Asbestipelko
Puolisoni alkoi purkaa omakotitalomme varttikatetta, tilalle tulee pelti. Meidän varttikatteessa on kryosiitti-asbestia n. 15%. Hän pyrkii saamaan ne ehjänä irti, mutta osa on lohjennut. Hän väittää, että kun kattolevyt ovat jäässä, ne eivät pölise. Minä en tuohon oikein usko. Voisiko joku asiasta jotain tietävä kertoa, onko näin? Hän ei suostu pitämään edes hengityssuojainta, vaikka olen sitä rukoillut. En suostu siihen, että hän tulee työvaatteissa sisään, vaan jättää ne ulkovarastoon ja sitten suoraan suihkuun.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ap, eikö miehesi nyt voisi edes sinun vuoksesi käyttää hengitys suojainta?
Rautakaupoista se on hankittava. Mikään ffp hengitys suoja ei päde asbestipölyyn. Miehesi voisi samalla hankkia kertakäyttöhaalarin, joka maksaa muutaman euron ja jonka heittää pois asbestityön jälkeen. Jos työ jatkuu niin pukee aina uuden haalarin.
Ymmärtän että olet huolestunut. Kaikkea hyvää !
Hän suuttuu kun mainitsen asiasta 😔.
Lyhyt asbestialtitus ei tee yhtään mitään. Yhden katon purkamisesta tai muovimaton pois repimisestä ei tule minkäänlaisia ongelmia. Muuten olisi kaikki niin tehneet sairastuneet, vaan eivätpä ole. Vaatii toistuvan ja pitkäkestoisen altistumisen. Satunnainen remppaaja voi olla ihan huoletta. En ole kuullut/lukenut kenenkään kotiremppaajan sairastuneen asbestoosiin.
Ikävää kuulla.
Onko työ edessä nyt ihan lähipäivinä? Miehet ovat useasti sellaisia että eivät avoimesti suostu muuttamaan mielipidettään, mutta kun asiaa saa " sulaa" vähän niin voi hyvinkin toimia juuri niin kun toivot. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ikävää kuulla.
Onko työ edessä nyt ihan lähipäivinä? Miehet ovat useasti sellaisia että eivät avoimesti suostu muuttamaan mielipidettään, mutta kun asiaa saa " sulaa" vähän niin voi hyvinkin toimia juuri niin kun toivot. Tsemppiä!
Juu kyllä, nyt viikon sisään pitäisi tulla valmista.
Otan kantaa asbestialtistumiseen. Täällä ei tunnu olevan tietoa siitä miten asbesti käyttäytyy ja minkälaista se on. Asbestikuitu, eli se mikä pölisee on vähän, kuin tarranauhasta irroitettu hyvin hyvin pieni pala, tai niin kuin takiainen: se takertuu hengityselimiin - keuhkoihin. Asbesti ei ikinä lähde pois keuhkoista, sitä ei voi rykiä pois. Kun se on päässyt keuhkoihin, se pysyy siellä. Määrä, joka aiheuttaa asbestoosin, munuaissyövän tms asbestisairauden, on eri ihmisillä eri suuruinen.
Olen seurannut läheltä tällaisen kuoleman, nuoren ihmisen kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Otan kantaa asbestialtistumiseen. Täällä ei tunnu olevan tietoa siitä miten asbesti käyttäytyy ja minkälaista se on. Asbestikuitu, eli se mikä pölisee on vähän, kuin tarranauhasta irroitettu hyvin hyvin pieni pala, tai niin kuin takiainen: se takertuu hengityselimiin - keuhkoihin. Asbesti ei ikinä lähde pois keuhkoista, sitä ei voi rykiä pois. Kun se on päässyt keuhkoihin, se pysyy siellä. Määrä, joka aiheuttaa asbestoosin, munuaissyövän tms asbestisairauden, on eri ihmisillä eri suuruinen.
Olen pahoillani. Ihmettelen vaan sitä että miten nuori ihminen on kuollut asbestin johdosta?
Asbestisairaidet ( kuollettavat) kehittyvät hitaasti, vuosikymmeniä.
He jotka ovat äskettäin sairastuneet tai sairstuvat nyt, ovat he jotka ehtivät tehdä asbestityötä ammatikseen ennen kun tiedettiin että asbesti on haitallista. Se kai tuli tietoon 80 - luvun alkupuolella?
T. eri, ei Ap.
Miehesi kannataisi kysyä asiasta: rakentaja.fi
Sieltä saa kattavasti tietoja rakentamiseen liittyen ja heillä on asbestiasiantuntijoita. Voi varmasti soittaa sinne myös.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa kattavasti tietoja rakentamiseen liittyen ja heillä on asbestiasiantuntijoita. Voi varmasti soittaa sinne myös.
Kiitos vinkistä, pitää olla yhteydessä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asbestitöitä saa tehdä vain ammattilainen.
Yksityishenkilö saa tehdä asbestitöitä täysin rajoituksetta. Ainoastaan ammattimainen asbestityö on säädeltyä. Satunnaisesti tapahtuva asbestipölylle altistuminen ei ole kohtuuttoman vaarallista. Asbestoosi eli asbestipölyn kertyminen keuhkoihin syntyy vuosia kestävän altistuksen seurauksena. Siksi niitä töitä ei saa tehdä vapaasti ammatikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, pitää olla yhteydessä!
Ap
Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Jos asbestipurkuja myyvältä firmalta kysyy niin voi hyvin arvata minkälaisen lausunnon antavat. Rakentaja.fi myy mainostilaa näille firmoille. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asbestipurkuja myyvältä firmalta kysyy niin voi hyvin arvata minkälaisen lausunnon antavat. Rakentaja.fi myy mainostilaa näille firmoille. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt"
Heillä on myös kysy ja vastaamme, palsta. Olen itse kysynyt asbestista siellä. Kysymykset näkyvät palstalla. Jos rekisteröityy saa vielä vastauksen henk kohtaisesti sähköpostiin.
Pientaloalueella katsellu noita asbestipurkutöitä ja täyttä vitsiähän ne näyttää olevan.
Jokaisen firman ukot tähän mennessä rikkoneet säännöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on myös kysy ja vastaamme, palsta. Olen itse kysynyt asbestista siellä. Kysymykset näkyvät palstalla. Jos rekisteröityy saa vielä vastauksen henk kohtaisesti sähköpostiin.
Sinulta meni pointti pahasti yli hilseen! Lähdekritiikkiä voi ja pitää olla. Tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta meni pointti pahasti yli hilseen! Lähdekritiikkiä voi ja pitää olla. Tässäkin asiassa.
Tottakai! Minulle antoivat neutraalisti neuvoja asbestista. Koski asuntoni pientä remonttia , kohde on tod näk. asbestipitoinen. Totesivat että voin tehdä itse. Eivät tyrkyttäneet palveluitaan.
Sain aikani jäkätettyäni hänet käyttämään FFP3 NR D -maskia ja kertakäyttöisiä suojahaalareita. Parempi kai sekin, kun ei mitään.
Ap
Asbestille altistunut on vaarassa, asbesti kostaa vuosikymmentenkin viiveellä keuhkosyöpänä. Nyt kaikki vrotoimet, maksoi mitä maksoi, mutta ei terveyttä saa vaarantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Ihmettelen vaan sitä että miten nuori ihminen on kuollut asbestin johdosta?
Asbestisairaidet ( kuollettavat) kehittyvät hitaasti, vuosikymmeniä.
He jotka ovat äskettäin sairastuneet tai sairstuvat
Puolisoni altistui asbestille työssä 80-luvulla, 2019 menehtyi keuhkosyöpään. Asbesti pitää ottaa vakavasti.
Vakava asia. Nyt ei tee mieli laulaa sitä "simply the best asbest" huumorilaulua. Tai voi sitä laulaa kunhan ei tarkoita.
Ap, eikö miehesi nyt voisi edes sinun vuoksesi käyttää hengitys suojainta?
Rautakaupoista se on hankittava. Mikään ffp hengitys suoja ei päde asbestipölyyn. Miehesi voisi samalla hankkia kertakäyttöhaalarin, joka maksaa muutaman euron ja jonka heittää pois asbestityön jälkeen. Jos työ jatkuu niin pukee aina uuden haalarin.
Ymmärtän että olet huolestunut. Kaikkea hyvää !