Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävät kaikkoaa 40-vuotiaana?

Vierailija
30.11.2023 |

Olen miltei 40-vuotias nainen ja olen muutaman viime vuoden aikana surukseni huomannut, että monta ystävää on kadonnut elämästäni. 😔

Onko tämä yleinenkin ilmiö tässä iässä vai onko vika vain minussa?

Tuntuu, että liittyy myös perheellistymiseen. Itse olen lapsista huolimatta yrittänyt pitää yhteyttä, mutta muutama ystävä katosi kokonaan kuvioista lapsen saatuaan. Mutta sitten on myös lapsettomat kaverit, joista heistäkin osa tuntuu kadonneen.

Ei tässä itselläkään tietysti ole samalla tavalla aikaa ystäville kuin ennen, mutta asia harmittaa silti. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikosi vain kun tulin eläkeikään. Korona aika ystävät kuolivat,sydis, syöpä.Ainoakaan ei koronaan. Uusia ystäviä en saa kun en siedä tupakoitsijoita en alkoholin käytäjiä.Paljon naiset juo kun syystä tai toisesta asuvat yksin ,eläkellä sama asia syytä tai toisesta sairaseläke.

Vierailija
2/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä näin on käynyt itsellekin, se on tosi surullista. Lapsettomuus ei selitä kohdallani tätä, koska myös monet lapsettomat ystävät kaikonneet. Onko syynä ikä vaiko koko yhteiskunnan muutos, en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan aika tavallista, että kaveripiiri elää elämäntilanteen myötä. Aika monella on vain muutama lähempi ystävä ja sitten laajempi kaveripiiri, joka vaihtuu. Ehkä ap;n kannattaisi pohtia, mistä voisi saada uusia ystäviä. 

Vierailija
4/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole täysin vailla ystäviä, vaan minullakin on edelleen pari läheistä ystävää ja yksi isompi kaveriporukka.

Ennen ystäväpiirini oli kuitenkin huomattavasti laajempi. Nuorena ystävyyssuhteet saattoivat päättyä vaikka johonkin erimielisyyteen, mutta nyt ihmisiä ikään kuin vain katoaa.

Vastataan huonosti viesteihin tai ei vastata ollenkaan.

ap

Vierailija
5/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aika on tehnyt ihmisistä masentuneita introverttejä. 

Vierailija
6/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kadonneet 30-40v iässä. Sosiaaliset suhteet korvautuu parasosiaalisilla kuten tämäkin palsta. Tästä ei lapsena varoitettu.

Vierailija
7/8 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin vähän ystäviä ettei ole mitään kadotettavaa. Ja heitäkin tapaan harvoin. Olen täysin tyytyväinen tähän. Viihdyn kotona mieheni kanssa. 

Vierailija
8/8 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Itse olen kaveripiirin ainut perheetön ja ainut sinkku. Harvoin on kavereilla enää aikaa nähdä, ja se on ihan ymmärrettävää. Kesällä käydään pari kertaa kuukaudessa urheilemassa ja ehkä kaksi kertaa kesässä kaljalla. Talvella ei oikeastaan nähdä ollenkaan. Kyllä ne kaveriajat oli ja meni. Aikuisuus on perhe-elämän aikaa.