Jaksaisiko joku lukea? Aiheena oman elämän merkityksettömyys
Olen 31-vuotias ja päällisin puolin kaikki on kunnossa: en ole velkaantunut, elän terveellisesti, töitä riittää. En jaksaisi olla elossa, mutta en haluaisi varsinaisesti kuollakaan. Jossain vaiheessa itku oli herkässä, mutta se ei onneksi enää vaivaa.
Meneeköhän tämä koskaan ohi? En muista, milloin viimeksi olisin ollut oikeasti iloinen pidemmän aikaa.
Kommentit (16)
Voisiko olla kysymys siitä että olet elänyt elämääsi niin kuin sinulle on opetettu että sitä kuuluu elää, eikä se nyt tuotakaan sinulle iloa? Olet matkalla ehkä kadottanut sen, mitä itse haluaisit tehdä ja mikä tuottaa sinulle iloa? Olet ehkä kadottanut itsesi vastatessasi muiden sinulle asettamiin vaatimuksiin ja toiveisiin?
Jos elämän merkitys on hukassa, kannattaa aloittaa tutustuminen itseen pienissä asioissa. Kun huomaat ilahtuvasi tai vaikka saavasi lohtua jostain, huomaa se, ja anna sitä itsellesi lisää. Ole utelias itsesi suhteen. Elämänilon ja merkityksellisyyden kuulosteleminen on hyvä asenne aina, silloinkin kun asiat alkaa olla taas hyvin. Elämä on yllättävää!
Mitä voisit itsellesi nyt antaa?
Merkityksen puute on vaivannut ihmisiä 1800-luvulta saakka laajamittaisesti, mutta se on korostunut viime vuosina äärimmilleen. Et ole ainoa joka tuntee näin.
Löytyykö parisuhde, lapsia? Media propagandallaan ajaa ihmiset tuollaiseen merkityksettömyyteen kun tärkeintä on voimaantunut velasinkkuelämä. Lapset ja perhekeskeisyys sitä todellista merkitystä elämään tuo.
Suosittelen hakeutumaan avun piiriin, esimerkiksi yhteydenotto työterveyteen tai omalle terveysasemalle. Keskusteluapua on saatavilla sitä kautta ja tarpeen mukaan lääkitys myös. Itsekseen tuo ei todennäköisesti ohi mene. Elintavat sinulla on ilmeisesti kunnossa, joten niitä viilaamalla ei asiaan voi välttämättä hirveästi vaikuttaa. Onko kyse uupumuksesta vai masennuksesta, varmaan itse tiedät paremmin.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/pitka-masennuskysely-bd… on yleisesti käytetty mittari mahdollisen masennusoireilun vaikeudesta.
Aiheeseen liittyen bongasin somesta kirjavinkin; Havahtuminen, Anthony De Mello. Oli todella hyvä! Kirjassa mm. sanottiin että ihmiset etsii elämän tarkoitusta, mutta ei sellaista ole. Tärkeää on olla tyytyväinen omaan elämään, olla onnellinen. Ympäristö vaikuttaa paljon siihen mitä ajattelemme mitkä asiat tekee onnelliseksi tai elämän merkitykselliseksi. Ollaan siis lapsuudesta alkaen opittu mitkä asiat tekee onnelliseksi(vauraus, hyvännäköinen kumppani), mutta ne eivät välttämättä ole niitä mitkä just minut tekee onnelliseksi.Tärkeää ois miettiä mitkä asiat ovat itselle aidosti merkityksellisiä, ja tehdä niitä asioita/sellaista työtä.
Olen etsinyt pieniäkin asioita, jotka tuovat aitoa iloa/ kiinnostusta elämään, ja lisännyt ne arkeeni :) Tunne elämän merkityksettömyydestä on vähentynyt huomattavasti, ja ei ole muutamaan vuoteen ahdistanut ollenkaan.
Pitää lukee uudestaan tuo kirja jo/kun tää siitä saatu mielenrauha häviää :D
Olen tavannut ihmisiä joiden mielestä elämällä ei ole mitään merkitystä mutta eivät varsinaisesti olleet masentuneita. Käsittääkseni ateistille tämä on tyypillistä eikä mikään ongelma. Ehkä tuo on masennus. En tiedä voiko masennusta olla ilman mitään syytä. Itse ajattelen että kaikelle on syy.
En suosittele itsemurhaa. Elämä voi muuttua myöhemmin, vaikka matalalento kestäisikin pitkään.
Toivottavasti menee. - Itse olin sinun iässäsi vielä opiskelija, jonka tulot nollissa ja kärvistelin sen kanssa, että löydänkö ja tapaanko koskaan kumppania tai saanko töitäkään tai edes opintojani ns. valmiikso.
Tänään noin kymmene vuotta myöhemmin olen työtön maisteri. Vieläkään en ole eläessäni harrastanut seksiä kumppanin kanssa saati olla muutoiin parosuhteessa. Sen olen oppinuyt kuitenkin jo, että aika pienellä sitä loppu viimein tulee toimeen,
Jos alkaa vertailemaan, niin vois kai sitä huonomminkinm mennä.
Kun en ole saanut mahdollisuutta seksiin, niin eipä tarvi peltä esimerkiksi sitä, että olisiko varaa elättää jälkikasvua. Kun ei ole kumppania, niin ei tarvitse kantaa vastuuta itsestään.
Kai tässä pitäsi olla iloinen, että on katto pään päällä ja seinät ympärillä. Mutta valehtelsin, jos väittäsin, että tuntisin oloni hyväksi mutta valehtelsin, jos väittäsin oloni olevan arvoton ja valmis luovuttamaan. Tulevaisuudestani en tiedä mutta koska en tiedä, niin voin yrittää ja pyrkiä siihen, että se olsi parempi. Hitaasti mutta varmasti. Elämä kantaa. - Kantaa kyllä
Lujasti tsemppiä Ap!
Tuntuu että työ on sulla aikaa vievä sisältö, jaksaako sitten muuta. Ehkä voit etsiä merkityksiä elämälle, oli se shamaani, lähiluonto tai jotain ihan muuta. Mistä asioista pidät, saatko tarpeeksi lepoa, oletko liikaa aina menossa. Rasittaako some, onko läheistä tai hyvää tuttua. Mikä tasapainottaisi oloa, miten vitamiinien saanti ruuasta ja juomasta. Onko sisällä lämmintä. Huomaan että mulla on kylmässä inhottavin olo, silloin kun kerrostalossa ei toimi viileällä patterit, kun pakkanen laskee 0:aan. Tai jos on kipeänä.
Ala ryypätä, elämässäsi menee liian hyvin. Tarvitset pohjakosketusta ja voit vaikka haistatella niille työnantajillesi...
T. psykiatri
Mistä iloitsit aikaisemmin ? Harrastus, ystävät, matkat, opiskelu, lemmikkieläin...Voit esim. lähteä opiskelemaan uutta ammattia. Tai aloittaa vapaaehtoistyön. Tai tavata tuttavia joita et ole nähnyt pitkään aikaan.
Saatko tarpeeksi seksuaalista mielihyvää? Vai on kaipuuta tämmöisen tyydytyksen halun suuntaan? Kaipaatko yhdyntää?
Onko sillä saralla toteutumattomia haluja?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että työ on sulla aikaa vievä sisältö, jaksaako sitten muuta. Ehkä voit etsiä merkityksiä elämälle, oli se shamaani, lähiluonto tai jotain ihan muuta. Mistä asioista pidät, saatko tarpeeksi lepoa, oletko liikaa aina menossa. Rasittaako some, onko läheistä tai hyvää tuttua. Mikä tasapainottaisi oloa, miten vitamiinien saanti ruuasta ja juomasta. Onko sisällä lämmintä. Huomaan että mulla on kylmässä inhottavin olo, silloin kun kerrostalossa ei toimi viileällä patterit, kun pakkanen laskee 0:aan. Tai jos on kipeänä.
Shamaanistako elämälle merkitys? Häivy noita!
Ehkä ap:lla on etsikkoaika ja Jumala vetää puoleensa? Suosittelen katsomaan esim tv7
Luin, että Afrikassa masennusta ei juurikaan esiintyisi.
Ehkä ei olla niin hvtin materialisteja siellä?
Kuulostat masentuneelta