Kaveri, jota en ole nähnyt vuosiin, käskee lähettää selfien
Inhoan itsestäni otettuja valokuvia. Kaveri otti somen kautta yhteyttä ja lähetti monta kuvaa perheestään ja käski sitten minun lähettää omastani. Ei ole, enkä halua ottaa. Kumpi meistä on epäkohtelias, ja miten vastaan olematta töykeä?
Kommentit (22)
Jos et häneltä mitään kuvia pyytänyt vaan sait niitä pyytämättä, et ole velvollinen vastaamaan komentoonsa ja lähettämään hänelle kuvia itsestäsi ym. Kieltäydyt kohteliaasti ja rehellisesti. Reaktionsa on hänen oma asiansa joka ei liity sinuun mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Käski? -Vai pyysi, eikö siinä ole peintä suurempi ero?
No käytti imperatiivimuotoa eikä konditionaalia, joka mielestäni tekee siitä käskyn. En arvostanut. Muutenkaan tykkää ottaa valokuvia, käskeminen ei siihen auta.
Ap
No vastaa jotenkin kohteliaasti, että tulee mieluummin käymään niin voit näyttää perheesi livenä. Ei tarvitse suoraan kieltäytyä.
Sano suoraan, että "äh sori, mutta se ei oikein tunnu mulle sopivalta" tms... Että et ole oikein sen tyyppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käytti imperatiivimuotoa eikä konditionaalia, joka mielestäni tekee siitä käskyn. En arvostanut. Muutenkaan tykkää ottaa valokuvia, käskeminen ei siihen auta.
Ap
Mutta siis tällaisessa arkipuheessahan se imperatiivimuoto ei ole varsinaisesti mikään käsky, voi olla vaan sellainen innokas huudahdus: "Hei lähetä mulle sun uudesta mekosta kuva!"
Älä ota sitä niin vakavasti. Sanot vain jotenkin että "En oo ikinä osannut ottaa itestäni selfietä, eikä tässä asunnossakaa oo paljon näyttämistä, mutta näät sitten jos joskus tuut kylään 😄"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta siis tällaisessa arkipuheessahan se imperatiivimuoto ei ole varsinaisesti mikään käsky, voi olla vaan sellainen innokas huudahdus: "Hei lähetä mulle sun uudesta mekosta kuva!"
No ehkä puheessa, mutta kirjoitettuna kuulostaa kyllä tylyltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä ota sitä niin vakavasti. Sanot vain jotenkin että "En oo ikinä osannut ottaa itestäni selfietä, eikä tässä asunnossakaa oo paljon näyttämistä, mutta näät sitten jos joskus tuut kylään 😄"
Mutta jos en haluaisi edes nähdä häntä?
Ap
Minä pyytäisin pimppakuvia. Ei niistä selfieistä niin paljoa iloa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos en haluaisi edes nähdä häntä?
Ap
Jos tyyppi ei kiinnosta ollenkaan vaan haluat hänestä kokonaan eroon, niin sen kun jätät vastaamatta viestiin.
Ohitat vaan sen, tuskin toista kertaa pyytää. Ja se imperatiivimuoto siinä tuskin on mikään oikea käsky, ihan vain kevyttä jutustelua. Kaikki ei ole sen tyyppisiä että tykkäis lähetellä kuvia, jotkut on. Ei se kaveri välttämättä tajunnut, että joillekin kiusallista ottaa esim.selfie.
Älä mieti liikaa.
Ota ihmeessä kuva ja lähetä. Itse olen muutaman kerran itselläni harjoitellut eivätkä ne oikein mallia vastaa. Lähetä sellainen jossa ei ole mitään riskiä jos vastaanottaja sitä jatkolähettää. Eli minimaalinen.
Kaverillasi lienee yleinen käsitys että kaikki ottavat selfieitä ja pitää sitä normaalina. Kerro ettet kuulu siihen joukkoon, et ole ns laumasielu ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ehkä puheessa, mutta kirjoitettuna kuulostaa kyllä tylyltä.
Ap
Tai ystävällisellä, riippuen tulkitsijasta. Hän halusi jakaa sinulle kuvia asioista, jotka ovat hänelle tärkeitä, ja haluaisi nähdä sinulle tärkeitä juttuja. Ei varmaan ajatellut, että et pidä sellaisesta.
Tylyä olisi ollut lähettää tukku kuvia ja olla pyytämättä sinua lähettämään omiasi. Vähän niinkuin tyyppi joka kertoo ummet lammet omia asioitaan eikä koskaan kysy että mitä sinulle kuuluu.
Esim. lapsista ei pidä ikinä lähetellä kuvia jollekin puolitutulle.
Jos nyt haluat vastata kuvalla kuvasta, laita joku kaukaa selkäpuolelta otettu kuva, jossa kävelet tai kävelette lumisessa maisemassa pois päin. Kaunis kuva, jota ei voi käyttää tunnistamiseen. :D
Itse kannatan tuota nro 9:n kommenttia ("En lähetä koskaan kuvia.")
Sanoisin, sori en ota itsestäni kuvia.
Voi myös lähettää jouluisen / talvisen kuvan perheen lemmikistä (tai lemmikeistä), jos sellainen on.
"Tässä kuva meidän perheen emännästä / isännästä."
Eiköhän tuo siitäkin ymmärtäne, ettet halua sydänystäväksi.
"Kiitos viestistäsi, mutta en ole pitänyt tapana lähetellä kuvia."