kysymys 80% työviikosta
Meneekö kelaan ja päiväkotiin tieto jos teen 80% työviikkoa 100% sijaan? eli mietin voinko pitää lasta osittain tuona vapaapäivänä hoidossa vaikka en mitään osittaista hoitotukea hakisikaan.
Kommentit (3)
että eihn kelaankaan mene esim. työnantajalta mitään tietoja automaattisesti, vaan jokainen itse hakee hoitotukea.
Kelaan menee tieto vain siinä tapauksessa, että lapsesi on alle 3-vuotias ja haet osittaisen hoitovapaan vuoksi ansionmenetyskorvausta. Päiväkotiin ei tieto mene, tai jos meneekin, ei sen ole väliä. Jos nimittäin olet maksanut lapsen hoidosta täyspäiväisesti, niin sillä ei ole yhtään väliä vaikka hän olisi siellä koko päivän hoidossa, onhan siitä maksettu.
Itse teen osittaista hoitovapaata yli 3-v:n kanssa niin, että päivät on 6 tunnin päiviä. Lapsen haen hoidosta melkein poikkeuksetta vasta 16 jälkeen, kun oma työpäivä loppuu klo 14.
itse olen osittaisella hoitovapaalla, ja käytännössä teen 20% vähemmän työtunteja. Kelaan vein hakemuksen, jossa hain sitä korvausta ansionmenetyksestä osittaisen hoitovapaan takia. Tuon osittaisen hoitovapaan tarkoitushan on antaa vanhemmille tilaisuus olla enemmän kotona lapsen kanssa, vaikka onkin työssä. Mielestäni käytät tätä tilaisuutta väärin, jos viet ylimääräisenä vapaana lapsen hoitoon...
Ei kelasta mene mitään titoja päiväkotiin, eli käytännössä pystyt kyllä huijaamaan päiväkotia ja viemään lapsen sinne...