Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te ei niin rikkaat - miten onnistut järjestämään kivan joulun

Vierailija
29.11.2023 |

Täällä onneksi saatiin kierrätyskoristeita ja ensi viikonloppuna tulee kranssi niistä 

piparitkin kohta leivotaan 

itse tehden kyllä onnistuu paljon. 

suurin harmiton se että kovin ihmeellisiä joululahjoja on vaikea hankkia 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin jo joulukoristeita kommentoitu, mutta jatkan vielä aiheesta. Itse en ymmärrä tätä, kun köyhät valittavat aina ettei ole rahaa ostaa joulukoristeita. Eikö todellakaan ole yhtään joulukoristetta menneiltä vuosilta? Pitääkö joka joulu ostaa uudet koristeet? Toki ymmärrän, että esim. kuusen palloja menee rikki, jos putoavat lattialle, mutta tuskinpa kaikki kerralla hajoavat.

Kun nuorena muutimme omaan kotiin, saatiin molempien kotoa jotain joulukoristeita, kuten niitä kuusenkoristeita. Suurin osa on edelleen käytössä, ja nyt jo aikuiset lapset haluavat koristella kuusen nimenomaan näillä jo vanhoilla koristeilla, siitä kai tulee mieleen lapsuuden joulut ja tuo näin joulun tunnelmaa. Kukaan meistä ei ole huomannut kaivata uusia kuusenkoristeita, vaikka osa on tosiaan hajonnut vuosien mittaan. Samoin lapset saivat pienenä joitakin joulukoristeita kuten lumisadepallot, jotka laitetaan jou

Ikävää jos on ollut kamala lapsuus, mutta sulla meni nyt ohi tuon edellisen kirjoittajan pointti. Eli pitääkö niitä koristeita ostaa joka vuosi? Eikö muka mitään ole jäljellä edellisiltä vuosilta? Koristeet ei paljoa maksa ja niitä voi ostaa myös joulun jälkeen alennuksesta. Kerätä vähitellen vuosien aikana, ei kaikkia tarvitse kerralla ostaa vaan varojen mukaan eletään. Lisäksi ne koristeet säästetään eikä heitetä pois joulun jälkeen.

Mä olen köyhänä opiskelevana yh:na ostanut halvalla tiimarista joulupalloja n.18 vuotta sitten. Ne samaiset pallot löytyy edelleen. 

Vierailija
22/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivotkaa, ei maksa mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomasin kirjoituksestasi että olette paljon saaneet. Moni köyhä ei mistään ei oikein saa mitään, ei ole Atlantin reissulta muistoja kun ei ole varmaan koskaan sellaiselle päässytkään. Joillakin voi olla niin traumaattinen lapsuus että ei edes haluaisi kotoa joulupalloja mukaansa. Vai haluaisitko sinä jos vanhempasi olisivat riehuneet kännissä koko joulun ja sammuneet ja itse viettäisin jouluyön nurkassa koska hieman iloitsit enemmän kun on joulu?"

Niin, niitä kuusenkoristeita on saatu molempien kotoa. Olen itsekin vähävaraisesta perheestä, ja au pairiksi pääsin, kun lainasin silloiselta kesätyönantajalta rahat lentolippuun, maksoin pienestä au pairin palkastani joka kuukausi takaisin. Au pair-perhe maksoi lentolippuni takaisin Suomeen. Muuta mahdollisuutta minulla ei nuorena ollutkaan matkustella ja nähdä maailmaa, kuin lähteä itse töihin ulkomaille. Olen kiitollinen tuosta kokemuksesta, ja pidän edelleen yhteyttä au pair-perheeseeni ja tuo lahjaksi saamani joulukoriste on itselleni tärkeä muisto tuolta ajalta. Isäni itse asiassa oli alkoholisti, joka pilasi juomisellaan useammankin juhlapyhän. Vanhempani erosivat kun olin lapsi, ja isäni teki myöhemmin itsemurhan. 

Mutta jos nyt ei takerruta tähän, miten paljon minä olen saanut ja miten helppo elämä minulla on ollut, vaan keskustellaan siitä, miten paljon niitä joulukoristeita tarvitsee? Alennusmyynneistä saa joulun jälkeen ostettua koristeita, jos niitä ei ole. Alennuksesta olen itsekin ostellut pikkuhiljaa kynttelikköjä ym. Toki ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa siihenkään. On olemassa myös kierrätyskeskuksia ja kirpputoreja.

Vierailija
24/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ostaa lohen 6 e / kg tarjouksesta ja pakastaa sen. Sitten on jouluna lohta :)

Joulunahan se maksaa 30 e / kg

Vierailija
25/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivan varaatosta samat vanhat koristeet, tekokuusi jne mitkä joka vuosi. Lapsille kohtuuhintaiset lahjat, me ollaan siitä onnekkaita että myös meidän vanhemmat ja sisarukset haluaa ostaa lapsille lahjoja eli saavat kyllä lahjoja vaikka vanhempien panos ei olisi kovin suuri. Jouluruokia sitten budjetin mukaan, ei ne perusruuat edes niin kalliita ole.

Vierailija
26/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vuosi aikaa sinulla on ollut ostella perhen pienimille vähitellen joululahjoja,Jopa teinille. Aikuisten kesken oli rikas tai köyhä ei joululahjoja hankita tai vaihdella paketteja.Kai sinulla pakastin? Sinekin olisit jo voinnut ajoissa hankia Joulupöytän ravintoa. Missä meneiden vuosien joulu koristeet? uusitko ne joka joulu? Hyödynnä myös joulun koristeluun Kierätyskeskus ja Vidan myymälät.

Sinä voisit opetella kirjoittamaan positiivisesti. Sekin on ilmaista!

Vierailija
27/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeita olen ostanut SPR Kontista ja muiltakin kirppiksiltä, siellä ne ei maksa juuri mitään. Ja ne samathan menee vuosikausia, eikä niitä nyt niin hirveän paljon edes tarvitse. Jotain voi myös itse askarrella kierrätysmateriaaleista jos kiinnostaa semmoinen. Muovikuusiakin on kirppiksillä näin syksyaikaan jatkuvasti, ja sekin on useamman vuoden hankinta. 

Vierailija
28/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonot/ruokajaot, diagonin kirjoittamat maksusitoumukset ja eu avustuslahjakortit auttavat.

Vierailija
29/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta yltäkylläisistä muikunmädin syöntiin keskittyvistä jouluista, sekä sellaisista että joulupöytä pystyyn koko jouluksi parilla kympillä.

Täytyy sanoa että oma viitseliäisyys ja tekeminen ratkaisee tunnelman, pitää unohtaa perinteiset kaavat mitä jouluna ois pakko olla niin onnistuu ihan hyvin.

Vierailija
30/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapsille tulee joulutunnelma jo siitä että laitetaan jouluradio soimaan ja leivotaan välillä pipareita (2e taikinapaketti). Sama tekokuusi ja koristeet ja lapset saa vapaasti koristella kuusen. Jotain jouluruokaa pienellä budjetilla ja lahjat myös pieniä edullisia. Ei meillä alakoululainen ikinä odota mitään pelikoneita tai puhelimia kun on tottunut saamaan värityskirjoja, muovailuvahaa yms. ja on ihan onnessaan jo niistä :)

Vierailija
31/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää rajalle hakemaan tpaikkaa, saavat ruokakassin ja pankkikortin mukaansa.

Vierailija
32/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus säilytin kukka-asetelmien koristeita ja tein niistä, sammaleista ja jäkälistä asetelmia hyasinttien ympärille.

Valkoinen liina, keskelle perinteinen joululiina, pipareita, karamellia ja kynttelikkö.

Jouluun aina jotenkin "kuului" tuo rikkaiden yltäkylläisyys ja meidän köyhien vaatimattomampi joulu lapsuudessa.  Nyt on hiukan varaa lahjoittaa itse keräyksiin.

Vierailija
33/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän samoja koristeita vuodesta toiseen, uusille ei ole tarvetta mutta joululahjojen ostoa inhoan yli kaiken ja pyrin välttämään, sanoin sukulaisille että tänä vuonna taas olen yhtä köyhä kuin edellisinä vuosina, enkä itsekään toivo mitään lahjomista. Ruokaan ei mene juhlapyhinä yhtään sen enempää kun ei tarvitse olla liikaa, parissa päivässä kyllästyn jouluruokiin kuitenkin.

Veljeni vaimo kyllä minua sätti koska hän on jouluihminen eikä pysty käsittämään etteivät kaikki muut ole, ei mennyt jakeluun vaikka sanoin että siitä huolimatta hänen pitää myös kunnioittaa minun tapaani viettää joulua.

Samat koristeet  vuosikymmenestä toiseen. Ruokaan menee eniten rahaa jouluna, kun lajeja enemmän, mutta kaikki mahdollinen itse tehtynä kuitenkin. Tosin vain kolmelle teen joulua.

Vierailija
34/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset täältä "rikkaalta" elo tavalliselta keskituloiselta. Mulla on joulunalusaika usein töissä hyvin kiireinen, joten joka joulu en ehdi ja jaksa laittaa joulua oikeastaan yhtään. Joulusiivous on parin tunnin rykäisy.

Koristeet laitetaan, jos jaksetaan. Kaapissa on laatikko, jossa kynttelikkö, yhdet kuusen valot, jokuset kuusenkoristeet yms. Tekokuusi on ainakin 10 vuotta sitten joulun jälkeen tarjouksesta ostettu, kuten myös muut koristeet. Usein on käynyt niin, että olen antanut laatikon lapsille ja sanonut, että koristelkaa mielenne mukaan. Kun olivat pieniä lopputulos oli yleensä, että kaikki koristeet olivat kasassa jollain tasolla tai mitä kummallisemmissa paikoissa. Ja kuusessa koristeet olivat siis kasassa parilla alimmalla oksalla, ja kuusesta löytyi kaikenlaista muutakin, kuten legoja. Jouluvaloja ei edes jaksettu usein yrittää.

Jouluverhot olen ostanut joskus kirpparilta, ne jaksan joskus laittaa ikkunaan.

Raha toki helpotti, joten ruokia pystyi ostamaan valmiina ja lahjat, mutta lahjoja ei olla hankittu aikuisten kesken.

Mun unelmajouluni olisi siis sellainen, että ehtisin laittaa joulua rauhassa, leipomaan, siivoamaan ja olisin virkeä eikä koko joulu menisi palautumiseen.

Tämä siis vain esimerkkinä, että ei meidän "rikkaidenkaan" joulut kaikilla ole kuin mainoksista. Jos on aikaa ja jaksamista, voi tehdä paljon sellaista, mitä rahalla ei saa. 

Vierailija
35/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta jouluruuat eivät maksa kovin paljon, edes kaupasta ostettuna, joten itse koen, että isoimmat menoerät ovat joululahjat, jouluherkut ja joulukuusi. Lasten ollessa pieniä, ostin melkein kaikki lahjat kirpputorilta, tai muuten halpoja - silloin lapset tykkäsivät kaikesta, kunhan vain oli Muumi/Frozen/prinsessa/mikä milloinkin, ja saatoin löytää vaikka kirpputorilta teemaan sopivan paidan 1 eur, palapelin 2 eur, pehmolelun 1 eur. Sen lisäksi ostin kirppikseltä pari kirjaa, ja kaupasta jotain karkkia. Saatoin antaa joululahjaksi jotain käyttövaatettakin, jolloin laitoin samaan pakettiin karkkia tai tarra-arkin.

En osta joululahjoja kavereille tai muille perheen ulkopuolisille, en myöskään koulussa lasten opettajille.

Pyrin ostamaan joululahjoja pitkin syksyä, ettei kaikkea tarvitse ostaa yhden kuukauden rahoista. Itselläni on joulussa apuna luottokortti, jolla voi hiukan venyttää joulukuun käyttörahoja - maksan laskun seuraavassa kuussa pois, eli mitään kuluja siitä ei synny eikä velkaantumista, mutta tarvittaessa voi vaikka satasen käyttää enemmän, mihin oikeasti olisi siinä kuussa rahaa.

Joulukoristeet ovat samoja joka vuosi, mikä itse asiassa on osa joulun tunnelmaa. Koristeita on saatu vanhemmilta, mutta myös ostettu kirpputorilta ja joskus ihan marketistakin. On myös lasten päiväkodissa itse tekemiä.

Kyllä sen joulun järjestettyä saa. Nyt kun lapset ovat teinejä, menee lahjoihin kyllä enemmän rahaa. Toisaalta teineille toimii joululahjana itsetehty "lahjakortti" esim. vaatekauppaan. Haluavat muutenkin valita itse vaatteensa, ja tuon voi käydä ostamassa sitten tammikuun puolella tammikuun rahoista. 

Vierailija
36/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivetaan vanhat koristeet varastosta, valitaan niistä, mitä täksi jouluksi ripustamme ja askarrellaan vähän uusia. Vaatteiden mukana joskus ilmaiseksi tulleet silkkipaperit on säästetty, jotta niistä voi askarella ikkunoihin lumihiutaleita. Appelsiinista saa kauniita siivuja, jotka pujotetaan ompelulankaan kuivina. Pihlajanmarjoista tehtyjä ketjuja on paljon. Järviruokoa on kerätty sunnuntaikävelyillä viime talvena, joten jos kiinnostaa, voi väsätä  uuden himmelin tai olkipukin. Käpyjä, havuja  ja metallilankaa on, joten krassit ulko-oviin. Inhoamme muovikrääsää mitä kaupat tarjoavat!

Olisi varaa kuluttaa, mutta eletään samalla tavoin kuin köyhinä. Joulu ei ole meille mikään kulutusjuhla. Jouluruoka maksaa saman verran kuin arkiruokakin. Käymme kirkossa joulukonserissa, vaikka emme kuulu kirkkoon ja viemme kynttilöitä hautausmaalle. Lämmitämme saunan, maksoi se mitä vaan, mutta eipä maksa, kun on itse tehtyjä halkoja. Vanhat joulukukat herätetään kukkaan. Esim. amarylliksen sipulit. Hyödämme myös kieloja, koska tuoksuvat niin hyviltä.

Vierailija
37/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vuosi aikaa sinulla on ollut ostella perhen pienimille vähitellen joululahjoja,Jopa teinille. Aikuisten kesken oli rikas tai köyhä ei joululahjoja hankita tai vaihdella paketteja.Kai sinulla pakastin? Sinekin olisit jo voinnut ajoissa hankia Joulupöytän ravintoa. Missä meneiden vuosien joulu koristeet? uusitko ne joka joulu? Hyödynnä myös joulun koristeluun Kierätyskeskus ja Vidan myymälät.

Nimenomaan. Moni ostelee joululahjoja pitkin vuotta ja aloittaa jopa jouluruokien teon kuukausia aiemmin. Viisas ostelee pikkuhiljaa, niin ei kuukausibudjetit pauku, eikä jaksaminenkaan lopu kesken.

Oma vikahan se on, jos kaikki jää loppuvuoteen ja yhdelle kuukaudelle. Voisi sitä edes säästää joka kuukausi siihen joulubudjettiin, jos kerran tietää, että rahaa silloin tarvitaan enempi, niin ettei sitten kukkarossa ole matti vuoden lopussa.

Vierailija
38/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset täältä "rikkaalta" elo tavalliselta keskituloiselta. Mulla on joulunalusaika usein töissä hyvin kiireinen, joten joka joulu en ehdi ja jaksa laittaa joulua oikeastaan yhtään. Joulusiivous on parin tunnin rykäisy.

Koristeet laitetaan, jos jaksetaan. Kaapissa on laatikko, jossa kynttelikkö, yhdet kuusen valot, jokuset kuusenkoristeet yms. Tekokuusi on ainakin 10 vuotta sitten joulun jälkeen tarjouksesta ostettu, kuten myös muut koristeet. Usein on käynyt niin, että olen antanut laatikon lapsille ja sanonut, että koristelkaa mielenne mukaan. Kun olivat pieniä lopputulos oli yleensä, että kaikki koristeet olivat kasassa jollain tasolla tai mitä kummallisemmissa paikoissa. Ja kuusessa koristeet olivat siis kasassa parilla alimmalla oksalla, ja kuusesta löytyi kaikenlaista muutakin, kuten legoja. Jouluvaloja ei edes jaksettu usein yrittää.

Jouluverhot olen ostanut joskus kirpparilta, ne jaksan joskus laittaa ikkunaan.

Raha toki

Mikä pointtisi oikein oli? Että sinä et oikein jaksa laittaa etkä panostaa jouluun? Se on ihan ok, mutta ap kysyi, miten vähillä rahoilla saa laitettua kivan joulun. Ehkä hänellä ei ole sitä tekokuusta, jos ei yhtenäkään vuonna ole ollut ylimääräistä rahaa sellaisen ostamiseen. Mainitset vähän ohimennen ruuat ja lahjat kommentilla "raha helpottaa", ja sehän taisi ap:n pointti juuri olla, että jos sitä rahaa ei juuri ole helpottamassa, niin miten saisi sen riittämään - juuri lahjat ja ruuat ja etenkin jouluherkut ovat se isoin menoerä yleensä kaikkien joulussa. Nyt tulit omalla kirjoituksellasi oikeastaan vain painottaneeksi sitä, että rahaa tarvitaan joulun järjestämiseen - silloinkin, kun ei oikein jaksa järjestää. Se, laittaako perheen aikuinen joulukoristeet paikoilleen vai lapsi, ei millään lailla vaikuta siihen, kuinka paljon rahaa kuluu.

Vierailija
39/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Moni ostelee joululahjoja pitkin vuotta ja aloittaa jopa jouluruokien teon kuukausia aiemmin. Viisas ostelee pikkuhiljaa, niin ei kuukausibudjetit pauku, eikä jaksaminenkaan lopu kesken.

Oma vikahan se on, jos kaikki jää loppuvuoteen ja yhdelle kuukaudelle. Voisi sitä edes säästää joka kuukausi siihen joulubudjettiin, jos kerran tietää, että rahaa silloin tarvitaan enempi, niin ettei sitten kukkarossa ole matti vuoden lopussa.

En ole itse köyhä, mutta ärsyttää silti muiden puolesta tällaisen vinkit, joissa tuntuu unohtuvan köyhien ihmisten todellisuus kokonaan. Syy, miksi köyhät eivät säästä pitkin vuotta joulua varten on se, että joulu ei ole vuoden ainoa menoerä. Yhden kuukauden aikana täytyy ostaa lapsille syys- tai talvihaalari ja talvikengät, joskus pitää ostaa synttärilahja ja järjestää kaverisynttärit (kyllä siihen ylimääräistä rahaa menee, vaikka järjestäisi halvalla kotona ilman mitään erikoisohjelmaa), joskus pitää maksaa junalippu mummon luo toiseen maakuntaan, joskus on jotain muita menoja. Nimenomaan sitähän köyhyys tarkoittaa, että ei ole ylimääräistä rahaa joka kuukausi. Säästäminen on aina helpointa silloin, kun rahaa on riittävästi je enemmänkin. Samoin asioiden ostelu pitkin vuotta on helpointa silloin, kun rahaa  on.

Vierailija
40/54 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on taas käsillä tämä jokavuotinen keskustelu siitä, miten siihen jouluun kannattaisi varautua jo etukäteen pitkin  vuotta, jos rahaa ei ole paljon. Pieni summa säästöön joka kuukausi, kirpputorien kiertäminen tai torin selaaminen, jotta löytää niitä joululahjoja edullisemmin. Lapsille voi opettaa, että miettii tärkeimmän joululahjatoiveen, ja sen sitten pyrkii toteuttamaan. Jos lahja on kallis, voi mahdollisuuksien mukaan pyytää kummeja tai sukulaisia osallistumaan lahjan hankintaan. Jos tämä ei ole mahdollista, sitten ei ole. Useimmilla kuitenkin on elämässään läheisiä, jotka haluavat muistaa lapsia joululahjalla. 

Aikuisten kesken voi sopia siitä, ettei osteta lahjoja kuin lapsille. Me vietämme joulua lähisuvun kesken, ja ollaan jo vuosikausia tehty niin, että syksyllä arvotaan, kuka ostaa kellekin aikuiselle lahjan ja sovitaan summa, jonka lahja saa maksaa. Näin jokainen aikuinen saa yhden lahjan. Meillä tuo summa on ollut vuosia noin 50 euroa, mutta toki jos rahaa on vähän, voi sopia pienemmästäkin summasta. Tai sopia, ettei aikuiset osta keskenään lahjoja jos tämä on kynnyskysymys. 

Ystäville, naapureille sun muille ei ole mikään pakko ostaa mitään lahjoja tai muistamisia. Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, ja haluaa tärkeimpiä ystäviä muistaa, voi lahjan tehdä myös itse. Me olemme jo vuosia muistaneet läheisiä tekemällä itse sinappia. Purkkeja sitä varten aletaan kerätä syksyn mittaan, eli otetaan talteen oliivipurkit ym. pikkupurkit joista poistetaan etiketit, kannen voi maalata tai tehdä kankaasta koristeen, jolla peittää purkin kannen. Jos ei sinappia halua tehdä, voi leipoa joululeivän, tehdä ja koristella pipareita. Mutta mikään pakko tämä ei tosiaan ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi