Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitalous ihan turha aine koulussa!!

Vierailija
29.11.2023 |

siis kyllä pitää ihmisen ite opetella paistamaan ruokaa, ei siihen kouluja tarvita

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kerran yritin seurustella helluntalaisnaisen kanssa joka ei 29 vuotiaanakaan osannut vielä tehdä muuta ruokaa kuin mikroaaltouunissa  ja ei osannut edes keittää kahvia kahvinkeittimellä! sitten hokasin että tyypin matematiikkakin oli koulussa 5

siihen loppui se seurustelu

Vierailija
2/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ruotsi on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä nykyään kotitaloudessa tehdään, mutta silloin kun minä olin nuori niin siellä opeteltiin tekemään ruokaa, pesemään pyykkiä, siivoamaan jälkensä ja hoitamaan kotia taloudellisesti ja järkevästi. 

Vierailija
4/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset on niin avuttomii et siihenki tarvitaan joku muu opetttamaan miten soppa keitetään

Auktoriteetin pitää näyttää mallia, muutenhan siinä voi käydä huonosti hui!

Vierailija
5/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se köksä on aika tärkeä, että pysyy hengissä. Opeissa on toki eroja. Jotkut tekee aineen mielekkääksi, toiset eivät.

Vierailija
6/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykynuoret osaa edes vettä keittää. Aine on tärkeämpi kuin koskaan kun vanhemmat laiminlyövät perusasioidenkin opettamisen lapsilleen.

Vierailija
7/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kerran yritin seurustella helluntalaisnaisen kanssa joka ei 29 vuotiaanakaan osannut vielä tehdä muuta ruokaa kuin mikroaaltouunissa  ja ei osannut edes keittää kahvia kahvinkeittimellä! sitten hokasin että tyypin matematiikkakin oli koulussa 5

siihen loppui se seurustelu

No jaa, itsellä ei myöskään ollut matematiikka kovin hyvä mutta siitä huolimatta osaan laittaa ruokaa.

Vierailija
8/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin tärkeä oppi-aine. Lapset saa syödäkseen. Itse aikoinaan 80-luvulla otin sen itselleni ja omat  lapset 2010-luvulla.

Vierailija
9/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni osaavat laittaa ruokaa, eivät kyllä ole mitään huippu kokkeja, mutta ovat kyllä arvostaneet kotitaloustunteja. Siellä myös näkee, että asioita voi tehdä eri lailla, kuin mihin on kotona tottunut. 

Vierailija
10/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalous on hyvä oppi, koska kaikki eivät saa kotonaan kokata. Kuvaamataito auttaa hahmottamaan elämän ilmiöitä ja käyttämään mielikuvitusta. Käsityötaidot ovat kaikille tärkeitä taitoja, niin puutyöt kuin ompelu ja kutominenkin. 

Vierailija
11/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sai just jostain jauhotietämyskokeesta nelosen.

Vierailija
12/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykynuoret osaa edes vettä keittää. Aine on tärkeämpi kuin koskaan kun vanhemmat laiminlyövät perusasioidenkin opettamisen lapsilleen.

Eikä äidinkieltä tai matikkaakaan tarvitse opettaa. Kyllähän vanhemmat nuo nyt voi hoitaa. 

Ja miten niin nykynuoret? Ennenhän esim. naiset kävi just emäntäkoulun, että kotona pärjäsivät. 

Vierailija
13/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä äidinkieltä tai matikkaakaan tarvitse opettaa. Kyllähän vanhemmat nuo nyt voi hoitaa. 

Ja miten niin nykynuoret? Ennenhän esim. naiset kävi just emäntäkoulun, että kotona pärjäsivät. 

Niinpä. Mihin kouluja tarvitaan. Kotona voi oppia kaiken. 

14/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aine se on. On monia, joille ei kotona opeteta edes perunoiden keittämistä tai pyykin pesemistä eli helpottaa, kun lähtevät yläasteen omilleen asumaan ja opiskelemaan. Kalliiksi tulisi pesulaa käyttää, aina siivoja tilata ja syödä valmisruokaa. 

Vierailija
15/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä tunneilla opetetaan muutakin kuin paistamista vai teetkö sä paistamalla kaikki ruoat?

Vierailija
16/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on innoissaan köksäntunneista. Heillä oli kotiläksynä muffinssit, salaatti ja sämpylät. Väänsi niitä aivan tohkeissaan, ja me söimme ne yhtä innoissamme. Loistava homma! 

Meillä on sukuvikana tietty vastarannankiiskeys elämää kohtaan yhdistyneenä iloiseen auktoriteettiuskoon. Nyt poika opettelee innoissaan pesukoneen käyttöäkin kun siihen kerran on koulusta annettu lupa, mutta jos minä yritin esittää ennen sitä miten pyykkiä pestään, niin pyh. 

Vierailija
17/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se koronasulussa nähtiin että ei lapset kotona voi opetella mitään. Kaapissa ei välttämättä ole edes jauhoja.

Vierailija
18/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun lopulla yläasteella mulla oli mm. kotitalous valinnaisaineena, mutta eipä ole ollut hirvesti innostusta laitella ruokaa hellalla, mikrossa valmisruokia vaan pääasiassa syönyt. Olen yksinelävä mies.

Ensinnäkin se aikaavievä ruoanlaitto ja sitten valtava määrä tiskiä jälkitöiksi. Kaikki se aika on pois mielenkiintoisemmasta tekemisestä. Mikroruoat on nopeita ja helppoja, vähemmän tiskiäkin seurauksena. Mulla ei ole tiskikonetta joten ihan käsitöinä pestävä kaikki astiat. En kuitenkaan aio yhden miehen astioiden takia konetta hommatakaan.

Vierailija
19/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin aineesta (olen käynyt peruskoulun Sveitsissä). Vieläkin teen tiramisua koulun ohjeella.

Vierailija
20/20 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissarimokistahan tämä käy hyvin ilmi, kuinka "turha" tuo oppiaine onkaan. Kananmunien tai perunoiden keittämisestä ei tunnu olevan mitään käsitystä, pyykit pestään tiskiaineella, edes peruselintarvikkeita ei aina tunnisteta.   Suosikkini on kyllä ehdottomasti se mikron "kylmäteholla" sulatettu jäätelö.