Onko teillä perheessä, lähisuvussa tai kaveripiirissä samana päivänä syntyneitä?
Siis puhun vain päivästä, en vuodesta.
Olen pannut merkille, että useammassa perheessä, lähisuvussa tai kaveripiirissä on yllättävän paljon samoina päivinä syntyneitä tai sitten peräkkäisinä päivinä syntyneitä. Vaikka vuosi olisi siis eri.
Kommentit (39)
Todellisuudessa se henkilöluku, jonka jälkeen on todennäköisempää että kahdella henkilöllä on sama syntymäpäivä kuin että kaikki ovat syntyneet eri päivinä, on yllättävän pieni.
Jo 23 henkilön joukossa on jo todennäköisempää, että joillakin on keskenään sama syntymäpäivä, kuin että kaikki olisivat syntyneet eri päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos huoneessa on 20 ihmistä, on 50 % todennäköisyys että kahdella on samana päivänä synttärit
Se on 23 henkilöä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Syntym%C3%A4p%C3%A4iv%C3%A4ongelma
Mitä yllättävää siinä on, että on samoja syntymäpäiviä? Vuodessa on kuitenkin vain 365 päivää, joten vaihtoehtoja on aika vähän. Minullakin pelkästään lähisuku (serkut, tädit jne.) on lähemmäs 200 henkilöä, joten pakostikin osuu samoille päiville osa.
Lapsuudenkaverin vanhemmat olivat syntyneet samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoistyttö ja mun mummo eli tytön isoisoäiti on syntynyt samana päivänä, ikäeroa tasan 100 vuotta!
Unohdin että mun veljenpoika ja mummo olivat syntyneet samana päivänä.
T.26
Muijalla ja pojalla on synttärit samana päivänä. Todennäköisyys 1:365.
Tyttärelläni, minulla ja äidin äidilläni sama syntymäpäivä. Ikäeroa tyttäreeni 35 ja 97 vuotta.
Minulla ja tyttärelläni sama syntymäpäivä <3
Kyllähän näitä löytyy yllättävän paljon.
Mielestäni se on ihmeellistä, koska vuodessa on kuitenkin 365 päivää, mikä on aika paljon.
Minä, äitini ja äitini äiti, kaikilla synttärit peräkkäisinä päivinä. Minun kahdella lapsellani synttärit peräkkäisinä päivinä.
Meitä oli samassa työpaikassa (noin 40 henkilöä) 3 samana päivänä syntynyttä töissä.
Minä sekä hyvä ystäväni synnytimme ensimmäiset lapsemme samana päivänä, samassa sairaalassa :) tää ei ollut millään muotoa suunniteltu juttu, vaikka moni siitä vitsaili.
Äitini serkku eli minun pikkuserkkuni isä ja minä, meillä sama syntymäpäivä, ikäeroa tosin nelisenkymmentä vuotta.
Veljeni hyvällä kaverilla ja tämän siskolla on sama syntymäpäivä, ikäeroa neljä vuotta.
Mun isä on syntynyt samana päivänä kuin oma isänsä.
Mun mies on syntynyt samana päivänä kuin mun setä.
Mun syntymäpäivä, veljen nimipäivä ja siskon koiran syntymäpäivä on sama.
Ei ihan samana päivänä syntyneitä, mutta vaimo on syntynyt 7. päivä, isä 9. pvä samaa kuuta, poikamme 12. pvä ja hänen serkkunsa 11. pvä samaa kuuta, siskoni ovat syntyneet 19. pvä, samoin yksi edesmennyt tätini, toinen tätini ( tämän edesmenneen sisko) on syntynyt 17. pvä ja serkkuni 18. pvä samaa kuuta kuin tätinsä ja serkkunsa.
Isoisäni kuoli isäni eli poikansa 40-vuotispäivänä ja appiukon isä kuoli poikansa 41-vuotispäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa se henkilöluku, jonka jälkeen on todennäköisempää että kahdella henkilöllä on sama syntymäpäivä kuin että kaikki ovat syntyneet eri päivinä, on yllättävän pieni.
Jo 23 henkilön joukossa on jo todennäköisempää, että joillakin on keskenään sama syntymäpäivä, kuin että kaikki olisivat syntyneet eri päivinä.
Meitä oli yhdessä tilaisuudessa viisi saman alan ihmistä ja meistä kolmella oli sama syntymäpäivä. Ei liene kovin yleistä. Toki vuosi oli eri.
Mun esikoistyttö ja mun mummo eli tytön isoisoäiti on syntynyt samana päivänä, ikäeroa tasan 100 vuotta!