LOKAkuiset syksyyn!
Kommentit (19)
heippis
siitä on taas kuukausi kun viimeksi kirjoittelin. Olen siis nyt ollut kolme viikkoa töissä ja neiti perhepäivähoidossa. Hoito on sujunut tosi hyvin, tyttö jää sinne mielellään ja on ihan rauhallinen kun kotiin haetaan. Superhyvin on kyllä mennyt. Ainoa muutos entiseen on, että unentarve ja halintarve on lisääntyneet. Nykyään neiti menee unille jo puoli kasi tai viimeistään varttia vaille kasi ja nukkuu yleensä 11 tuntia tai ainakin lähelle. Öisin ei yleensä enää herää lainkaan, tai saattaa kiljahtaa mutta nukahtaa itse uudelleen (tsemppiä Sunshinelle!) Päivälläkin nukkuu useimmiten vielä kolme tuntia hoidossa, kahdessa erässä. Iltaisin haluaa nyhjätä aiempaa enemmän, mutta ei kitise eikä ole levoton, haluaa vaan kosketusta selvästi enemmän kuin aikaisemmin. Neiti on myös alkanut syömään kaikkea hoidossa! Siis ihan kaikki normaali ruoka menee. Hassua, kun se syö jo voileivän vaikka välipalaksi :) Olen siirtynyt antamaan luonnonjugurttia vauvajugurttien sijaan, laitan sekaan hedelmäsosetta ja hyvin uppoaa eikä maha ole sanonut mitään. Pitää kohta alkaa juottamaan oikeaa maitoa myös.
Mä itse olen viihtynyt töissä tosi hyvin. Tosin ei ollut mitään pehmeää laskua, kun meille on tullut uusi toimitusjohtaja ja tehtäviä satelee kun hän haluaa saada alasta kiinni. Eli kovasti on saanut tehdä töitä, onneksi mun äitiysloma sijainen on vielä jouluun saakka myös töissä mun alaisena. Ollut tosi kivaa miettiä aikuisten juttuja ja olla aikuisten seurassa, ja parasta on, että on ihanaa sitten nähdä oma lapsi illalla kun sen hakee hoidosta ja mielellään viettää sen kanssa ihan keskittyneesti aikaa sen ajan mitä se sitten on hereillä. Olen paljon iloisempi ja parempi äiti nyt kun olen töissä. Meidän perheelle tämä aikainen töihinpaluu oli ehdottomasti hyvä ratkaisu.
Hoitopaikka on onneksi ihan työmatkan varrella, käytännössä lähden kasilta kotoa ja olen töissä jo 8.20. Sit neljältä lähden töistä ja haen tytön ja ennen puolta viitta ollaan jo kotona. Se tässä on erona entiseen, että aika paineet saada työt tehtyä siihen klo 16 mennessä, kun ei halua jäädä yliaikaa lapsen vuoksi. Mun mies hakee sitten tytön parinä päivänä viikossa niin mä menen töiden jälkeen suoraan salille treenaamaan kun sali on tuossa ihan vieressä. Ja mies tietty hakee jos mä olen työmatkalla. Tässä on ollut jo pari työreissua ja mummo ja ukki on tulleet olemaan tytön kanssa ettei sen tarvii olla pitkää päivää hoidossa. Ensi viikollakin ne haluaa tulla, vaikka selvittäis me kyllä ilman niitäkin mutta kivahan se on että ne niin tykkää lapsenlapsestaan.
Talvihaalarista: Hoidossa ulkoillaan joka päivä monta tuntia, joten ostin Lassien suprafill talvihaalarin kokoa 80 cm. (tyttö oli 10 kk 74 cm ja 9200g). Tällä hetkellä käytössä on vettä hylkivä tuulipuku. Kenkiä on kahdet syyskengät ja kumisaappaat. Lisäksi on jo kahdet talvikengätkin.
Ulkoleikeistä: Tykkää keinua kovasti ja istuskelee hiekkalaatikolla, tutkii ämpäreitä ja lapioita mutta ei osaa vielä hiekkakakkuja tehdä.
Liikkumisesta: Neiti kävelee jo muutaman metrin matkoja, mutta pääasiassa konttaa. Sanoja ei tule paitsi paljon juttua jota ei ymmärrä :)
Pottailu: ei olla aloitettu, potta on kyllä hommattu.
Harrastuksista. Tarkoitus oli jatkaa vauvajumpasta juniorijumppaan, joka on lauantai aamuisin klo 10. Enpä ole kuitenkaan kertaakaan töiden alun jälkeen sinne selviytynyt, kun joka aamu lähtee niin ei sit huvita la aamuna lähteä mihinkään. Ehkä ensi lauantaina. Toi klo 10 on meille vielä huono aika, kun ekat päikkärit on just siihen aikaan.
Meillä juodaan edelleen pullosta.
Aurinkoista syksyä kaikille lokamammoille!
riza ja typsy 11kk
Täällä ollaan sairasteltu koko syksy. Ikävää kun jää muskareita ym.väliin.Poika on niin tykännyt niistä. Ensin oltiin viiko kuumeessa. Sitten oli kauhea räkätauti ja lämpöä. Siinä sitten ajattelin jos nyt alkaisi vihdoin helpompaa elämää, niin sitten iskee vesirokko. Kyllä on laiffii...
Nyt ollaan sitten jo voiton puolella siinäkin. Sitten saisi kylläriitää vähäksi aikaa..
Poju kohta 11 kk
Meilläkin sairastetaan, ihan koko perheen voimin. Tai nyt alkaa vissiin olemaan jo voiton puolella. Lapset ovat jo kutakuinkin terveitä, oma kuumekin tuntuu vihdoinkin rauhoittuneen pelkäksi lämmöksi (jospa se vielä katoaisi kokonaan?) ja mieskin saa ilmeisesti ruoat pysymään sisällään. On kuulkaas ollut vähän hulinaa tässä männä viikolla... Mutta nyt on tosiaan sellainen olo että tästä saatetaan jopa selvitä hengissä, ja sehän se olisikin vasta jotain!
Pikkuneiti on meilläkin alkanut syömään samoja ruokia kanssamme, ja vieläpä suurella halulla! Hassua miten se yökkäili palasille soseessa, mutta nyt vetelee ihan innolla pastaa ja kanapaloja. Keksii koko ajan jotain uutta, tänään isotäti toi lapsille pillimehut ja tuohan joi sitä ihan riemuissaan! Ei kyllä ehkä ihan vielä tarttis noita sokerimehuja toiselle tarjota, mutta kun täti kerran toi... Pieniä matkoja meilläkin jo kävellään, mutta konttaamalla pääsee nopeampaa! Joka paikka pitää tutkia huolella ja innokkuudella, ja parasta on kun pääsee isän ja isosiskon kanssa peiton alle "majaan". Sieltä sitten kurkitaan äitiä ja kikatellaan. Aika söpöä...
Kiva että Rizan työt ja hoitokuviot ovat sujuneet noin hyvin! Kyllä noi työjutut on tuoneet omaankin elämään paljon uutta potkua. Ihanaa päästä välillä täysin toiseen maailmaan! Vielä viikko mun työkeikkaa jäljellä, sitten se autuus loppuu. Olisivat kyllä tarjonneet mulle toisenkin kuuden viikon pätkän, mutta tunteja olisi ollut niin vähän ettei siitä olis jäänyt mitään käteen kun lastenhoitajalle olis maksettu... Muutenkin tuli vähän mutkia matkaan tuon lastenhoitajan kanssa. Odotan siis innolla vuoden vaihdetta ja lasten tarhahoidon alkua!
Miehen isäkuukin on nyt sitten päättynyt, maanantaina alkaa työt ja heti ensi viikon jälkeen se lähtee taas työmatkalle, joten saan sitten taas "haastetta elämään"... Ainoa hyvä puoli on se, että olen autoillut työmatkat ja uskallan nyt ehkä jopa karauttaa lasten kanssa Mummon hellään hoivaan jos alkaa tuntua siltä. Ennen pelkäsin ajamista kuin ruttoa... Mutta pelkään pahoin että tiputus työelämän piireistä "yksinhuoltaja"kotiäidiksi voi olla aika rankka. Pitää nyt vaan pitää tiukasti mielessä että tämä on vain väliaikaista ja parin kuukauden päästä "vapaus" koittaa. Sitten sitä saakin raataa vuosikausia ja muistella kuinka ihanaa oli "vaan" olla kotona... ;)
No, nyt vielä toviksi sohvalle ennen kuin nuo heräävät. Voimahaleja niitä tarvitseville!
Syksyiset terveiset kaikille ja koitampa kirjoittaa vielä ennen kuin aikamme vauva-osiossa umpeutuu ja uudet lokakuiset valtaavat alaa...
Riza: kuulostaa hienolta tuo teidän uusi arki ja varmasti piristää duunikuviot. Mäkin just soittelin kollegalle, joka ylihuomenna palaa töihin 2 kotivuoden jälkeen ja oli ristiriitaisissa tunnelmissa; toisaalta ahdisti ja toisaalta oli ihan into piukassa! Kyllä tosiaan välillä tulee kaipuu työkuvioihin, mutta koitan nauttia tästä ajasta kotona, kuka tietää jää ainoaksi hoitovapaakseni?!?
Tsemppiä sairasteleville! Meilläkin oltiin kaikki nuhassa ja kuumessa, mutta nyt ollaan jo ihan terveinä ja ulkoillaan päivittäin. Keinuminen ja hiekassa kekkalalointi ovat lempipuuhia. Pysyisi vaan tuommoiset mukavat ilmat eikä tulis niin kauheen märkää ja kylmää.
Yrjölunni, Suhni ja Joachim (plus kaikki muutkin, jos kiinnostaa): anteeksi, kun en ole meileihin saanut aikaseksi vastata. Sellanen täystuho tuo meidän sälli että hyvin harvoin hengaan koneella, joten kiva olisi jos vielä syksyllä saataisiin vaikka joku puisto tms. kokoontuminen aikaiseksi..??
Kyllä se aika rientää ihan hirmuista vauhtia! Meilläkin oli kummipojan ristiäiset lauantaina ja toisaalta tuntui että oman pojan vastaavista kemuista olisi vasta pieni hetki.. Huokaus. Aika kuluu ja vanhuus on jo portilla! :)
Nyt lähden kotihommia hoitamaan kun jannu vetelee hirsiä aika tarkkaan tunnin verran. Sitten taidetaan lähteä Selloon seikkailemaan, koska ihmisvilinässä on aina paljon mielekkäämpää kuin tylsän äitin kanssa kahdestaan kotona! Ja on siellä ihan asiaakin käväistä..tai keksitään sitä sitten!
Aurinkoista alkuviikkoa kaikille!
Pitkästä aikaa moi täältäkin!
Oon palaillu työelämään tässä viime viikot, muutenkin elämä ollut vähän säätöä ja menemisiä, joten on palstailut jääny hyvin vähille.
Meidän tylleröinen se on jo 1-vuotias! Kamalan nopeasti meni tämä vuosi.
Neiti on kyllä melkosen temperamenttinen tapaus, samaa rohkenevat sanoa jo nykyään kaikki muutkin, että tahtoa löytyy! On joitakin päiviä, ettei meillä likka tee mitään muuta ku KARJUU, mutta toisaalta on myös niitäkin päiviä, jolloin neiti on oikea päivänsäde.
Hoidossa likka on viihtynyt onneksi hyvin. Aamuisin tosin jää aina itkemään ja sekös sitten vähän ottaa itteä sydämestä. Mutta kuulema se itku siitä sitten on pian lakannu, kun on äiti unohtunu. Mutta neiti on nimittäin niiin temperamenttinen tapaus, ettei edes hoitotäti ole jäänyt tuosta ilosta paitsi. Kun yleensähän lapset alkuun kainostelevat ja vierastavat sen verran, etteivät uskalla vieraalle alkaa ärhentelemään, ainaki meidän esikoinen oli semmonen, niin toista on tämä tylleröinen. Siellä on täti ollu välillä ihmeessä, kun olis kolme muutakin lasta hoidettavanaan ja yks vaan karjuu, minkä kurkusta ääntä saa! Ei oo helppoo ei.
Likka juo vieläkin pääosin tuttelia. Maha tuntuu tavallisesta maidosta menevän sekaisin. Tavallista ruokaa saa sen mukaan, miten oon muistanu olla maustamatta tai ottaa hänelle miedomman erän syrjään. Eli ei ihan päivittäin ja purkkejakin meillä kuluu valmisruokia vielä ihan kiitettävästi.
Taitoja on tuetta seisominen ja seisomaan nouseminen (tuetta siis). Vielä ei ole askeltakaan ilman tukea ottanut, mutta tuettuna sitäkin enemmän. Siitähän nuo suurimmat huudot meillä syntyykin, kun likka ei välillä viihdy mitenkään muuten kuin että jonkun tarvii koko ajan häntä kävelyttää. Myös "puita pitkin" menee eli ottaa tukea seinästä tms. Portaat kiipeää salamana yläkertaan, joten portit on oltava kiinni aina. Palloa tykkää heitellä ja kirjoja "lukea".
Nyt on lähipäivinä likkaa kiinnostanu lusikka, joten jos äiti vaan jaksais sitä siivoa, niin pitäis antaa tytön harjotellu itse syömistä mahdollisimman paljon, nyt kun tuohon näyttäs herkkyyskausi olevan meneillään.
Potalla en oo jaksanu vielä alkaa säännöllisesti käyttämään. Myönnän, että on ihan omaa laiskuutta. Esikoinen aikoinaan alkoi käymään potalla jo 9kk iässä. Nyt en oo vaan saanu aikaseks alkaa likkaa siihen totuttamaan.
Synttärilahjaks ostin neidille nuken, oli ihan pakko, kun leikkii vaan isoveikan autoilla, mut eipä tuo nukke jaksa kiinnostaa. Sen verran, että hetken nuken saatuaan kaiveli siltä silmiä päästä, riitti ilmeisesti typylle ja nyt taas mennään vaan autojen perässä joka paikkaan.
Sanoja ei oikein vielä tule yhtään. Nyt on ollu lähipäivinä äänensävyissä semmosta kysyvää sointia. Likka esimerkiksi kysyy asioita ja esineitä osoittamalla niitä ja sanomalla "tättä?" niin, että kuullostaa tuo tättä ihan kysymykseltä. :D Tai sitten saattaa selittää pitkätkin pätkät sillä omalla kielellään, esim. kirjoja katsellessa. Kai hää sit lukee ääneen. ;)
Jes, mutta oikein ihania 1-vuotissynttärijuhlia kaikille ja onnittelut jo vuoden täyttäneille. Aurinkoisia syyssäitä toivotellen,
s ja tylleröinen (24.9.)
Veikka täyttää tänään vuoden! Pidettiin juhlat jo sunnuntaina ja pikkumies innostui niin että päätti lähteä kävelemään :) Sen jälkeen onkin ahkerasti harjoiteltu muutamia askeleita kerrallaan. Kohta varmaan juostaan pitkin kotia :D
Käytiin maanantaina neuvolassa, pituutta oli kertynyt 77,5 ja painoa 1270. Pullero poika :x . Ihana pikkukundi, vuosi on mennyt tosi nopeasti.
Onnittelut Sanna-P:n tyttärelle!!!!
Tulkaahan perässä muutkin lokakuiset vauvoinenne, minä taidan siirtyä kohtapuoliin tuonne taaperopuolelle :) :)
terveisin Yrjö ja Veikka 1 vuotta
Olin kattovinani ettei siellä vielä ollut meille pinoa, mutta nyt on! Sinne siis!
Eikö tosiaan ollut uutta pinoa, vai jäikö multa vaan huomaamatta?
Täällä tosiaan edelleen hengissä, vaikka välillä on meinannut usko loppua kesken. Ensin oli se miehen työmatka, sitten taisteltiin meidän leikkipuiston puolesta (ei mennyt kiinni!!!), sitten mökkireissu isolla kaveriporukalla ja lopuksi vielä oma mahatauti (joka onneksi ei tainnut tarttua kehenkään). Huh! Nyt toivoisin että saisi vähän aikaa elää vaan ihan tavan arkea...
Aloitin tosiaan töissäkin jo, tai siis sain muutaman viikon sijaisuuden (yläkoulussa opetan bilsaa ja terveystietoa), noin 8h opetusta / viikko. Varsinaisesti ei ollut tarkoitus vielää työelämään lähteä, mutta kun kotoa töihin soittivat niin pakkohan se oli... Mutta lokakuun alussa tämä riemu loppuu, sitten olen näillä näkymin kotona vielä vuoden vaihteeseen. Kiva on ollut töissä käydä, siitä olikin jo melkeen 3v kun viimeksi olen koulussa opettanut. Tällainen osa-aikaisuus tuntuu myös sopivan todella hyvin tähän elämäntilanteeseen, työpäivät ovat kohtuullisen lyhyitä ja muutama arkipäiväkin jää kokonaan lasten kanssa olemiseen.
Lastenhoito on ollut vähän murheena kun tuo työ niin yllättäen alkoi. Täällä Helsingissä kun ei ole toivoakaan saada hoitopaikkoja alta sen 4kk odottelun, ellei sitten satu pääsemään yksityiseen päiväkotiin. Miehen sisko on käynyt hoitamassa lapsia kotona (se viettää jonkinlaista välivuotta lukion jälkeen, sattui todella sopivasti!). Muuten todella hyvä järjestely, mutta valitettavasti hän ei ole mikään täsmällisyyden kukkanen, joten lähes joka aamu on tullut todella kiire töihin kun hoitaja on ollut myöhässä... Nyt mies on syyskuun isäkuulla ja minä saan tehdä töitä ihan rauhassa. :) Vähän harmittaa, kun todennäköisesti tarjoavat lokakuussa jatkoa tälle sijaisuudelle, mutta en varmaan pysty ottamaan sitä vastaan näiden lastenhoitokuvioiden takia (ei se miehen siskokaan mikään pysyvä ratkaisu voi olla). Mutta ehtiihän sitä töitä tehdä, niin mulle on luvattu...
Piti vielä kommentoida monien juttuja, mutta nyt tarttee lähteä kylvettämään lapsia... Palailen siis myöhemmin! :)
Joo en myöskään nähnyt muuta pinoa..
Täällä ollaan sairasteltu viikon ollu poika kuumeessa. Kauheeta kun näin pienet sairastaa ei meinannu milään lähtee kuume laskuun kävi jo 40 asteessakin.
Viel' on nuhaa jäljellä. Ensi viikolla sitten taas neuvola saa nähä kuinka paljon lähti paino laskuun kun sairasti.
Muuten poju kehittyy hyvin. Oletteko aloittaneet pottailemaan??
Poju laittoi eilen possupankkiin leikkirahaa sellane fisher priceen..ajattelin ettei vielä hetkeen osaa , mutta kappas poikaa..
Frans 10 kk
Eipä oo pahemmin tullu kirjoteltua..
Meillä alkoi maanantaina arki kun isi palasi töihin 9 viikon kotona olon jälkeen. Oli siis eka lomalla ja sit piti isäkuukauden. Mä pidin isäkuukauden aikana kesäloman ja nyt jatkan hoitovapaalla ainakin siihen saakka kunnes poika täyttää 2.
Fami kyseli pottailusta. Meillä on sitä harrastettu varmaan jonkun kuukauden ajan ja juurikaan ei oo tarvinnu kakkoja pestä sen jälkeen. Poika kakkaa 3-4 kertaa päivässä ja yleensä syömisen jälkeen, joten kun laittaa potalle aina ruuan jälkeen ja suht pian heräämisen jälkeen niin yleensä on ainakin jompikumpi ellei molemmat tuotokset potassa.
Me ollaan vähän ihmetelty tota pojan kehitystä, kun ei vieläkään mee itse istumaan. Tosin eipä sillä kauheeta tarvetta näytä olevan istua, mutta kun kuitenkin konttaa, kävelee puita pitkin ja taaperokärryllä kauheeta vauhtia ja kiipee rappuset yläkertaan asti jos vaan portti jää auki. Kyykyssä saattaa olla pitkiäkin aikoja toisella kädellä jostain kiinni pitäen, mutta istumaan ei mene kuin vahingossa. Muita lapsia kun katselee niin ne tutkii tavaroita istualtaan, mutta tuo joko seisoo tai makaa mahallaan.. Neuvolassa kysyin että mistähän johtuu mut täti vaan sano ettei kaikkia kiinnosta istua ?:| Mutta vois tuo mun mielestä edes opetella sen!
Nyt poika kuuluu heräilevän, täytyy mennä!
-Mingu ja poitsu (viikkoo vaille 11kk)
Hiljaista tuntuu olevan edelleen lokarintamalla. Onko kaikki mammat tosiaan töissä? Missä Riza?
Suhnilla on ollut kovasti meininkiä :D
Veikka näyttää kovasti olevan lähdössä kävelemään, seisoo tanakasti ilman tukea muttei sitten kuitenkaan uskalla ottaa askeleita. Mun äiti tosin väitti että poika olis viime viikolla ottanut puolitoista askelta (hurjaa). Nyt on lievähkö nuha menossa, saatiin se kai lasten serkkulikalta.
Maitotuotteita ja nokkamukia ollaan tyrkytetty enemmän ja vähemmän. Eipä tuosta maidosta näytä mitään oireita tulevan ja miksipä tuliskaan kun poika on korvikettakin juonut jo iäisyyden. Leipää syö, Yosa-kauravalmistetta ja muuta ns. normiruokaa ja hyvällä ruokahalulla.
Muutaman viikon päästä olisi mun siskon kolmikymppiset ja sinne olis tarkoitus miehen kanssa yhdessä lähteä. Miehen veli vaimoineen on lupautunut lastenhoitajaksi. Jätettäisiin Veikka sitten ekan kerran jollekin muulle hoitoon illaksi ja yöksi. Toivottavasti onnistuu hyvin, kaivattais miehen kanssa yhteistä aikaa, sen verran on tullut riideltyä viime aikoina.
Nyt ei muuta tule mieleen, yksivuotissynttärit on vajaan kuukauden päästä HUI!
Yrjö ja Veikka 11 kk ja risat
Heippa taas pitkästä aikaa! Meilläkin on sairastettu, ensin nuhaa ja kuumetta, sitten vesirokko (jonka diagnoosia kyllä vähän epäilen, ainuttakaan vesikelloa ei näkynyt, punasia näppyjä ja sitten rupia vaan). Itsellä suht ok olo, kamalasti vaan väsyttää edelleen. Rv 13+5 nyt ja np-ultrassa käyty, kaikki siellä ok, eli tosiaan maaliskuulla vauva on meille tulossa!
Eipä tuota reilu 10kk poikaa vauvaksi oikein kauaa voi enää sanoa. Uusia juttuja on oppinut hurjasti ja sanoja hokee yhä enemmän (uutena "kiitti" ruokapöydästä noustessa!) Taas näkyi eilen uusi hammas, nyt jo kahdeksas. Fami kyseli pottailusta, ollaan sitä aktiivisemmin nyt viikon verran harjoiteltu ja eilen sekä tänään pissat sinne tuli! Miten muut harjoittelevat, laitatteko aina heräämisten ja syömisten jälkeen vai miten usein? Me ollaan tehty just niin ja vasta oikeastaan totuteltu, että potta on kiva juttu ja sille on hauska mennä, suuri oli ihmetys eilen kun tosiaan sinne jotain tuli!
Päiväunet on meillä just menossa, saa nähdä ehdinkö kirjottaa tän loppuun. Yhdet unet on tosiaan nukkunut jo pitkään, kesto noin 1.5-2h. Ehtii vähän itsekin levätä, äskenkin oikein nukuin 45min. Vaunuissa nukutan edelleen, sisäpäikkäreistä ei tuu mitään. Miten muilla? Mitähän siitä sitten tulee jos maaliskuussa poika vielä nukkuu ulkona, kun vauvakin on. Muutenkin vähän mietityttää,. että miten kahden niin pienen kanssa jaksaa ja pärjää. Oliko täällä muita näin pienellä ikäerolla lapset saaneita? Entä vauvakuumeisia? Ihmeesti kaikki yövalvomiset jo unohtuneet kun poika niin hyvin nyt nukkunut yönsä, mutta kyllä pitkiä yöunia nykyään silti osaa arvostaa toisin kuin ennen lasta!
En nyt muista ihan kaikkea mitä pitikään kirjoittaa, mutta ainakin nyt tulee mieleen ruokailuista nokkamuki, annatteko jo siitä pelkästään? Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että pullo pois. Mutta kun ei poika tahdo siitä juoda kuin vettä ja piimää. Teen sitten niin, että ensin ruokailun yhteydessä piimää mitä maistuu, sitten maitoa ja loput pullolla, muuten nestemäärä ei todellakaan ole 5dl päivässä! Neuvolassa sanottiin, että piimä voisi olla ruokajuoma lounaalla ja päivällisellä, joten vähän niin olen yrittänyt tehdä. Silti pullo on kyllä vielä tärkeä, erityisesti iltaisin puuron, pesujen ym jälkeen istutaan sohvalla ja juo siinä ja sitten sänkyyn. Nukahtaa 5-10 minuutissa itse! Yöllä ei maitoa anneta kuin kovaan huutoon, ehkä kerran viikossa sellaisia on. Tuttiin ja veteen tyytyy useimmiten.
Poika on todella kaikkiruokainen, mutta edelleen olen harastanut tyyliä tuoreet perunat ja pakkasesta sulatan lisukkeet kuutioina. Voisi pikkuhiljaa alkaa varmaan antamaan samaa ruokaa perheen kanssa ja maitoa käyttää ruuanvalmistukseen Kertokaapa mitä teillä syödään?
Heitänpä tähän vielä jotain kysymyksiä kun aikaa on, vaunuista alkaa tosin kuulua vähän heräämisääniä. Eli mitkä lelut ja leikit on teillä nyt suosiossa ja mitä meinaatte ostaa? Minkälaista talvivarustusta olette ajatelleen? Meillä vielä varsinainen talvihaalari hankkimatta (tämän kelin haalarit on kyllä), mahtaako äitiyspakkauksen haalarista olla vielä täksi talveksi (mitat 9.2kg/71cm) Joko olette kengät hankkineet? Meillä ei ole mielenkiintoa liikuttaakaan jalkoja vaikka seisookin, eli siirrän vielä niiden ostoa. Oletteko istuttaneet tämän ikäisiä jo hiekkalaatikolle? Käyn mielellään pojan kanssa puistossa, mutta ei ne reissut kauaa kestä kun ei keinussa jaksa älyttömän kauaa istua. Mitä harrastuksia olette syksyksi ajatelleet, jos kotosalla olette? Meillä pari kerhoa ja muskari. Joko olette uimassa käyneet? Me ollaan kylpylässä ja lämpimän veden viikonloppuina uimahallissa. Tulipahan kysymyksiä :) Nyt täytyykin tästä mennä!
Tintti ja Eeli n. 10kk sekä rv 13+5 ja maha näkyy jo ;)
Täällä taasen, jo toista kertaa tänään! Älkää huoliko, loppuviikko näyttää taas niin kiireiseltä että mahtaakohan tänne joutaakaan..?
Tintille piti vastailemani vino pino...
Meillä tyttöjen ikäero on 1,5v - eikö teilläkin ollut sitä luokkaa tulossa? On se ollut hulinaa välillä, helpommallakin olisi todellakin voinut päästä! Kun on kaksi vaipoissa eikä vanhempi osaa / välitä edes pukea itse, niin kyllä se pinnaa vaatii. Välillä on ollut vaikeaa (tai jopa todella vaikeaa), mutta kyllä se helpottaa pikkuhlijaa. Avainsanoja ovat rytmi ja rutiinit, niiden avulla olen säilynyt kohtuullisen selväjärkisenä. Parisuhde joutuu helposti koetukselle toisen lapsen synnyttyä (ilmeisesti ikäerosta riippumatta), joten siihen todella kannattaa panostaa jo raskausaikana (mutta myös sen jälkeen)! Kyllä te hyvin pärjäätte! Ostat vaan tukevat tuplarattaat niin voit nukuttaa molempia vaunuissa - maaliskuussa ei yleensä ole niin kovat pakkaset etteikö pienikin pärjäisi kun oikein pukee.
Meidän "vauva" syö joko purkista (ei tykkää) tai sitä mitä mekin (tykkää). Kaikista mieluiten tyttö kuitenkin syö puuroa - tasalaatuisuus on ilmeisen ihanaa. Meillä syödään melkoisella skaalalla lähiruoasta intialaiseen, kasvispöperöistä pihveihin, ja lähes kaikkea tarjotaan myös lapsille, voimakkaimpia mausteita sentään vähän vältellen. Makaronilaatikkoa nyt ainakin on vauvalle tarjottu ihan sellaisenaan, perunaa ja nuudelia on maistellut, samoin lihoja. Ei mikään suursyömäri tuo meidän neiti, tykkää tosiaan lähinnä puurosta ja hedelmäsoseista.
Me ulkoilemme esikoisen (2,5v) takia paljon, ja varusteet on sitten hankittu sen mukaan. Vauva on istunut hiekkalaatikolla ainakin 9kk lähtien, nyt puuhaa jo puistossa omiaan (kiipeää jopa vieterikeinuun itse!). Kengät on, ja välikausihaalari sellainen joka ei ihan heti kastu. Talveksi meillä on sellainen toppahaalari joka pitää vettä, itse en äp-haalarissa maahan päästäisi koska se on herkkä kastumaan läpi. Voisihan siihen päälle viritellä kurahousut, silloin olisi varmasti ihan ok. Huoh, tuosta tulikin mieleeni että pitänee kohta alkaa hommaamaan esikolle talvikenkiä. Viime talven haalari toivottavasti mahtuu vielä päälle...
Leluista sitten - neitokaisemme ei ole kovin kiinnostunut niistä. Kaukosäätimet, stereot, sähköjohdot, hammasharjat, kirjat, kissa... Tuossa nyt joitakin mielenkiinnon kohteita. Esikko tykkäsi tässä vaiheessa esim. sellaisesta keppiin koottavasta tornista (jos tajuatte mitä tarkoitan) ja siitä sellaisesta lootasta johon tungetaan erimuotoisia palikoita (ei toki osannut niillä "oikein" leikkiä, mutta räpläsi niiden parissa). Taaperokärry alkaa varmaan piankin kiinnostamaan, ja se on mielestäni ollut hyvä hankinta. 1-vuotis päivän lähestyessä mietiskelen potkuauton hankkimista, mutta arvatenkin esikko omisi sen tyystin...
Harrastuksina meillä on muutama kerho joihin satunnaisesti vääntäydymme. Talven tullessa varmaan ryhdymme enemmän kerhoilemaan, se on kuitenkin kivaa puuhaa. Viime talvena käytiin sisarusuinnissa, tänä talvena ei viitsitty ilmottautua kun tulee niitä sairasteluja kuitenkin niin paljon.
Pottailua en ole jaksanut vauvan kanssa aloittaa. Voisi kyllä alkaa kokeilemaan, mutta toi on kyllä sellainen ikiliikkuja etten usko sen pysyvän paikallaan vaikka kuinka tanssisin ja laulaisin... Ja esikko (tuo terroristi) on niin kade kahdesta potastaan ettei varppina lainaa omaansa!
Mitenkäs muut - joko olette aikeissa luopua pullosta ja tutista? Joku siitä pullottelusta jo kirjoittikin. Meillä esikkokin juo vielä iltamaidot pullosta juuri siksi, että tulisi edes jotain nestettä nauttineeksi. Nyt ajattelin vierottaa molemmat lapset yhtäaikaa syksyllä. Vauva juo jo jonkin verran nokkamukista, ja yritän sitten opettaa juomaan siitä mieluummin. Ans kattoo kuinka onnistuu. Minä en siihen piimän juomiseen oikein "usko" - toiset siirtyvät helpommalla suoraan maitoon, ja kun ei meillä piimää kukaan muukaan juo niin tuntuisi hölmöltä ostaa vauvaa varten iso törppö. Tänään kuulin että meidän neuvolatäti oli läksyttänyt yhtä kaveria kun niiden 1-vuotias syö tuttia - pisti miettimään sitä tutista vierotusta. Taidan tehdä nyt alkuun niin, että jätän tutin vaan nukkumiskäyttöön. Katsotaan sitten josko sen uskaltaisi ottaa kokonaan pois - ihan hevillä en kyllä kokonaisista yöunistani luovu!
Jaksuja kaikille sairastaville!
Olipas kiva taas käydä kurkkailemassa..
Kaikille tuntuu kuuluvan jo suhteellisen hyvää ja arki kaikilla rullaa siihen omaan tuttuun ja turvalliseen tahtiin.
Suhni:
Miettinyt olen myös tuota työrintamaa (en suinkaan ainoa=)
Ja nyt tässä pari päivää pallotellut ryhtyväni taas perhepäivähoitajaksi..
Saas nähdä, siinä sitten ratkeisi omakin hoitopaikkahaku ongelma ja saisin arkeen selkeämmän rytmin..
Meillä hakusessa rytmit, kun mamma tulla touhottaa milloin mitäkin ja lapset sitten mukana tohinassa.
Ja sitten on näitä lekottelupäiviä liikaa, kun ei jaksa oikein mitään.
Meilläkin iskemässä joku pöpö selvästi, kun veto on veks ja pienillä nenät vaihtelevasti vuotaa=(
Yrjö:
Meillä oli Jooa myös ekaa kertaa äidilläni yötä, kun heitettiin tuparit viimein kavereille.
Olipa mukavaa ihan aikuisten kesken vaan olla ja nauraa, ilman että piti olla ketään varten.
Ja tosi hyvin oli mennyt hoidossa, siellä odotti niin iloinen ja pirtsakka pikkumies kädet ojollaan kun menin hakemaan.
Tintti:
Pullosta, meillä juo nukkumaan käydessä vielä 2,5vuotiaskin..
Ajattelin myös molemmat vierottaa tuteista ja pulloista samaan aikaan ennen ensi kevättä.
Se nyt on ollut asia missä on menty sieltä missä aita on matalin, ei vaan ole jaksanut asennoitua ylimääräiseen sohlinkiin..
Leluista..
Meillä leikitään kaikella mielellään, mitkä ei ole leluja..
Eilen kelpasi pieni kannellinen pahvilaatikko, kun siskon kanssa kaksin oikein leikkivät pitkään.
Laittaa tavaraa johonkin purkkiin ja ottaa pois ja avaa/sulkee jne.Sellaisia toistoleikkejä.
Puuhapete autoja työntää kontaten siskon kanssa hurjissa vauhdeissa ja
pöllii siskon petshopit (saa olla muuten tarkkana, kun työntää kaiken suuhun)
Langanpätkän jos löytää, istuu ihan onnellisena vaikka kuinka pitkään.Tutkii ja maistelee.Hauska seurata sivusta hiljaa=)
TAlvivarusteista:
Meillä myös oltava vedenpitävää, kengät on jo hankittu aikaa sitten, näyttäis vielä mahtuvan, saa nähä meneekö vielä talvella..
REimatec puku on ja hanskoja sitten vielä katseltava, mitkä olis hyvät.
Kun mun lapsillani ainakaan oikein tahdo mitkään olla hyvät, joten harkintalistalla on..
Pottailtu meillä ei olla, en pidä ikinä mitään kiirettä, kun meillä jokainen on ihan suht extempore oppinut ihan viikossa-kahdessa kuivaksi 1 1/2 vuotiaana.
Eikä olla pottailtu juuri kun satunnaisesti ennen sitä ikinä..
Uskon että tuo on geenitekijöistä suurimmalti kiinni.
Hiekkalaatikko istuttamisesta:
Meillä ei ole paikallaan, mutta kesästä asti aina pihalla ihan intopinkeänä maassa mennä viilettänyt.Ei suostu kyllä rattaassa olemaan, kun muut menee ja vouhottaa.
Eipä nyt taas muuta ehdi ajatella, pienimmät pyörii jaloissa..
Kaikille tasavertaisesti kivaa syksyä.
Mihin on kaikki kadonneet? Niin hyviä kysymyksiäkin Tintti heitteli ilmaan, olis mielenkiintoista lukea muidenkin vastauksia! Taitaa muillakin olla kädet täynnä töitä, ei ehdi enää netissä niin roikkumaan...
Meillä alkoi tutista luopuminen, ja hyvin on mennyt! Unille vaan saa tutin enää, iltaisin kyllä vähän känisee perään mutta muuten ei. En kyllä uskalla vielä ottaa kokonaan pois...
Tajusin tässä kauhukseni (terävä minä) että kohtahan tuo meidän "vauva" täyttää 1v! Voi JÄRKYTYS! Tämän lapsen piti olla "ikuisesti" vauva kun (ainakin toistaiseksi) viimeiseksi jää. SNIF! Kakkosen eka vuosi on kyllä ihan huomattavasti lyhyempi kuin ykkösen! Tänään näin niiiiin pienen vauvan kaupungilla, ettei ikää voinut olla paria viikkoa enempää. Uskomatonta että meidän pienet oli sellaisia vielä ihan äsken. :S
Ainut hyvä mitä tuosta ikääntymisestä keksin, on että tyyppi voi alkaa syömään kaikkea. On jo vähän syönytkin meidän kanssa samoja, ja tuntuu uppoavan paljon paremmin kuin purkkipöperöt. Kohta loppuu tutteli-rumba!
Käytiin eilen uimassa koko perheen voimin. Lapset tykkäsivät kovasti, mutta eihän tuon meidän pikkuneidin rasvakerros riittänyt lainkaan! Vähän tavallista lämpimämpi allas oli, mutta silti sillä kävi huulet sinertämään ja hampaat kalisemaan melkein heti. Pitää ettiä uimahalli jossa on ihan oikea terapia-allas.
Taitaa olla flunssa hiipimässä tähän mammaan. Pöh, ei tarttis tulla. Sainkin kahvilassa melkoisen "paukun", flunssantappaja oli teejuoman nimi ja siihen tuli rooibos-teetä (vai kuin se nyt kirjoitetaan), hunajaa, sitruunaa ja inkivääriä. Oli hyvää, ja tuntui auttavankin. Nyt meinaan käpertyä sohvalle katsomaan telkkaria ja syömään suklaata!
Älkää nyt tyystin hyytykö palstailuun lokamammat!
Suhnin viestiin viitaten, hirveetä miten aika on nopeasti mennyt! Veikkakin täyttää muutaman viikon päästä vuoden! Ajattelin viikonloppuna ruveta sekoittelemaan tavallista maitoa ja Nania keskenään. Jospa siihen normimaitoon sitten siirryttäis lopullisesti. (surullista, mutta ah niin helpottavaa että tämä tulee olemaan minun viimeinen korvikevieroitus :))
Vastailempa Tintin kysymyksiin omalta osaltani:
Lelut ja leikit
- tykkää leikkiä AUTOILLA ja päristeleekin vielä niiden kanssa :). Lisäksi tykkää soitella ksylofonia ja muita soivia leluja ja järjestellä tavaroita, esim laittaa omia sukkiaan jatkuvasti johonkin purkkiin, hassu poika
Talvivarustus
- löytyy käytetty ReimaTec ja Adidaksen toppahaalari (molemmat naapurilta ostettu) ja lisäksi uutena ohuempi kaksiosainen puku, josta voi tarpeen vaatiessa käyttää esim pelkkää takkia
- kenkiäkin on kaksin kappalein, nekin naapurilta ostettu :)
Ulkoleikit
- hiekkiksellä on leikitty, keinussa ja liukumäessä käyty ja ehdoton suokkari on hiekkis ja varsinkin se hiekan syönti :-P
Harrasteet
- muskari aloitettiin pari viikkoa sitten ja tuntuu poitsu viihtyvän hyvin leikkien ja laulujen parissa
- uimassa ei ole poika vielä käynyt, eikä hajuakaan koska tulisi käymäänkään
Oikein jännittävää ja hupaisaa viikonloppua!
Yrjö ja Veisku 11 kk ja risat
venähtää aina tämä väli kirjoitteluun, pitävät nämä nuoretmiehet sen verran äitiä työn touhussa :D
Tintille: Meillä pojilla 1v7kk ikäeroa ja alku oli rankkaa! Meillä tosin tämä kakkonen oli varsin vatsavaivainen ja itkuinen ekat 4kk, sitten todettiin maitoallergia ja sopivan maidon löydyttyä on tilanne muuttunut aivan toiseksi! Nyt olen iloinen, että lapset ovat näin pienellä ikäerolla, heistä on jnk verran seuraa toisilleen jo nyt! Eli asian ydin siis oli se, että kyllä siitä alustakin selviää ja sen jälkeen kaikki onkin ollut pelkkää plussaa.
Meillä syödään vielä erikseen väännettyjä eväitä, pitäisi kait pikku hiljaa yrittää siirtyä samoihin muoniin....Pitäisi ensin kokeilla, että käykö esim tomaatti herralle!
Ulkoleikeistä meillä lemppari on kivien ja hiekan syöminen hiekkalaatikolla ja nurmikon mutustelu takapihalla...Hiekkaa uppoaisi niin paljon kuin antaisi syödä! Sisällä meillä nahistellaan isoveljen kanssa samoista leluista ja leikitään pikkuautoilla, samalla päristellen!
Mittaa meidän herralla oli 10kk neuvolassa 9,8kg ja 78cm, pitkä jannu siis....Saapa nähdä, että osuuko hyvin, kun ostin viime talven alesta 86cm Reimatecin! Kenkiä ei vielä talveksi ole, ajattelin toivoa niitä mummilta synttärilahjaksi....
Meillä ei ole mitään harrastuksia syksylle, puistoillaan ja käytetään esikoista kerhossa....
Nyt mentävä, vaunuista kuuluu huutoa....Mukavaa viikonloppua kaikille!
K&J
No heissan kaikille,
Ollaan jotenkin valuttu ihan taka-alalle, en ole jaksanut kirjoitella mutta ahkerasti käyn palstaa tsekkailemassa.
Syysflunssan heitti koko pesueelle joten puhti ollut vähän tiessään ja muutenkin meidän yöt olleet semmosta silppua että pienimuotoista matalavirettä ollut ilmassa. :(
Taisin jo hehkuttaa joku aika sitten että yöt menneet paremmin unikoulun ansiosta mutta isot kakkaranmarjat, takaisin nollatilanteessa ollaan. Nytkin viimeyönä valvottiin 01-05.30 kun herra kampesi itteään ylös ja vonkaamalla olisi tahtonut viereen. Hirmuista karjuntaa, kyllä oli hermot taas rusetilla. Periaate kun ollut että ok, aamu alkaa 6 kieppeillä ja sitten pääsee tissille ja sänkyymme kiehnäämään, mutta kun tyyppi tahtois jo siinä 2-3 aikaan. Muuten EI voi nukahtaa vaikka kuinka soittorasiaa kieputtaa ja tassuttelee, hymisee hymnit ja tekee taiat. Rasittavaa, luulin tämmösen kuuluvan enemmänkin pikkupikkuvauva-aikaan mutta meillä jatkunut synnäriltä saakka nää p****t yöt. 1 kpl ollut pojan elämän aikana öitä, jollon olisi nukuttu ihan 7 tuntia putkeen. Wow, taisi olla sillon huumattuna, ressu! :)
Ja edelleenkään ei oikeen itekseen lattialla viihdy, joten en kommentoi tuohon lelukyselyyn. Ei ne lelut oikeen vaan nappaa. Joskus kyllä kiinnostuu keittiön vempeleistä, kaukosäätimistä ja kaikesta "aikuisten leluista". Siis ei sellasista (!!) aikuisten leluista..älkää nyt väärin käsittäkö, heh!!
Ulkona käydään keinumassa ja hiekkaa syömässä. Ollaan joka päivä koitettu hieman happea haukata, toivoen että auttaisi edes teoriassa tuohon nukkumiseen. Tänään olikin ihqu ilma olla hiekkiksellä hengaamassa!
Talvitamineita ollaan jonku verran saatu tutuilta eli pitänee vaan kääriä hihoja ja rullata vekeille että sopivat meidän jannulle. Aika hoikka poikahan tuo on, neuvolassa viimeks 10 kk: 74 cm, 9,1 kg.
Juups, nyt tulee semmosta kätinää kun lelulaatikon anti ei anna virikkeitä tarpeeksi eli könyän lattialle leikkimatoksi ja kiipeilyalustaksi..
Oli mulla jotain muutakin jutuntynkää, mutta ei irtoa nyt näistä räkäpaakkujen horrostamista aivoista. Sorde tylsä viesti ja aurinkoista syysviikonloppua kaikille lokakuisille! Ens kuussa vietetäänkin sitten joukolla synttärikemuja!!
Lokakuisten perään huhuilen!!!!
Toivottavasti kaikki ovat vain nauttimassa ihanista syyspäivistä (paitsi allekirjoittanut :D :D )
Täällä suunnitellaan ensi viikonlopun synttärijuhlia, siis Veikan 1 vuotisia. Tasan viikon päästähän se oikea päivä vasta on mutta kun ensi viikonloppuna mummit ja pappa sattuu olemaan juuri paikkakunnalla. Kutsuttuja tulee reilut 20 hlöä :)
Pari vikaa päivää on mennyt remonttihommissa, maalasin Veikan huoneen uuteen uskoon ja kylläpä näyttääkin hyvältä vaikka itse sanonkin. Maalaushommat on tältä erää tehty varmaan vuodeksi, ehkä eteisiä ja porrashallia jossain välissä maalaillaan, jahka jaksetaan...
Eilen soiteltiin töistä ja kyseltiin koska aion palailla sinne. Sanoin että aikaisintaan helmikuun alussa, enkä silloinkaan, mikäli Veikalle osoitetaan hoitopaikka jostain hornan tuutista.
Mutta nyt täytynee hetkeksi rojahtaa sohvalle kun pikkuäijä tutii ulkona, on meinaan vähän jäykkä ja voimaton olo tuosta maalausurakasta!
Kirjoitelkaahan kuulumisia!!!
Y ja Veikka viikon päästä 1 v