälkeen aamulla, yleensä vata 8 jälkeen).

2,5 kk:n ikäinen kuulostaa minusta vielä tosi pieneltä unikoulun pitoon, eikös sitä suositella vasta puolen vuoden iästä alkaen. Meilläkin kyllä illalla nukahtaminen saattaa viedä monta tuntia, mutta en ole ottanut stressiä, kun on ensimmäinen lapsi eikä minulla ole päivisin muuta tekemistä kuin hoitaa häntä. Tilannehan on eri, jos muut lapset vaativat huomiota, eihän silloin ole aikaakaan montaa tuntia nukuttaa. Olen myös todennut, että jos vauva ei nukahda sänkyyn, ei nukuta ja silloin mennään takas olkkariin katsomaan telkkaria. Yleensä tyttö nukahtaa sitten vähän aikaa seurusteltuaan ja suostuu sänkyynkin.

En tiedä, oliko tässä mitään järkevää, kun tyttö pyörii sylissä... on tuo keskittyminen vähän vaikeeta. :)

-Osse ja neiti 8vk

Vierailija
2/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Tässäpä jotain ajatuksia, mitä mulla tuli mieleen. Ensinnäkin, vauvojen, niinkun aikuistenkin, unentarve on tosi yksilöllinen. Uskon, että jos vauvasi vaikuttaa hyväntuuliselta, hereillä ollessaan virkeältä, syö hyvin jne, niin hän saa tarpeeksi unta. Tuleehan hänellä yö- ja päiväunista yhteensä kuitenkin varmaan yli 15 tuntia (näin arvioisin 10+4+pikkutorkkuja). Ja tuo 1-2 krt yössä on ihan hyvä syöntitiheys noin pienellä, eli siis hänhän toki tarvitsee vielä ruokaa yölläkin.

Iltahulinasta tuli mieleen, että onko vauva varmasti väsynyt jo tuohon aikaan, jos nukuttamiseen menee kaksikin tuntia? Mitäs jos kokeilisit aloittaa nukuttamista vasta myöhemmin? Ei haittaa, vaikka vauva menisi vasta vähän myöhemmin nukkumaan, vastaavasti unet varmaankin pitenevät aamusta. Jos myöhäisemmästä nukuttamisesta olisi apua, niin elelkää sitten sen mukaisessa rytmissä, myöhemmin ehtii kyllä saattaa rytmin taas aikaisemmaksikin, jos niin haluaa.

Tuosta unikoulusta vielä, niin minulla on sellainen käsitys, että noin pienelle ei vielä kannattaisi/saisi pitää varsinaista unikoulua. 2,5-kuinen on kuitenkin vielä niin pieni, että hänen voi antaa ihan rauhassa opetella elämää masun ulkopuolella, aikanaan se unirytmikin sitten kehittyy! Toki vauvan iltahulinat väsyttävät vanhempiakin, mutta nopeasti se aika kuitenkin hujahtaa, ja illatkin varmasti rauhoittuvat. Voimia teille ja iloa vauva-arkeen! =)

t.Mazarin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3 kk vanha neitokainen nukkuu tosi vähän (mun mielestä). Eilen mentiin petiin 20.30, nukahti vasta klo 01. Tissiteltiin, torkahdeltiin, hihkutiin jne. Aamulla syötiin klo 07, sitten tunnin härväämisen jälkeen nukkui vielä 08-09.30. Kaiken kaikkiaan unta siis 7½ tuntia, ja päikkäreitä oli takana 3 tuntia, joilta heräsi klo 17. Eli neitokainen siis valvoi illalla putkeen 8 h.

En tiedä onko normaalia vai ei, mutta äärimmäisen rasittavaa. Luulen, että kysymys voi olla yliväsymyksestäkin. En ilmeisesti osaa lukea lastani kovin hyvin, kun en osaa laittaa oikeaan aikaan petiin. On niin tyytyväinen tyttö koko ajan, ettei paljoo ongelmistaan ilmoittele.

Onneksi joinakin iltoina nukahtaa helpommin. Kun yötkin sitten menee tuttia pyytäessä, jää omat unet aika vähänlaiseksi. Ja väsyttää ihan kauheesti.

Unikoulua ei kuitenkaan tän ikäisille vielä suositella. Mutta voithan kokeilla erilaisia iltarutiineja muodostaa, jos ne vauvaa rauhoittaisivat. Täytynee itsekin vähän tomerammin noita rutiineja toistaa.

Vierailija
4/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitokset vastauksista! Unikoulua en tosiaan ajattele kuin vasta sitten puolivuotiaana. Tyttö on ilmiselvästi väsynyt silloin 9 maissa illalla, mutta nukahtaminen vaan on niin vaikeaa..

Vierailija
5/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuossa iässä poika nukkui noin klo 21-7 yhdellä tai kahdella syötöllä. Nyt on taas vaihteeksi iltanukahtaminen vaikemapaa ja se kestää pidempään eli hän nukahtaa vasta n klo 23 ja heräilee vastaavasti myöhemmin, kahdeksan ja yhdeksän välillä.

Oletko kokeillut tuttia antaa nukutukseen? Entä kapalointia? Hyvä keino on myös kun syöttää vauvaa esim viltiin käärittynä ja nostaa siitä sitten sänkyyn (jos ongelmana on herääminen sänkyyn laskettaessa kun on jo nukahtanut rinnalle)

Vierailija
6/6 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä on kohta 3,5-kuinen tyttö ja hänen rytminsä on yöunien osalta nyt viimeisen parin viikon aikana vihdoinkin ollut kohtuullisen äitiystävällinen eli on nukahtanut maks. tunnin nukutuksella klo 21-22 ja herännyt aamulla klo 8-10. SYö tietysti yöllä edelleen, vähintään kaksi kertaa, mutta yleensä useamminkin. Jotkut varmaan tätäkin rytmiä kauhistelevat, mutta minä olen tähän erittäin tyytyväinen ja toivon, että näin hyvä meno jatkuu eikä rytmi taas kohta muutu. ENsimmäiset pari kuukautta meillä valvottiin lähes aina yli puolen yön. Reilun kahden kuukauden iässä tyttö alkoi yhtäkkiä nukahtamaan iltarutiinien jälkeen klo 21-22, mutta kahden viikon ajan juuri tuossa 2,5- kk iässä valvoi aamuyöllä 1-5 tuntia putkeen ja se oli paljon rasittavampaa kuin iltavalvominen. Yhtäkkiä kuitenkin tuo valvominen jäi. Eli minusta tuntuu, että rytmi ihan itsestään vähitellen muokkautuu. Olen itse koko ajan pitänyt kiinn noin klo 21 tapahtuvista iltarutiineista (iltapesu, iltatissi, laulu, yöpuku, unipussi). Vaikea sanoa, onko tämä vaikuttanut siihen, että vähitellen tyttö on oppinut nukahtamaan noiden rutiinien jälkeen. Mutta kuten sanoin, enpä minä sitäkään voi tietää, jatkuuko tämä meno pitkään vai meneekö rytmi taas kohta johonkin huonompaan suuntaan. Kahden ja puolen kuukauden iässä on kuitenkin kai turha vielä murehtia liiemmin, koska rytmi on todellakin vasta kehittymässä ja voi ihan yhtäkkiäkin muuttua.

Ja unien pituudesta, että on tosiaan kai yksilöllistä ja meillä ainakin on myös sen suhteen ollut erilaisia kausia. Nyt esimerkiksi viimeisen viikon ajan päiväunia on nukuttu erittäin vähän.