Maksaisitteko opintolainan kerralla pois nyt, kun korko on 4,67 %
Otsikossa kysymys. Olen aika Uuno mitä tulee raha-asioihin. Olen entinen narkomaani. Olen ollut jo 5 vuotta kuivilla ja opettelen elämään normaalia elämää. Opintolainaa on joku 5000 jäljellä ja pienen perinnön takia pystyisin maksamaan kaiken kerralla pois. Jotkut sanoo, että se ei olisi järkevää. Mitä vinkkejä teillä olisi? Olen kiitollinen kaikista asiallisista viesteistä ja näkemyksistä. <3
Kommentit (13)
5000 euron laina on sen verran pieni että kannattaa maksaa pois. Lainasta juoksee korot koko ajan ja jos et tarvitse perintörahoja nyt johonkin muuhun, tai saa sijoittaa niitä yli 4,67% voitolla, niin kannattaa maksaa vain pois.
Todellakin maksaisin pois lainan . Säästät koroissa ja kuluissa pitkän pennin .
Kiitos kaikille, kuulostaa siltä että on järkevintä vain maksaa se pois. En tiedä miksi jotkut ovat sitä mieltä että ei kannata maksaa ehkä muistelevat aikaa, kun korot oli pieniä?
Mulla on 14ke lainaa ja oon työtön. Ei oo varaa maksaa enempää kuin minimisumma kerrallaan :(
Velka ei mätäne. Pois, pois ja onnea, että olet kuivilla.
Nuo velkajutuilla temppuilevat ovat isotuloisia, joiden veloilla voi pelata. Ei taviksille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille, kuulostaa siltä että on järkevintä vain maksaa se pois. En tiedä miksi jotkut ovat sitä mieltä että ei kannata maksaa ehkä muistelevat aikaa, kun korot oli pieniä?
Ne varmaan kuvittelevat, että sijoittamalla rahat saisivat suuremman hyödyn kuin maksamalla lainaa pois. Näin varmaan matalien korkojen aikaan, muttei nyt. Niinpä itsekin makoin viime kuussa sijoituslainani pois seitsemän vuotta etuajassa.
40k lainaa. Ulosottoon menee koko paska.
Joo, yleisesti ottaen tilanne jossa velkaa ei kannata maksaa heti pois, on sellainen, jossa sinulla normaalitilanteessa olisi aina reippaasti rahaa maksaa se pois ja voisit tavallaan tienata sillä ylijäämärahalla sijoittamalla enemmän kuin maksamalla lainan pois. Mutta jos olet tavis jolla on varallisuutta juuri se kymppitonni, pienehköt kuukausitulot ja lainaa useita tuhansia niin maksa vaan pois. Sitten jatkossa ihan kaikki mitä tienaat, jää omaan taskuun.
Korothan on kääntymässä laskuun. Onko sulla esim. asunnonostohaaveita? Jos on niin onko tarpeeksi säästössä? Jos ei niin en maksaisi opintolainaa vaan säästäisin omaan asuntoon.
Mä laittaisin puolet lainaan. Jos ennestään ei ole puskurirahastoa, laittaisin toisen puolen siihen. Tallettaisin korkeampaa korkoa maksavalle esim bank norwegian tilille. Jos puskuria jo on, sijoittaisin. Esim hyvin hajautettuja rahasto tai vaikka joku korkoinstrumentti voisi nyt olla hyvä ajatus. Näin minimoisit tehokkaasti lainasi korkokuluja, mutta pääsisit myös edistämään säästämällä tai sijoittamalla taloudellista tulevaisuuttasi.
Onnittelut elämänmuutoksestasi!
Kyllä maksaisin. Itse tein niin aikoinaan. Opintolainaa oli markoissa 28 000 jäljellä ja kävin ulkomailla vuoden suht hyvässä duunissa, jolloin pystyin maksamaan lainan kerralla pois. Voin kertoa, että oli mielettömän hyvä fiilis sen jälkeen.
Pitäisi excelöidä, kannattaako mieluummin maksaa lainoja pois vai jättää rahoja lihottamaan firman tasetta ja nostamaan verovapaita osinkoja.
Kyllä.
On muotakin arvoja kuin raha mm. vapaus!