Endometrioosi ja lapsettomuushoidot
Haluan tietää aiheesta. Minulla on vaikea ja ärhäkkä endo, joka leikattiin puoli vuotta sitten. Sen jälkeen oli muutaman muutaman kuukauden lääkkeellisillä vaihdevuosilla, mutta kivut eivät helpottaneet. Päätettiin yrittää lasta (esikoinen). Nyt muutamaa kiertoa myöhemmin kiputilanne on niin paha, ettei pystytä jatkamaan. Minulla on ollut yli 30 päivää erittäin voimakasta kipua yhtäjaksoisesti.
Meillä on kontakti yksityiselle lapsettomuuslääkärille, joka teki minulle hedelmällisyystarkastuksen. Siis ultrasi ja otettiin AMH (yllättäen kuitenkin 3,0). Voisiko yksityinen lääkäri kirjoittaa lähetteen julkisen puolen hoitoihin? Meillä ei missään nimessä ole varaa yksityisen hoitoihin.
Jos lähete onnistuisi, kauanko ensikäyntiä kannattaa varautua jonottamaan? Entä hoitoja? Jos munanjohtimet todetaan aukinaisiksi, voiko olla, että he kieltäytyvät hoitamasta? Pelottaa.
Kiitos
Kommentit (22)
Mitä ikinä teet, tee se pian. Et kerro ikääsi, mutta suurin hedelmällisyyttä uhkaava tekijä, jolle ei mitään voida tehdä on ikä. Aikaa menee sairaanhoitopiiristä riippuen joskus paljon jonoihinkin, joten aikaa ei kannata tuhlata. Eli hae lähete joko yksityiseltä tai julkiselta puolelta mahd. pian.
Oletko ap koskaan koittanut hoitaa endoa ruokavaliolla? Joskus aina kuulee näistä, jotka päässeet eroon kivuista ruokavaliolla, mutta useimmiten saa haukut niskaan jos edes kysyy koska virallinen versio on, että endoon auttaa vain hormonaalinen tai leikkaushoito. Kysyn nyt kuitenkin ja kaikilta jotka lukee: onko joku päässyt eroon kivuista tai onko kivut lieventyneet ruokavaliolla? Ja toinen kysymys: jos sinulla on endo, onko se paha ja miten syöt?