Uskonnonhikarit, onko Jeesus ja Jumala sama asia?
Kyllä vai ei?
itse ajattelisin että ei, koska ussantunneilta ja rukouksista on jäänyt mieleen istuu Isän, Jumalan oikealla puolella ja lähetti ainoan poikansa
Kommentit (40)
Ei. Jokaisella uskonnolla on oma jumala. Jeesus on kristinuskon jumala.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se Jumala -niminen jumala sitten on?
Ja onko se kristinusko monoteistinen vai ei? Kun kirjassa tiettävästi puhutaan taivaasta kaikkine joukkoinensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko se kristinusko monoteistinen vai ei? Kun kirjassa tiettävästi puhutaan taivaasta kaikkine joukkoinensa?
Joukot ovat enkeleitä, Jumalan sanasaattajia.
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista. Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Maailman loppu on iankaikkinen elämä.
Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Jumalan eli Sanan tunteminen on nykyisen maailman alku sekä loppu.
Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jeesus on jumalan poika kaanonin mukaan.
T.Ateisti
Ateisti ei odotetusti tiedä mitään. Jumala on Yksi, mutta hänessä on kolme erillistä Persoonaa.
Jumala on = Taivaan Isä
Jumala =Jeesus Kristus
Jumala = Pyhä Henki, joka asuu Jeesus-uskovissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Ateisti
Ateisti ei odotetusti tiedä mitään. Jumala on Yksi, mutta hänessä on kolme erillistä Persoonaa.
Jumala on = Taivaan Isä
Jumala =Jeesus Kristus
Usein oikeasti asiaan perehtyneet ateistit tietävät enemmän kuin uskovaiset.
Eli kaikkitietävä olio on luonut itselleen sivupersoonia, joilla on rajalliset kyvyt?
Missä mielessä tuo olio on silloin yksi? Mikä on se yksi, joka on yhteistä näille kolmelle persoonalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Ateisti
Jumala on = Taivaan Isä
Jumala =Jeesus Kristus
Usein oikeasti asiaan perehtyneet ateistit tietävät enemmän kuin uskovaiset.
Itse asiassa aina. Uskovathan oikein brassailevat sillä etteivät tiedä vaan uskovat.
Ja missä mielessä Jeesus on poika ja jumala on isä? Isä-poika suhde vaatii geneettistä perimää, joka välittyy jälkeläiselle eli pojalle isästä.
Jos jumalalla on perimää, ei kuulosta uskonnon kannalta hyvälle.
Jos jumalalla ei ole perimää, niin Jeesus ei voi olla jumalan poika, vaan kyseessä on jokin muu, ihmiselle tuntematon, suhde noiden olioiden välillä.
Ja isyys tietysti vaatii myös sukupuolen, muuten jumala voisi aivan yhtä hyvin olla myös Jeesuksen äiti.
Onko jumala siis uros?
Jumala on henki,yhtä kuin isä,poika pyhä henki .Jeesus voi ilmestyä kuvajana ,hän on kuin tulen liekki niin vahva palava niin kirkas, niin kirkastettuja kasvoja ei toisella ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukot ovat enkeleitä, Jumalan sanasaattajia.
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista. Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän
Eihän tuossa mitään tolkkua ole mutta kun on niin komealta kalskahtavaa niin parasta kai on uskoa vaikka yli hilseen meneekin, vai kuinka!
Vierailija kirjoitti:
Jumala on henki,yhtä kuin isä,poika pyhä henki .Jeesus voi ilmestyä kuvajana ,hän on kuin tulen liekki niin vahva palava niin kirkas, niin kirkastettuja kasvoja ei toisella ole.
On teillä jutut ;)
Jumala = Aurinko
Jeesus = Kuu
Uskonto perustuu jollakin tavalla tähtitieteeseen ja planeettojen ratoihin (Joulun Tähti on myös planeettakonjunktio). Tulevat siksi lopun aikoina tuomitsemaan koko ihmiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Ja isyys tietysti vaatii myös sukupuolen, muuten jumala voisi aivan yhtä hyvin olla myös Jeesuksen äiti.
Onko jumala siis uros?
Jumala ei ole rajattu millään tavalla. Hän on Kaikkivaltias. Alkukieli antaa idean että Hän on isä-äiti jumala. Kuitenkin Koska Hän itse kutsuu itseään Jeesuksen Isäksi, uskon siinä mielessä Hän on ehdottomasti Isä. Hallitsija ja Kuningas.
Aikoinaan asia (kolminaisuus) selitettiin usein; vesi, lumi ja jää ovat eri muodoissaan kaikki vettä.
Eli yhtä, kuitenkin tehtävät ovat osin eri, osin sama.
Jeesus kuitenkin syntyi ihmiseksi, niin että Hän voi ottaa synnin yllensä ristillä ja sovittaa sen puolestamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus on Jumalan toinen persoona.
Tätä on varmaan vaikea ymmärtää aluksi koska yhdellä ihmisellä on vain yksi persoona, mutta Jumala ei ole sama asia kuin ihminen.
Eli yksi persoona lähetti toisen persoonansa maan päälle, jotta kaikki jotka uskovat siihen ensimmäiseen persoonaan pelastuisivat? Ja lopulta tämä toinen persoona ristiinnaulittiin, kuoli ja nousi ylös taivaaseen ensimmäisen persoonansa luo ja istuu tämän oikealla puolella?
Osapuilleen näin. Mutta Raamattu on hyvin monitulkintainen ja tulkinta vaihtelee eri uskonsuuntauksien mukaan. Luterilainen tulkinta on monissa yksityiskohdissa aivan erilainen kuin vaikka mormonien tai ortodoksien (tai sen i-alkuisen mitä ei kai saa mainita), vaikka kaikki pohjautuvat täysin samaan tarina
Mormonismi ei kuulu kristinuskoon, vaan on eri uskonto!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on . Jumala on YKSI , kolmessa persoonassa: Isä , Poika, Pyhä Henki.
Yksi persoona ei kuitenkaan tiedä toisen päätöksistä. Miten se on mahdollista?
Ev.lut opin mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala.
Sanoisin vertauskuvallisesti; he ovat yhtä perhettä, joilla on eri roolit.
Jeesus tuli maan päälle sovittamaan ihmisten synnit. Isä on pyhä ja täydellinen, korkeampi kuin Jeesus.
Jeesus opetti rukoilemaan Isää, Isä meidän- rukouksessa.
Pyhä Henki on Jeesuksen lähettämä henki, jonka kautta Jeesus puhuu meille. Pyhä Henki ei itsessään puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Ateisti
Jumala on = Taivaan Isä
Jumala =Jeesus Kristus
Kyllä me ateistit aika paljon tiedetään mutta ei aina näissä teologisissa 'faktoissa' voi pysyä kun muuttuvat tulkitsijan mukaan.
Vain kristinuskossa on mahdollista, että joku on itsensä poika.