Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäily sisäilmaongelmasta, vuokranantaja ei suostu edes keskustelemaan asiasta

Vierailija
03.12.2023 |

Noin vuosi sitten alkoi oireet asunnolla, jatkuvia flunssia, silmien punoitusta vetistystä, kurkun kirvelyä jne.

Alkuun laitoin ihan normaalin flunssan sairastelun piikkiin, mutta tässä nyt reilun vuoden kärvistelleenä huomannut, että oireet pahenee ja alkaa taas, kun palaan asunnolle. Kotiin tullessa asunnossa tuntuu nenässä myös haju, jota kuvailisi semmoiseksi imeläksi ja sienimäiseksi, ei mikään pistävä haju. 

Tosiaan useamman vuoden tässä ilman minkäänlaisia sairasteluja asunut, eikä asunnossa silloin aiemmin ollut mitään tämmöistä ominaishajua kotiin tullessa. Tämä alkoi n vuosi sitten. Ja kaikki ilmanvaihtokanavat puhdistettu, tarkastettu toiminta, suodattimet vaihdettu, lattiakaivot pesty, kaikki asunnon tekstiilit pesty, pinnat pesty ja yhä vaan haisee ja kurkkua ja silmiä kirvelee. Mistä tämmöinen on oikein voinut tulla ja mitä asialle tehdä?

Asunnossa on aiempien asukkaiden aikana ollut kosteusvaurio, mutta se on vuokranantajan mukaan kuivatettu ja korjattu. Eikä itselläni mitään syytä sitäkään epäillä, kun ei täällä ole ollut mitään hajua, tai sairastelua tms. Mutta nyt kyllä on.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita ap kunnan terveystarkastajalle, et todellakaan maksa siitä itse mitään!!

Terveystarkastaja voi määrätä asunnon esim asumiskieltoon, jos paljastuu riittävän paha homeongelma.

Sinähän ap olet muuttamassa, mutta jos muuta mitään tekemättä pois niin vuoranantajasi voi vuokrata kämpän homeisena eteenpäin.

Etkai halua, että jonkun muunkin terveys menee siellä pilalle?

Meinaatko että vuokranantaja ei pistä sitä terveystarkastajan laskua vuokran hankintamenoksi? Sen laskun maksaa vuokralainen ja pääomatulojen verojen vähentymänä kaikki veronmaksajat.

Yksikään vuokranantaja ei itse maksele laskuja vuokra-asunnoista. Vuokralainen ne maksaa. Jos kulut nousee, tammikuussa nousee vuokra saman verran. Rikkoutunut jääkaappi? Uusi termostaatti patteriin? Vuotava hana? Kosteusvauriotutkimus? Vuokralainen nuo maksaa vuokrassa.

Toistan: vu

Monta sijoitusasuntoa sulla on? Tekstistä päätellen veikkaan että pyöreä nolla.

Vierailija
42/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että asunnon vanha vesivahinko olisi ongelman syynä jos kerran siitä on kertomasi mukaan vuositolkulla aikaa ja vasta viimeisen vuoden aikana on ollut ongelmia.

Joku uusi juttu. Kysele rappunaapureilta onko mitään vastaavaa havaintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystarkastaja voi määrätä asunnon esim asumiskieltoon, jos paljastuu riittävän paha homeongelma.

Sinähän ap olet muuttamassa, mutta jos muuta mitään tekemättä pois niin vuoranantajasi voi vuokrata kämpän homeisena eteenpäin.

Terveystarkastaja ei saa ilman asunnon omistajan lupaa mennä pintaa syvemmälle eli ei porata vesierityksen läpi reikiä tms. Todella monella homeen haju katoaa jo ihan yksinkertaisilla keinoilla eli ymmärretään, miten ilmanvaihto toimii.

Vierailija
44/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystarkastaja ei saa ilman asunnon omistajan lupaa mennä pintaa syvemmälle eli ei porata vesierityksen läpi reikiä tms. Todella monella homeen haju katoaa jo ihan yksinkertaisilla keinoilla eli ymmärretään, miten ilmanvaihto toimii.

Ilmanvaihto pitäisi olla täällä kunnossa. Raitisilmaventtiilit on auki ja niihin on vaihdettu puhtaat suodattimet ihan vastikään, poistoilma vetää. Asunnossa se imelä haju silti. Kaikki mahdolliset pinnat ja tekstiilit myös pesty. En käsitä, mistä se haju tulee. Sitä ei nimittäin ennen tämän vuoden alkua täällä ollut eikä ollut sairastelua myöskään. Ap

Vierailija
45/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asutaan osittain juuri siksi että on kohtuullisen vaivatonta vaihtaa asuinpaikkaa - syystä tai toisesta. Mikset ole jo muuttanut?

Vierailija
46/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haju tulee jostain naapurista? Sun naapuri keittelee jotain kivaa? Betoni ei mätäne/homehdu ja olet korkealla. Se mikä siinä kämpässä voi lahota on aika vähäistä. Okei wc voi vuotaa lattian alle mut sit haju rajautuu sinne, haiseeko siis koko kämppä? 

Vierailija
47/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metalabra naapurissa ? 😁

Vierailija
48/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka homeen ja sienet poistaa, niitten proteiineja ja solukoita jää. Niistä oireita. 

Tänään huomasin kun eilen setvin viimeisiä tavaroita ja ulos mennessä oli imeytynyt takkiin. Suu maistui pistävälle ja takki haisi ummehtuneelle. Hävetti olla kaupassa, kun sain lisäksi yskänkohtauksen. Luuli toiset kai koronaksi tms. 

Mut tarkkana saa olla.

Mulla jo kahdeksan kämpän sarja myrkkykämppiä.

Liity homepakolaisyhdistykseen, käy katsomassa sivut.

Olen lukenut näitä juttuja ja ohjeita kyllä, mutta ne on tosi ristiriitaisia.

Joidenkin mukaan pitää hävittää ihan kaikki irtaimisto ja omaisuus, kun taas toisten mukaan voi puhdistaa, pestä, imuroida hepa-imurilla ja tuulettaa. 

Ja kun olen ollut reissussa ja poissa kotoa ja ottanut vaatteita kassista ja laukusta, ei ne ole haisseet millekään. Asunto vaan haisee.

silloinhan se ei voi olla hometta, jos kaikki verikokeet ovat olleet kunnossa, sillä jos asuu homekämpässä ja saa homeoireilua, niin se näkyy verikokeissa, koska home aiheuttaa reaktioita, jotka aiheuttavat allergiaoireita ja allergia näkyy verikokeissa allergiavasta-aineina.

Vierailija
49/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se imälä haju tulee naapurin viljelmistä. Olet allerginen kannabikselle.

Vierailija
50/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasta terveytesi ja muuta pois. Itse sain astman, lievän kemikaaliyliherkkyyden ja lukuisia allergioita, kun opiskelin homekoulussa. Sisäilmaongelmat pitää ottaa vakavasti. Jos terveys menee, sitä ei saa enää takaisin. Muuta äkkiä pois asunnosta, jossa oireilet.

Vierailija
51/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanvaihto pitäisi olla täällä kunnossa. Raitisilmaventtiilit on auki ja niihin on vaihdettu puhtaat suodattimet ihan vastikään, poistoilma vetää. Asunn

Imelä hajuko on se ongelma, sehän on tietty kuollut eläin jossakin rakenteissa, mätänee aikansa ja haju katoaa. Home haisee ummehtuneelta.

Vierailija
52/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka homeen ja sienet poistaa, niitten proteiineja ja solukoita jää. Niistä oireita. 

Tänään huomasin kun eilen setvin viimeisiä tavaroita ja ulos mennessä oli imeytynyt takkiin. Suu maistui pistävälle ja takki haisi ummehtuneelle. Hävetti olla kaupassa, kun sain lisäksi yskänkohtauksen. Luuli toiset kai koronaksi tms. 

Mut tarkkana saa olla.

Mulla jo kahdeksan kämpän sarja myrkkykämppiä.

Liity homepakolaisyhdistykseen, käy katsomassa sivut.

Olen lukenut näitä juttuja ja ohjeita kyllä, mutta ne on tosi ristiriitaisia.

Joidenkin mukaan pitää hävittää ihan kaikki irtaimisto ja omaisuus, kun taas toisten mukaan voi puhdistaa, pestä, imuroida hepa-imurilla ja tuulettaa. 

Ja kun olen ollut reissussa ja poissa kotoa ja ottanut vaatteita kassista ja laukusta, ei ne ole haisseet millekään. Asunto vaan haisee.

Jos asunnossa olisi hometta, sun kaikki vaatteet haisisi, (maakellarin hajulta), joka ei edes pesussa lähde pois tai tuulettamalla tai, että säilyttäisit niitä muualla. 

Ja siksi kommentisi on ristiriitainen, kun kerrot kuitenkin, jos olet poissa kotoa, vaatteet eivät haise. 

Vierailija
53/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanvaihto pitäisi olla täällä kunnossa. Raitisilmaventtiilit on auki ja niihin on vaihdettu puhtaat suodattimet ihan vastikään, poistoilma vetää. Asunn

Ja tässäkin on vahva painotus sanalla "pitäisi". Kaikesta päätellen ei ole. Olette omalla elämisellänne saaneet siihen kämppään ongelmia, ei joku vanha ja kuivattu vesivuoto aiheuta vuosien jälkeen tuollaista. Todennäköisesti ette osaa käyttää koneellista ilmanvaihtoa oikein.

Vierailija
54/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että vuokranantaja ei pistä sitä terveystarkastajan laskua vuokran hankintamenoksi? Sen laskun maksaa vuokralainen ja pääomatulojen verojen vähentymänä kaikki veronmaksajat.

Yksikään vuokranantaja ei itse maksele laskuja vuokra-asunnoista. Vuokralainen ne maksaa. Jos kulut nousee, tammikuussa nousee vuokra saman verran. Rikkoutunut jääkaappi? Uusi termostaatti patteriin? Vuotava hana? Kosteusvauriotutkimus? Vuok

Olen eri. Kyllä maksaja on aina tilaaja ja jos vuokralainen tilaa kunnan terveystarkastajan, vuokralainen maksaa itse. 

Jos kysymys on Asunto Oy:stä vuokranantaja omistaa vain osakkeita ja hallintaoikeuden huoneistoon. 

Jos asunnossa olisi kosteus tai homeongelma, se ei edes kuulu vuokranantajalle, kun huoneiston rakenteista vastaa taloyhtiö ja kaikki korjaukset ja muutokset huoneistoon tehdään taloyhtiön valvonnassa. Ja jos epäilee kosteusongelma, aloite tulee hallituksen puh.joht. tai isännöitsijältä, ei vuokralaiselta. 

Tuossa tilanteessa ainoa mahdollisuus on sanoa vuokrasopimus irti ja etsiä uusi asunto. 

Vierailija
55/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet pessyt lattiakaivot? Ne pitäisi pestä 1-3 kertaa kuukaudessa. Samoin viemäreistä voi tulla pistävää hajua, jos ne on puhdistamatta. 

Vierailija
56/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ostanut huonekaluja esim. runkopatja, sohva jne. Tai vaihtanut verhot uuteen. Esim. monissa valmisverhoissa on pistävä haju (käsitelty homeenestoaineilla yms.) Jos niitä ei ole pesty ennen käyttöä. 

Vierailija
57/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeita on erilaisia ja hajuja myös. Eräs home haisee ihan jauhelihakastikkeelle, yksi homelaatu omenaiselle, toinen pistävälle  kissakusimaiselle ym 

Musta, vaarallisin hometyyppi ei haise millekään. Minä olen altistunut niin monta kertaa että tunnistan samantien erikoisemmankin homeen hajun.

Vanhoissa kouluissa on jostain syystä yleinen tuo jauhelihakastikemainen homeenhaju.

AP, älä jää miettimään enää asunnon tutkimuksia vaan etsi itsellesi uusi kämppä ASAP. 

En ala neuvoa homemuutossa sen kummemmin mutta ehdoton on uusi sänky, patjat, peitot, tyynyt.

Niitä ei saa millään pesulla täysin puhtaaksi homemyrkyistä.

Vierailija
58/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imelä haju ei viittaa home- tai kosteusongelmaan, vaan johonkin tekstiiliin, liimaan, kasveihin?  Onko sinulla kukkia, jotka erittävät lehtien kautta öljyä tai eritteitä.  Kannattaa käydä kaikki  tavarat, mitä olet hankkinut tänä vuonna esim. suihkuverho, kaappeja, kenkiä jne. 

Vierailija
59/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se imälä haju tulee naapurin viljelmistä. Olet allerginen kannabikselle.

Voi hyvin olla että naapurin kannabiskasvattamossa on tapahtunut veisvahinko. Kannattaa soittaa ilmianto poliisille niin asia tutkitaan.

Vierailija
60/64 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa sit kannattaa muistaa, että asunnon vuokralaisella ei ole oikeutta tilata sinne yhtään mitään tutkimuksia ilman asunnon omistajan sekä taloyhtiön edustajien läsnäoloa. Ne rakenteet kuuluu  taloyhtiölle, vuokralaisen oikeus lähteä niitä tonkimaan ilman lupaa on ihan nolla. Tai ainakin tutkimusten oikeusvaikutus on nolla. Vuokralainenhan voi kaveriltaan tilata mitä "tutkimuksia" tahansa esim väittämällä kaverin mopsia homekoiraksi, saadakseen alennusta vuokrasta.

No en halua mitään alennusta vuokrasta! Vaan mielummin oman terveyden takaisin sille tasolle millä se oli vuosi sitten ennen tämän jatkuvan sairastelun alkamista. 

Helpoimmalla pääsee kun muuttaa pois. Vuokranantaja ei vaikuta innostuneelta selvittelyyn niin tuskin mitään tapahtuu kun kaikki selvittely maksaa.