Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi ja lapsettomuushoidot

Vierailija
30.11.2023 |

Haluan tietää aiheesta. Minulla on vaikea ja ärhäkkä endo, joka leikattiin puoli vuotta sitten. Sen jälkeen oli muutaman muutaman kuukauden lääkkeellisillä vaihdevuosilla, mutta kivut eivät helpottaneet. Päätettiin yrittää lasta (esikoinen). Nyt muutamaa kiertoa myöhemmin kiputilanne on niin paha, ettei pystytä jatkamaan. Minulla on ollut yli 30 päivää erittäin voimakasta kipua yhtäjaksoisesti.

Meillä on kontakti yksityiselle lapsettomuuslääkärille, joka teki minulle hedelmällisyystarkastuksen. Siis ultrasi ja otettiin AMH (yllättäen kuitenkin 3,0). Voisiko yksityinen lääkäri kirjoittaa lähetteen julkisen puolen hoitoihin? Meillä ei missään nimessä ole varaa yksityisen hoitoihin.

Jos lähete onnistuisi, kauanko ensikäyntiä kannattaa varautua jonottamaan? Entä hoitoja? Jos munanjohtimet todetaan aukinaisiksi, voiko olla, että he kieltäytyvät hoitamasta? Pelottaa. 

Kiitos

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin pääset julkiselle hoitoihin, ellet ole yli 40 vuotias. Voit ihan itsekin soittaa lapsettomuusklinikalle, ei tarvitse lähetettä. Siellä he tutkivat ne mitä ei ole vielä tutkittu ja aloittavat hoidot.

Tsemppiä!

Vierailija
2/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä voi tehdä lähetteen julkiselle, jos julkisen puolen hoitokriteerit täyttyvät. En tiedä mitä rajoja tarkalleen on, mutta ainakin on joku yläikäraja ja painoraja olemassa.

Minulla ja siskollani on endo. Minulla ei pahoja kipuja, mutta endoa oli munasarjoissa enkä tullut luomusti raskaaksi neljässä vuodessa. Sitten sain 2 lasta ivf-hoidoilla. Siskoni leikattiin, hänellä oli kovia kipuja, mutta hän ei tullut leikkauksen jälkeen raskaaksi. Hänkin sai kuitenkin sitten icsi-hoidoilla 2 lasta. Nämä kaikki hoidot annettiin julkisella mutta en tiedä nykytilanteesta, kun tästä on jo useampi vuosi aikaa. Kannattaa kyllä kysyä lähetettä! Toivottavasti saat lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin pääset julkiselle hoitoihin, ellet ole yli 40 vuotias. Voit ihan itsekin soittaa lapsettomuusklinikalle, ei tarvitse lähetettä. Siellä he tutkivat ne mitä ei ole vielä tutkittu ja aloittavat hoidot.

Tsemppiä!

Erikoissairaanhoitoon pääsemiseen tarvitaan lääkärin lähete, ei voi itse soittaa.

Vierailija
4/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Minulle kaikki on uutta ja vasta alussa.. Toivoisin, että voisin tulla raskaaksi mahdollisimman nopeasti, jotta ei tarvitsisi kärsiä. Endo myös pahenee joka kuukautisten myötä. Hoidot ovat kylläkin kuulemma myös kuin bensaa liekkeihin?

Ap

Vierailija
5/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Erikoissairaanhoitoon pääsemiseen tarvitaan lääkärin lähete, ei voi itse soittaa.

Minä pääsin aikoinaan ihan itse soittamalla. No mutta jos ei nyt pääse, niin tavallisen kunnan lääkärin kautta sitten. En maksaisi yksityiselle vain lähetteen takia.

Vierailija
6/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Minulle kaikki on uutta ja vasta alussa.. Toivoisin, että voisin tulla raskaaksi mahdollisimman nopeasti, jotta ei tarvitsisi kärsiä. Endo myös pahenee joka kuukautisten myötä. Hoidot ovat kylläkin kuulemma myös kuin bensaa liekkeihin?

Ap

Toi on kyllä niin ikävä sairaus. Koita saada lähete kunnalliselta tai jos on ylimääräistä rahaa, niin sieltä yksityiseltä. Kyllä ne ottaa julkiseen hoitoon sinut ihan varmasti, kun tilanne on noin paha. Kunhan et ole liian vanha (yli 40v) ja painoindeksi pitää olla alle 35.

Vierailija
7/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiseltä voi tehdä lähetteen julkiselle, jos julkisen puolen hoitokriteerit täyttyvät. En tiedä mitä rajoja tarkalleen on, mutta ainakin on joku yläikäraja ja painoraja olemassa.

Minulla ja siskollani on endo. Minulla ei pahoja kipuja, mutta endoa oli munasarjoissa enkä tullut luomusti raskaaksi neljässä vuodessa. Sitten sain 2 lasta ivf-hoidoilla. Siskoni leikattiin, hänellä oli kovia kipuja, mutta hän ei tullut leikkauksen jälkeen raskaaksi. Hänkin sai kuitenkin sitten icsi-hoidoilla 2 lasta. Nämä kaikki hoidot annettiin julkisella mutta en tiedä nykytilanteesta, kun tästä on jo useampi vuosi aikaa. Kannattaa kyllä kysyä lähetettä! Toivottavasti saat lapsia.

Kuinka kauan siinä kesti, että tulitte raskaaksi hoidoilla? (Jos muistat) Joka tapauksessa, teidänkin tarina tuo minulle lohtua. Kiitos!

Ap

Vierailija
8/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Taysilla ja Tyksillä riittää puolen vuoden yritys 35 vuotta täyttäneille, HUS vaatii vuoden yrityksen iästä riippumatta. Toki tässä on myös terveydellinen syy, joka toivon mukaan riittää siihen, että lähete hyväksytään vaikkei yritystä olisi vuosi takana.

Vierailija
9/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Husin alueella niin pyydä lähete Tyksiin tai Taysiin, älä Husiin, me oltais jääty lapsettomiksi jonojen takia Husissa, koska olin jo 38v.

N. 8 Tampereen matkaa päiväselti se vaati kunnes onnistui, päästiin suoraan hoitoihin jonottamatta.

Saat valita minkä tahansa lapsettomuuspolin Suomessa ja pyytää lähetettä sinne.

Itse kävin Hesassa yksityisellä alkulabrat, amh-arvot ja ultrattiin munasarjat, löytyi tukos. Diagnoosi oli siis valmiina. Sitten vaan Terveystaloon näiden tietojen kanssa ja peruslääkäri laati lähetteen. Viikon päästä varattiin aika alkukartoitukseen Tampereelle.

Mutta koska sulla on jo nyt tehty alkututkimukset ja todistus endosta, marssit vaan suoraan jollekin lääkärille ja pyydät lähetettä hoitoihin.

Siitä se lähtee!

Vierailija
10/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ihan tk-lääkäriltä lähetteen, tsemppiä!

Vierailija
11/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet Husin alueella niin pyydä lähete Tyksiin tai Taysiin, älä Husiin, me oltais jääty lapsettomiksi jonojen takia Husissa, koska olin jo 38v.

N. 8 Tampereen matkaa päiväselti se vaati kunnes onnistui, päästiin suoraan hoitoihin jonottamatta.

Saat valita minkä tahansa lapsettomuuspolin Suomessa ja pyytää lähetettä sinne.

Itse kävin Hesassa yksityisellä alkulabrat, amh-arvot ja ultrattiin munasarjat, löytyi tukos. Diagnoosi oli siis valmiina. Sitten vaan Terveystaloon näiden tietojen kanssa ja peruslääkäri laati lähetteen. Viikon päästä varattiin aika alkukartoitukseen Tampereelle.

Mutta koska sulla on jo nyt tehty alkututkimukset ja todistus endosta, marssit vaan suoraan jollekin lääkärille ja pyydät lähetettä hoitoihin.

Siitä se lähtee!

Tämä on hyvä neuvo, ja nimenomaan kannattaa tuossa tapauksessa kääntyä yksityisen puoleen.

Itse hain lähetteen perusterveydenhuollosta ja vaikka tiesin, etteivät HUS:in kriteerit täyttyisi, piti lähete ensin tehdä sinne vaikka pyysin lähetettä Taysiin. Kun lähete palautui HUS:ista, meni taas viikkoja ennen kuin lääkäri sai tehtyä uuden lähetteen Taysiin. Samalla jännitin, tuleeko ikäkriteeri vastaan kaiken odottelun kanssa. 

Vierailija
12/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan siinä kesti, että tulitte raskaaksi hoidoilla? (Jos muistat) Joka tapauksessa, teidänkin tarina tuo minulle lohtua. Kiitos!

Ap

Minulla toimi jo ensimmäinen ivf-hoito, sain sillä esikoisen ja pakkaseenkin jäi muutama alkio. Eka pakastesiirto ei tuottanut tuloksia, mutta toisesta pas:sta tulin sitten uudestaan raskaaksi. Kaikenlaisessa jonottelussa ja tutkimuksissa meni kyllä kaksi vuotta ennen kuin päästiin tuohon ivf-hoitoon. Siskolla auttoi eka icsi, sitä ennen tehtiin pari tavallista ivf:ää.

Vierailija
13/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän on ensimmäinen hoitomuoto? Tässä lueskelen aiheesta, mutta kaikki vaikuttaa hieman monimutkaiselta. IVF on kai yleinen, jos sairastaa endometrioosia. Siitä lähdetään liikkeelle?

Ap

Vierailija
14/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosista kärsivä tuttavani onnistui saamaan lapsettomuushoitojen avulla yhden lapsen. Helppoa ei ollut.

Vierailija
15/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Bensaa liekkeihin ne minulla tosiaan olivat. 4 pitkään hoitokertaa taustalla, alkioita siirrettiin varmaan 20. Yksi keskenmeno. Lapsettomuus on ikuinen arpi ja suru, mutta helpotus oli päällimmäisin tunne, kun hoidot loppuivat, vaikka lasta emme saaneet. Kesti monta vuotta päästä tähän pisteeseen. Nyt kivuton ja vuodoton lääkkeillä.

Vierailija
16/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Bensaa liekkeihin ne minulla tosiaan olivat. 4 pitkään hoitokertaa taustalla, alkioita siirrettiin varmaan 20. Yksi keskenmeno. Lapsettomuus on ikuinen arpi ja suru, mutta helpotus oli päällimmäisin tunne, kun hoidot loppuivat, vaikka lasta emme saaneet. Kesti monta vuotta päästä tähän pisteeseen. Nyt kivuton ja vuodoton lääkkeillä.

Voimia. Selittikö kukaan koskaan varsinaista syytä lapsettomuudelle? 

Ap

Vierailija
17/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vaikea endometrioosi. Munasoluja oli ja kai on vieläkin, tai oli ainakin viime syksyn kontrollissa. Endometrioosi laskee hedelmällisyyttä. Kivut olivat pahinta, kivuttomaksi pääset kyllä varmaan sinäkin sitten, aika on oikea, kun jaksat pyytää lääkettä. Minulle löytyi useiden kokeilujen ja vuosien jälkeen toimiva hormonaalinen lääkitys. Ikää siis on nyt pian 44v.

Vierailija
18/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vaikea endometrioosi. Munasoluja

Pelkään, että minun tapauksessa kivut kertovat lapsettomuudesta. Kun en pysty edes luomusti yrittämään, enkä saa tietää onnistuisiko se. En taida muistaa miltä kivuttomuus tuntuu. Samalla tiedän, että en kestä tällaista tilannetta enää kauaa.

Ap

Vierailija
19/22 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä koskaan tiedä, keho on ihmeellinen. Se, että minulla meni näin ei tarkoita, ettei sinulla onnistuisi. Eikä tähänkään kuole, siis lapsettomuuteen. Muut asiat tulevat elämässä tärkeämmäksi. Nautin arjesta, rauhasta ja siitä, että on rahaa käyttää vain itseeni. Ostan ilokseni mm. taidetta. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
20/22 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Olen julkisella puolella työssä sairaanhoitajana ja työskentelen näiden asioiden parissa. HUS alue. Pääkaupunkiseutu. 

Julkisen puolen lapsettomuushoitoihin tarvitset lääkärin lähetteen. Lähetteen voi tehdä terveyskeskuslääkäri tai yksityislääkäri. Noin kuukauden kuluttua lähetteestä lähete käsitellään ja saat todennäköisesti  ajan ensikäynnille julkisen puolen lapsettomuushoitoihin.  Aika on yleensä noin 1kk päässä lähetteen käsittelystä. Ensikäynnillä tehdään hoitosuunnitelma. 

Lähete tulee olla käsiteltynä erikoissairaanhoidossa vähintään 6kk ennen kuin nainen täyttää 40v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä