Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menee ihan naurettavaksi koko viinihifistely, mitä hiivatin tuoksuja ovat lyijykynän sävyt ja orastava tallintausta?

Vierailija
03.12.2023 |

https://www.is.fi/ruokala/viikon-viini/art-2000010021467.html

Sen vielä jotenkin ymmärrän jos asiantuntijoina itseään pitävät ovat löytävinään mausta ja tuoksusta jotain selviä ja yksiselitteisiä asioita kuten mustikkaa, salmiakkia tai kirsikkaa. Mutta tallissa ei haise muu kuin hevosenpaska! Ja se haisee ihan samalla tavalla edessä, sisällä ja takana. Ja orastava tarkoittaa minusta suomeksi samaa kuin lisääntyvä, tarkoittaako se viinissäkin samaa?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä juuri lainkaan alkoholia, mutta päätin mennä viinakaupasta ostamaan pullon punaviiniä - koska se on kuulemma pieninä määrinä nautittuna terveellistä.

Nauroin ihan kippurassa, kun pahvitaulussa luki jostain viinistä "nahkainen ja roteva". Kysyin myyjältä, että tarkoittaako tuo sopivaa juojaa..?

Tuli mieleen joku kalju ja iso mies nahkaliivi päällä.

Minusta viiniharrastus on monille vain hienompi nimi alkoholismille. Anteeksi, tämä on vain minun ajatus.

Minusta taas tuosta "en minä muuten ottaisi, mutta ihan vain lääkkeeksi" -selittelystä haisee aina itsepetos sekä alkoholismi.

Vierailija
42/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä viineistä mitään enkä juokaan niitä kuin muutaman kerran vuodessa. Mutta viimeksi kun oltiin paremmassa ravintolassa syömässä kaverin kanssa ja otettiin heidän suosittelemiaan viinejä, kuvailin viiniä kaverille nimellä navettainen, kun en paremminkaan osannut. 

Kaveri ymmärsi täsmälleen mitä tarkoitin.

Se voi olla yhtä yhdelle ja toista toiselle. Tässäkin ketjussa orastava tallintausta on ymmärretty jo navetan ylisiksi, tallin peräksi, autotallin vahaksi, puuliiteriksi jne. Kaikki eri tuoksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä juuri lainkaan alkoholia, mutta päätin mennä viinakaupasta ostamaan pullon punaviiniä - koska se on kuulemma pieninä määrinä nautittuna terveellistä.

Nauroin ihan kippurassa, kun pahvitaulussa luki jostain viinistä "nahkainen ja roteva". Kysyin myyjältä, että tarkoittaako tuo sopivaa juojaa..?

Minusta viiniharrastus on monille vain hienompi nimi alkoholismille. Anteeksi, tämä on vain minun ajatus.

Ja minusta sinä olet vain yksinkertaisesti tyhmä. Enkä pyydä anteeksi. 

Ei tarvikaan pyytää anteeksi. Totuus aina vähän sattuu. Minä salaa hymyillen näille tummahampaisille ja kulahtaneen näköisille "viiniharrastajille".

Ja minä kaltaisillesi eltaantuneille ihan vain lääkkeeksi- naukkailijoille.

Vierailija
44/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieno tai vivahdus tarkoittaa pientä ja hiuksenhienoa. Orastava viittaa siihen, että jokin tällainen ilmiö on kasvamassa. Esimerkiksi pieru ei koskaan voi olla orastava, koska se on toteuduttuaan aina nopeasti hälvenemässä.

Mutta pierussa voi olla orastavan paskan tuoksu.

Orastavan paskan tuoksu ja orastava paskan tuoksu ovatkin sitten kaksi eri asiaa.

Mikä edes on orastava paska? Ja miten sen tuoksu eroaa tavallisesta paskan tuoksusta? 

Se ei ole vielä kypsä paska, vaan vasta orastava. Sen tuoksu leijalee pierun mukana ulos ja antaa osviittaa tulevasta tapahtumasta.

Vierailija
45/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vessaa muistuttavat aromit? Mistähän moista "herkkua" saakaan?

Vierailija
46/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuosta "en minä muuten ottaisi, mutta ihan vain lääkkeeksi" -selittelystä haisee aina itsepetos sekä alkoholismi.

No, pystyn luettelemaan ne kerrat, kun olen juonut alkoholia viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Vierailija
47/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattipiirtäjänä ja ratsastusharrastajana minulle tulee lyijykynien ja tallin tuoksusta varmaan jotain erilaista mieleen kuin viinin nuuhkuttajille. Lyijykynistä semmoinen terävän metallinen grafiitin tuoksu ja tallintaustasta hikitunnin jälkeinen hikisen höyryävän hevosen, oljen, hevosenlannan, hevosenvirtsan ja heinän tuoksu. Kumpaakaan en välittämättä haluaisi lasiini mutta varmasti tarkoittavat jotain eleganttia vivahdetta viinikielellä.

Viiniharrastajille tervetuloa katsomaan meidän tallintaustaa. Meillä on siellä (kirjaimellisesti) tonni pskaa odottamassa menemään paikalliselle herkkusieniviljelijälle. Naminami!

Vierailija
48/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eva, laita jo korkki kiinni.

Vierailija
49/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todistaa ainakin oikeaksi sanonnan "viini on viisasten juoma". 

Vierailija
50/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä viineistä mitään enkä juokaan niitä kuin muutaman kerran vuodessa. Mutta viimeksi kun oltiin paremmassa ravintolassa syömässä kaverin kanssa ja otettiin heidän suosittelemiaan viinejä, kuvailin viiniä kaverille nimellä navettainen, kun en paremminkaan osannut. 

Kaveri ymmärsi täsmälleen mitä tarkoitin.

Se voi olla yhtä yhdelle ja toista toiselle. Tässäkin ketjussa orastava tallintausta on ymmärretty jo navetan ylisiksi, tallin peräksi, autotallin vahaksi, puuliiteriksi jne. Kaikki eri tuoksuja.

Eiköhän se orastava tallintausta viittaa tunkioon tai ureaan, etenkin kun edellinen sana oli eläimellinen. Nahkainen, puinen tai bensiininen ovat ihan eri tuoksuja.

Viineissä on sama juttu kuin hajuvesissä; siellä kukkaistuoksun seassa on usein vähän jotakin eläimellistä, koska siten syntyy syvä ja kiinnostava yhdistelmä. 

Kuten sanottu, en juurikaan juo viinejä, mutta minulla on hyvä maku- ja hajuaisti. Voitte naureskella, miten kukaan juo viiniä, jossa on p*skan maku, mutta se vain kertoo, ettette hiffaa mistä mauissa ja tuoksuissa on kysymys.

Vierailija
51/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä besserwisserit itse ostavat kumminkin kyykkyviiniä, kun kotosalla juopottelevat 😆

Vierailija
52/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa ainakin oikeaksi sanonnan "viini on viisasten juoma". 

Kyseiselle sanonnalle on myös tutkimuksellista vahvistusta. Älykkyysosamäärä ja juomavalinnat korreloivat. 

Vierailija
53/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattipiirtäjänä ja ratsastusharrastajana minulle tulee lyijykynien ja tallin tuoksusta varmaan jotain erilaista mieleen kuin viinin nuuhkuttajille. Lyijykynistä semmoinen terävän metallinen grafiitin tuoksu ja tallintaustasta hikitunnin jälkeinen hikisen höyryävän hevosen, oljen, hevosenlannan, hevosenvirtsan ja heinän tuoksu. Kumpaakaan en välittämättä haluaisi lasiini mutta varmasti tarkoittavat jotain eleganttia vivahdetta viinikielellä.

Viiniharrastajille tervetuloa katsomaan meidän tallintaustaa. Meillä on siellä (kirjaimellisesti) tonni pskaa odottamassa menemään paikalliselle herkkusieniviljelijälle. Naminami!

En ole ammattipiirtäjä enkä harrasta ratsastustakaan, mutta sekä lyijykynässä että tallissa on erittäin tunnistettava ominaistuoksu, joka on jokaiselle meistä tuttu lapsuudesta saakka. Joten aivan varmasti viiniharrastajat tarkoittavat ihan samaa lyijykynää ja tallia kuin sinäkin, vaikka viinissä on monta muutakin tuoksua yhtä aikaa läsnä.

Vierailija
54/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viininmaistelu on alkoholismin verhoamista harrastukseksi. 

Mitäs ruokaharrastus sitten on? Syöpöttelyä ja ylensyöntiä, joka vain verhotaan muka harrastukseksi? 

Syödä pitää muutenkin, niin miksipä ei tekisi vähän parempaa ja maistuvampaa vähän paremmista aineksista. Tai hemmotella vieraita. Hyvistat aineksista tehty ruoka on myös parempaa kuin makkispekkissipsikaljadieetti, eikä ruokaa tarvitse määräänsä enempää syödä.

Missään en ole kuullut että ihmiskehon pitäisi ryystää käyneitä rypälemehuja. Viinitkin vain ostetaan kaupasta jonkun muun tekemänä, ruokaharrastaja suurella todennäköisyydellä vääntää pöperöt ainakin itse.

T.ruokaharrastaja

Vierailija
55/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ruokaharrastus sitten on? Syöpöttelyä ja ylensyöntiä, joka vain verhotaan muka harrastukseksi? 

Syödä pitää muutenkin, niin miksipä ei tekisi vähän parempaa ja maistuvampaa vähän paremmista aineksista. Tai hemmotella vieraita. Hyvistat aineksista tehty ruoka on myös parempaa kuin makkispekkissipsikaljadieetti, eikä ruokaa tarvitse määräänsä enempää syödä.

Missään en ole kuullut että ihmiskehon pitäisi ryystää käyneitä rypälemehuja. Viinitkin vain ostetaan kaupasta jonkun muun tekemänä, ruokaharrastaja suurella todennäköisyydellä vääntää pöperöt ainakin itse.

T.ruokaharrastaja

Niin, aika kapeaksi menee harrastus, jos saa syödä vain sitä mitä pitää syödä. Käyneiden rypälemehujen ohella voimme jättää pois esimerkiksi kaiken paistetun ja ruskistetun ruoan, ja syödä pelkästään keitettyä ja höyrytettyä. Tai sitten raakaravintoa.

Niin kauan kuin ihminen tekee asioita nautinnon vuoksi, tekee hän aina jotain vähän tarpeetontakin. Sitä kutsutaan nautinnoksi. Kohtuus kaikessa, tuomitsematta sitä satunnaista viinilasiakaan.

Vierailija
56/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakautuukohan keskimäärin niin, että naiset juovat viiniä koska mielikuva, ja miehet olutta koska piittaavat vähemmän julkisivuista ja mielikuvista?

Vierailija
57/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ammattipiirtäjä enkä harrasta ratsastustakaan, mutta sekä lyijykynässä että tallissa on erittäin tunnistettava ominaistuoksu, joka on jokaiselle meistä tuttu lapsuudesta saakka. Joten aivan varmasti viiniharrastajat tarkoittavat ihan samaa lyijy

Talli, 100 metrin etäisyydeltä, on hiukan eri tuoksu kuin talli, 0 metrin etäisyydeltä. Eksä oli ekaa kertaa tallille tullessaan pyörtyä että lattialleko ne täällä pskoo ja kusee. Viidestäkymmenestä heposesta lähtee aika pörröinen tuoksu suljetussa sisätilassa.

Viinissä ajattelisin että tuo on joku muheva maan tuoksu jossa on noita vivahteita.

Vierailija
58/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.ruokaharrastaja

Jos joku sanoo vääntävänsä pöperöitä, tulee minulle väistämättä mieleen orastava tallintaus.

Vierailija
59/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ns viiniarvostelijat on ihan uskomattoman outoa ja ylimielistä porukkaa. Käytetään termejä jotka kuvaa tosielämässä jotain lehmän/hevosen paskan hajua 😭😭ja edes itse ymmärtämättä mitä tarkoittavat.

Tänä on sitten se lopputulos. Kuka ihan oikeasti ostaa viinit jonkun ns asiantuntijan laarittelun mukaan.

Ei navetan "takahaju" tai "lyijykynän haju" todellakaan anna mitään houkuttelevaa kuvaa jos puhutaan viinistä.

Mausteinen, Marjanen, pähkinäinen, raikas, kevyt kukkainen, vahva...näitä voisi kuvitella ku ostaa viiniä, ehkä.

Vierailija
60/99 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakautuukohan keskimäärin niin, että naiset juovat viiniä koska mielikuva, ja miehet olutta koska piittaavat vähemmän julkisivuista ja mielikuvista?

Olen nainen ja juon olutta, koska en jaksa erikseen mennä alkoon, ja koska viinilasi ei sovi lenkkisaunaan. Viini kyllä maistuu paremmalta.