Poskiontelotulehduksesta - Onko jotain haittaa, jos antibioottikuurin aloittaminen viivästyy?
Mä olen aivan varma, että mulla on poskiontelotulehdus, mutta lääkäri ei antanut kuuria ennen kuin näkee röntgenkuvat. Kuvat valmistuu vasta myöhemmine eli joudun odottamaan kolme päivää. Onko tästä jotain muuta haitta kuin järkyttävä päänsärky ja hermojen menetys?
Kommentit (12)
Mutta minä en edes päässyt päivystykseen, kun sanoivat ettei poskiontelotulehdukseen enään määrätä antibioottikuuria.
Siis jos ei saa mitään kuuria. Mä vedän itseni kohta johonkin kiikkuun, jos ei apua tule jostain. Tämä on aivan sietämätöntä.
Jos on viruksen aiheuttama ei sen antibiootti auta, eikä välttämättä muutenkaan.
minulla oli bakteerin aiheuttama tulehdus, ei mennyt antibiootilla ohi. Punkteerattiin lopulta 8 kertaa ja lopulta meni ohi. Oli todella inhottavaa.
Ap:n tapauksessa kuulostaisi siltä, että kuuri on paikallaan. Miksi lääkäri ei katsonut ultraäänellä? Silläkin näkee mitä poskionteloissa on ja tuloksen tietää heti. Nopea ja turvallisempi keino kuin röntgen. Minulla on ollut varmaan 20 poskiontelontulehdusta ja jos joka kerta olis otettu röntgen niin huhhuijaa...! Niillä kerroilla kun tilanne on ollut noin paha kuin ap:lla, poskiontelot ovat olleet täynnä märkää eli e tosiaan parane ilman kuuria. Särkylääkkeet auttavat muutaman hetken ajan, mutta ne eivät paranna tulehdusta. Ab-kuuri rupeaa tehoamaan parin päivän kuluessa.
Vierailija:
Ap:n tapauksessa kuulostaisi siltä, että kuuri on paikallaan. Miksi lääkäri ei katsonut ultraäänellä? Silläkin näkee mitä poskionteloissa on ja tuloksen tietää heti. Nopea ja turvallisempi keino kuin röntgen. Minulla on ollut varmaan 20 poskiontelontulehdusta ja jos joka kerta olis otettu röntgen niin huhhuijaa...! Niillä kerroilla kun tilanne on ollut noin paha kuin ap:lla, poskiontelot ovat olleet täynnä märkää eli e tosiaan parane ilman kuuria. Särkylääkkeet auttavat muutaman hetken ajan, mutta ne eivät paranna tulehdusta. Ab-kuuri rupeaa tehoamaan parin päivän kuluessa.
Uuuhh, sullahan hieno UÄ-laite on kun osaa erotella bakteeri- ja virustulehduksen toisistaan, mäki haluun sellasen!
Ettekö te hyvät ihmiset nyt tajua, että se antibioottikuuri virustulehduksessa auttaa ihan yhtä paljon kuin vaikkapa Levolac tai kalkkitabletit? Ja totta, voitaisiinhan sitä lyödä kaikille heti suoraan käteen antibioottiresepti, jotta ne muutamat bakteerista kärsivät paranisivat päivää aikaisemmin, mutta kas kummaa, mitäs me sitten niille kaikille resistenteille superbakteereille tehdään? Kun kakrunne saa bakteerista johtuvan korvatulehduksen ja antibiootit eivät enää autakaan ja tulehdus leviää kartiolisäkkeeseen ja pikkuhiljaa aivoihin..? Sitten taas vaan aaveelle marmattamaan.
Sanoi minulle HYKSin korvalääkäri. Kannu ei auta enää, jos jumittuvat kunnolla.
Pitkälle päässyt hoitamaton poskiontelontulehdus ei ole leikin asia. Sen paranemista ei kannata antibiootin pelossa odotella viikkokausia. Eri asia, jos poskia on pari päivää vähän kolottanut flunssassa. Se on normaalia ja menee itsestään ohi.
Vierailija:
Uuuhh, sullahan hieno UÄ-laite on kun osaa erotella bakteeri- ja virustulehduksen toisistaan, mäki haluun sellasen!
Ettekö te hyvät ihmiset nyt tajua, että se antibioottikuuri virustulehduksessa auttaa ihan yhtä paljon kuin vaikkapa Levolac tai kalkkitabletit? Ja totta, voitaisiinhan sitä lyödä kaikille heti suoraan käteen antibioottiresepti, jotta ne muutamat bakteerista kärsivät paranisivat päivää aikaisemmin, mutta kas kummaa, mitäs me sitten niille kaikille resistenteille superbakteereille tehdään? Kun kakrunne saa bakteerista johtuvan korvatulehduksen ja antibiootit eivät enää autakaan ja tulehdus leviää kartiolisäkkeeseen ja pikkuhiljaa aivoihin..? Sitten taas vaan aaveelle marmattamaan.
Tulehtunut limakalvo on herkempi bakteereille. Kuten edellinen sanoi, pitkittyneet tulehdukset ovat usein bakteeritulehduksia, vaikka olisivatkin alkaneet virusten takia (sama mm. lasten silmätulehduksessa), jolloin antibiootti on ihan järkevä hoitomuoto.
Alkoi flunssasta, jatkui lievänä toista viikkoa ja sitten paheni. Ensimmäiset antibiootit (V-Pen Mega tms) eivät tehonneet kuin hetkellisesti, sitten toisella lähti.
Kesti tosin pidempään, kuin antibiooteilla.
allergialääkkeitä säännöllisesti. Ilmeisesti limakalvot ovat silloin alttiimmat " oikeallekin" tulehdukselle.
Vierailija:
Mä sain poskiontelutulehduksen häviämään syömällä antihistamiineja
Kesti tosin pidempään, kuin antibiooteilla.
Koskaan ennen mulla ei ole ollut poskiontelotulehdusta, mutta nyt olen ihan varma siitä. Poskipäät ovat ihan helvetin kipeet ja otsaa pakottaa. Olen syönyt niin paljon särkylääkkeitä, että tänään eivät enää myyneet mulle niitä apteekissa. Jouduin pyytämään ystävääni hakemaan. Tässä vitutuksessa ja säryssä vaan mietin, että olisinko päässyt tuskistani vähän aiemmin, jos olisin saanut ne saatanan antibiootit jo toissa päivänä?
ap