Kannattaako oman asunnon osto enää? Muualta kuin kasvukunnista?
Vai vuokra mieluummin. Muuttotappiokunnista saisi oman edullisesti, mutta rempatkin maksaa.
Kommentit (25)
En itse ostaisi mistään syrjäkylältä asuntoa, mutta toisaalta jossain on asuttava ja usein esim. isoja omakotitaloja ei juuri vuokralle tarjota. Eli voi olla pakkokin ostaa, jos sellaisessa jollain peräkylällä haluaa asua.
Ostaisin asunnon varmaan vain kasvukeskuksesta. Toisaalta sille omalle asunnolle voi laskea muutakin kuin taloudellista arvoa. Tuntuu eri asialta ajatella, että koti on oma ja että esimerkiksi piha, jota hoitaa ja istuttaa kasveja on oma.
On ihan kiinni siitä minkälaisessa paikassa haluat itse asua. Minä vihaan lähiöiden betonikuutioita, mutta aika moni muu nähtävästi tykkää asua niissä.
Haluaisin asua pikkukaupungissa oman pihan ympärillä ja lähellä vettä.
Nyt eletään poikkeuksellisia aikoja. Jos työpaikka on vähänkään epävarma, oman asunnon ostossa riski. Jos sijaitsee paikassa, jossa ei ostajia tarjolla, aika vaikea muuttaa uuden työn perässä, varsinkin jos kyseessä osakehuoneisto, koska siitä pitää aina maksaa vastike. Ok-talon voit hylätä kylmilleen ja irtisanoa vesi/sähköliittymät ja maksat vain kiinteistöveron tai tonttivuokran.
Pankki on nykyään tarkka, mille taloyhtiölle myönnetään remonttilaina. Pahimmassa tapauksessa putkiremppa pitää rahoittaa osakkaiden henkilökohtaisella lainalla. Jos joudut työttömäksi, laina ei ole etuuslaskelmissa menoerä. Tästä voi seurata pahimmillaan asunto-osakkeen ulosmittaus ja joudut vuokralle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin asua pikkukaupungissa oman pihan ympärillä ja lähellä vettä.
Erikoinen ratkaisu, useimmat ihmiset tekee toisin päin niin että se piha on siinä ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
En itse ostaisi mistään syrjäkylältä asuntoa, mutta toisaalta jossain on asuttava ja usein esim. isoja omakotitaloja ei juuri vuokralle tarjota. Eli voi olla pakkokin ostaa, jos sellaisessa jollain peräkylällä haluaa asua.
Syrjäkylillä aika moni kyllä vuokraakin taloa, kauppa kun ei juurikaan käy niin parempi että saa edes kulut katettua vuokralaisella.
Haaveeni olisi muuttaa kotipaikkakunnalleni takaisin. Vaan muuttotappiokunta. Asuntokauppa hiljaista. Haaveeni olisi elellä siellä omalla pihalla rivitaloasunnossa keski-ikä ja eläkepäivät. Vuokraaminen sieltä tuntuu että puuttuu pysyvyys, viitsisi laittaa vuokra-asuntoa.
Miksi sen pitäisi erityisesti "kannattaa", jos haluaa ostaa asunnon kodikseen?
Olen asunut samassa asunnossa 30 vuotta. En ole erityisesti stressannut, vaikka eri syistä asuntojen hinta on heitellyt sinne ja tänne.
Pitäisikö aamu aloittaa tarkistamalla sen päiväinen asunnon myyntiarvo?
Vierailija kirjoitti:
Isävainaa sanoi ettei niin huonoja asuntokauppoja voi tehdä ettei siitä aina hyötyisi.
Anna kun arvaan: viimeinen kotinsa oli piilosokkelinen tasakattotalo kuihtuvassa pikkukunnassa ja ko. asumuksen arvo nykyään miinusmerkkinen. Vai onko jopa purettu?
Kannattaa. Jos nykyinen korkotaso pelottaa, niin valitettavasti tulevasta ei voi tietää, että tulevatko korot alas. Voi olla, että seuraavan 10 vuoden aikana korot eivät ole koskaan niin alhaalla kuin ne tänään ovat.
En olisi liian huolissani paikkakunnasta. Mikäli sinä haluat asua tietyllä alueella ja koti on hyvässä kunnossa, niin kyllä tulevaisuudessa löytyy joku toinenkin, joka siinä haluaisi asua.
Oma asunto tuo mielenrauhaa ja siinä vaiheessa kun sen on maksanut, niin olo on todella turvattu. Oma koti ei kuitenkaan tuota mitään, joten tämä turvallinen efekti on kirjaimellisesti mielenrauhaa. Jos sijoittaa haluat, niin sitten rahat sijoituskohteisiin, ei omiin seiniin. Myös vuokralla asuminen on kunnollinen vaihtoehto tulevaisuudessa.
Ei kannata, ei saa myytyä tarpeen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Haaveeni olisi muuttaa kotipaikkakunnalleni takaisin. Vaan muuttotappiokunta. Asuntokauppa hiljaista. Haaveeni olisi elellä siellä omalla pihalla rivitaloasunnossa keski-ikä ja eläkepäivät. Vuokraaminen sieltä tuntuu että puuttuu pysyvyys, viitsisi laittaa vuokra-asuntoa.
Jos tarkoitus siellä asua loppuelämä, eikä ostaa asuntoa "sijoitusmielessä", miksei kannattaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitus siellä asua loppuelämä, eikä ostaa asuntoa "sijoitusmielessä", miksei kannattaisi?
Periaatteessa samaa mieltä. Mutta riippuu elämäntilanteesta, millaisella varmuudella voi tietää tulevat asumistarpeensa ennalta.
Eri
Ok-talon osto turvallisempaa. Itse päätät remontit ja ajankohdat. Jos haluat sisälämpötilaksi 17 tai 24, sinun ei tarvi soitella isännöitsijälle, kiinteistöhuollolle, hallituksen pj:lle ja sama soittokierros taas alusta. Jos haluat ladata sähköautoa vetämällä roikan ikkunasta pihalle, sitä ei käy kukaan keräämässä pois "turvallisuussyistä".
Vierailija kirjoitti:
Osta tämä:
https://www.etuovi.com/kohde/80127387?utm_source=iltalehti.fi&utm_mediu…
Järkyttävä. Ihan kuin päiväkoti autotallilla varustettuna.
Vierailija kirjoitti:
On ihan kiinni siitä minkälaisessa paikassa haluat itse asua. Minä vihaan lähiöiden betonikuutioita, mutta aika moni muu nähtävästi tykkää asua niissä.
Ei vaan on pakko asua jossain.
Isävainaa sanoi ettei niin huonoja asuntokauppoja voi tehdä ettei siitä aina hyötyisi.