Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silitättekö vauvan vaatteet? Entä vauvan lakanat, harsot yms.?

03.01.2007 |

Olen silittänyt kaikki vauvan tekstiilit tähän saakka, siis myös lakanat, pyyhkeet, harsot yms., mutta nyt alkanut pohtimaan, onko se välttämätöntä? Miten te muut - silitättekö aina vaatteet? Entä muut tekstiilit?

Miksi niitä oikeastaan pitää silittää? Siksikö, että ilman huuhteluainetta pestynä vaatteet voivat olla liian kovia vauvan iholle? Lakanat yms. eivät ole suoraan ihoon kosketuksessa juurikaan, voiko ne jättää silittämättä?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta mä en oikeasti tiedä... please help.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hajusteetonta pyykipesuainetta ja huuhteluainetta. Paitsi kestovaipat tietenkin pesen ilman huuhtista.

Pyykit on kyllä ihan tarpeeksi pehmeitä mun mielestä pesun jäljiltä.

Lakanat saatan silittää, koska ne jää niin ryppysiks muuten.

Pyyhkeet ja harsot menettää vaan imukykyään jos niitä alkaa silittelemään.. En kyllä muutenkaan silitä vaatteita, kun en oo oikein ikinä ymmärtäny miks kaikki pitäis silittää.. Rypistyvät ja juhlavaatteet tietty asia erikseen..

Vierailija
2/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi järkytykseni, mutta en TODELLAKAAN silitä!! En ole koskaan silittänyt omiakaan käyttövaatteita (juhla- ja rypistyvät tietysti). En kyllä kerkeäisi/jaksaisi 2 pienen lapsen kanssa enää silitellä =/

Meillä vauvan pyykki pestään ihan samassa missä muidenkin, käytetään hajusteellista huuhteluainetta. Ihan pehmeää on tulos ollut :)

Helmi ja vauva(t) 7kk ja 1v11kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnyttyä silitin aluksi kaikki vauvan vaatteet mutta parin kk:n jälkeen luovuin siitä puuhasta. Muiden lasten vauvavaatteita en ole koskaan silittänyt. Ei kyllä enää olisi aikaakaan siihen. En näe tarvetta silittämiselle.

Vierailija
4/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silitä edes omia vaatteitani jos ei ole tärkeä meno (ihmisten ilmoille ja niitä ei nykyään juuri ole)! Esikoisen kohdalla 3v sitten silitin hänen vaatteensa, mutta vähitellen se alkoi jäädä ja nyt ei aika todellakaan riitä vaatteiden silittelyyn, hyvä kun kuivat vaatteet saa narulta kaappiin ja sit taas käyttöön. Ihan hyvin on silittämättömät vaatteet kelvanneet kaikille, päällä ne oikenee ja lakanat myös. Käytän hajusteettomia pyykkäysaineita. Lapset 3v ja 6kk.

Vierailija
5/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku outo neuroosi, jolle ystävänikin naureskelevat. mutta minä silitän kaikki vaatteet alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta. Enkä tietenkään verkkarihousuja ja ulkovaatteita. Mutta myös lakanat tms.

Ja meillä on kuusi lasta, joista kaksi ihan pientä, eli silitettävä riittää.

Tosin kyllä vaatteet mielestäni ovat myös kauniimman näköisiä kun ne on silitetty ja tuntuvat muutenkin säilyvän siistimpinä pidempään

Mutta jokainen käyttää rajallisen aikansa mihin haluaa=-)

Vierailija
6/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuivarumpu, joka mielestäni jättää vaatteet pehmeiksi ja sileiksi. Ihan poikeuksena joku paitapusero, jota ei saa rumpuun laittaa. Mutta jos haluaa silittää, niin mikäs siinä. Itse olen tässä asiassa vain laiska;)

Vierailija
7/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle lapselle silitin vaatteet sitä mukaa kun pesin ne kaappiin odottamaan vauvan syntymää (plus lakanat ja harsot), mutta tälle toiselle en edes sen vertaa jaksanut. Käytän hajutonta huuhteluainetta, joten vaatteet on pehmeät.

Mulla on kyllä aika paljon tekemistä muutenkin ilman silittämistä ja jäljelle jäävän ajan käytän kyllä muuhun kuin silittämiseen. Ei kun joo, tälle 2,5kk vauvalle olen silittänyt kerran yhden mekon! On sellaista kurttaantuvaa kangasta... Omista vaatteistakin silitän vain paitapuserot+muut, jotka pesun jälkeen on selvästi ryppyisiä.

Vierailija
8/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut tällaisia ohjeita neuvolasta tms. vai onko nää jotain urbaanilegendaa? Hitsi vie, lopetan silityksen saman tien jos se ei ole " pakollista" .

Kiitos kun valisteitte mua tässäkin asiassa - yksi stressin aihe vähemmän jos ei tarvitse silittää.

Vierailija
9/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan lakanat silitän, jotenkin tuntuu miellyttävämmältä laittaa vauva sileisiin lakanoihin nukkumaan- makuasia :)

Vaatteita sensijaan en silitä, koska trikoiset vauvanvaatteet ovat mielestäni oikein pehmoisiä jo itsessään.

Olisiko tuo vauvanvaatteiden silitys" pakko" ajalta, kun vauvojenkin vaatteet olivat paksusta puuvillasta ommeltuja, eli vähän semmoisia oikeasti kovan tuntuisia? Silloin varmaan on silitys auttanut pehmentämään niitä.

Vierailija
10/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pehmoisiä" :D

Vierailija
11/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mango:

" Pehmoisiä" :D

Vierailija
12/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen todella herkkäihoinen, kärsin aikoinaan pitkään atooppisesta ihottumasta jne. Atoopikko-ohjeistuksessa suositellaankin vaatteiden silitystä.Musta vaate tuntuu mukavammalta silitettynä. Nykyään kahden tenavan kanssa silitän, jos jaksan. Useimmiten taitaa nykyään jäädä silittämättä. vauvan vaatteet silitin aluksi aina. Töissä ollessa silitän työvaatteet aina. Samoin miehen kauluspaidat.

Vierailija
13/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis mulle on neuvottu että silittäminen viimestään tappaa kaikki pölypunkit, jos ei ole pessyt tarpeeksi kuumassa (60 asteessa). Eli alkuun silitän kaikki käytettynä hankitut vaatteet sekä vauvan lakanat, tyynyliinat jne.

Yövaatteita en silitä koskaan, mutta pyrin silittämään ainakin sellaiset vaatteet millä mennään " ihmisten ilmoille" - on vaan siistimmän näköistä kun vaate on silitetty. Ja se on ihana laittaa päällekin kun ei ole kovin ryppyinen.

Mutta jos aika kortilla, niin silityksestä voi aina luistaa :)

Vierailija
14/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan silitä

Vierailija
15/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitän muutenkin kaikki perheen silitettävät vaatteet, eli ei tuo koske mitenkään erityisesti vauvan vaatteita/lakanoita. Minulle silittäminen vaan suo sen oman rauhallisen hetken ja rakastan silitettyjä, puhtaita vaatepinoja... Ehkä tämä tapa tästä ajan ja lapsien myötä pikkuhiljaa karsiutuu pois?

tummetott ja pienet 1v9kk ja 6kk

Vierailija
16/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tykkään tosi paljon silittää, on ainut mitä silitän, harsot ja vauvan lakanat, täkkipussit ja tyynynpäälliset.

Jos vaatteet silittää, niin siinähän se päivä menee. Ovat hetken päällä ja taas ryppyisiä.

Kaikki pyykkään normaalilla pulverilla normaaleilla hajustetuilla huuhteluaineilla muiden pyykkien seassa. Meillä käytetään koko ajan samaa huuhteluainetta. Lapsen syntymän jälkeen tosin jossain vaiheessa aine vaihtui, kun se loppui isosta pullosta meidän vakiokaupan valikoimasta.

Vierailija
17/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa, jos rehellisiä ollaan, niin ei ole tullut pieneen mieleenikään.;)

Vierailija
18/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa ja miehen vaatteissa silitän ne, jotka sitä vaativat. Muuten silitän pyyhkeet ja lakanat yms. Vaatteet tulevat pehmeämmiksi, ja tosiaan pölypunkit kuolevat. Lisäksi silitetyt petivaatteet muunmuassa eivät pölyä niin paljoa.

Kukin käyttää aikansa tosiaan miten haluaa, mutta itse olen ihan neuroottinen lapsen vaatteiden suhteen. Pesen ne erikseen, hajusteettomilla pesuaineilla (niinkuin kaiken muunkin, inhoan hajustettuja) ja silitän lähestulkoon kaiken. Tosin olen muutenkin sen verran vaatefriikki, että nautin pitää vaatteet tiptop kunnossa.

Mutta tosiaan, tuskin nämä todellakaan mitään välttämättömyyksiä on. Kukin taaplaa tavallaan :).

Vierailija
19/23 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan silitä, itse asiassa en edes omista silitysrautaa...

Vierailija
20/23 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tytön vaatteet silitän. Olen itse tosi allerginen, niin se alkoi siitä syystä ja jatkui taas osittain tavasta ja osittain vaan siksi että on vaan siistimmän näköinen...