Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengitys halvaantunut. Mikä tätä aiheuttaa?

Vierailija
24.11.2023 |

Ja, en usko että ois koronaa, kun ei ole kuumetta, ei isompaa flunssaa, yskää, tms. Aivan lievää nuhaa ollu tai ei olenkaan.

Tuntuu ettei keuhkot liiku niin kuin normaalisti. Pitää kiskomalla kiskoa happea keuhkoihin, joskus menee, mutta välillä tarvii isomman hengenvedon mutta ei usein mene syvälle tarpeeksi ilmaa. tätä jatkunut jo monta päivää.Mikä tää voisi olla? Ei oikein kuulosta miltään astmaltakaan, ei vingu hengitys, eikä tää oo kohtauksenomaista, vaan tasasesti koko päivän ajan jatkuvaa. Mielestäni syke on heikko, hidas, mut tätä ollu aiemminkin ilman hengenahdistusta. Outoa. Onko kelllään ollu samaa, mikä aiheutaa?

Esim. munuaisten vajaatoiminta? Liian iso pömöpttävä maha (tätäkin ollu mulla aiemmin ilman h-ahdistusta)?

Keuhkoembolia? Oon kuullu että se olisi rajumpi?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja e jotka sanotte, mee lääkäriin, päivystys taitaa olla täysi? Eilen soitin terveysneuoon, sanoi soita tk:seen, siellä oli automaatti mikä sanoi akuuttiasiassa soita terveysneuvoon, eli pompottaavat toiselta toiselle ja takas.

Vierailija
2/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hapenottokyvyn ongelmalta

eli keuhko-ongelma 

Onko kynnet punaiset ? Jos on, päivystykseen ennen kuin menee taju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olisko vaikka liesituuletin ilmastointi purkka systeemi. Liesituuletintahan ei alunperin tarkoitettu olevaksi jatkuvasti päällä, muttaku sillo aikoinaan ei haluttu tehä oikeaa ilmastointi systeemiä niin liesituulettimet laitettiin imemään happi pois asunnoista.

Vierailija
4/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oma-oloon oireet, kyllä ainakin muhun oltiin saman päivän aikana yhteydessä 

Vierailija
5/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat hengitystiet, jos on pakkasta. Ilmankostutin päälle sisällä, ulkona huivi suun eteen. Se kostuttaa hengitysilmaa omalla höyrylläsi.

Hae apteekista pef-mittari (25 eur)  ja puhaltele viikko. Lukemat muistiin. Voi myös olla alkava astma tai infektioastma.

Terveysasemalle soitat kerran, jos on takaisinsoittopalvelu, tai teet oirearvion Omaolossa ja lähetät sen sähköisessä viestipalvelussa omahoitajallesi.

Mulla on sama ja tutkimus käynnissä. Suvussa on astma kaikilla paitsi mulla.

Vierailija
6/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hapenottokyvyn ongelmalta

eli keuhko-ongelma 

Onko kynnet punaiset ? Jos on, päivystykseen ennen kuin menee taju.

Siniset ne olis kuten huuletkin, jos olisi happivajetta. Syanoottiset.

Vierailija
7/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita oma-oloon oireet, kyllä ainakin muhun oltiin saman päivän aikana yhteydessä 

no mikä sulla oli? MItä ne tutki?Miten? 

Vierailija
8/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitys on jotenkin hieman helpompaa kun seison, tai olen jotekin kyyrisytyneenä. ELi joku out asento-ongelmakin vois vaikuttaa tähän.

AP

Vierailija
9/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niinkin viaton asia kuin jumi rintarangassa. Venyttele jonkun tennispallon päällä ja yritä niksautella selkää.

Vierailija
10/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olisko vaikka liesituuletin ilmastointi purkka systeemi. Liesituuletintahan ei alunperin tarkoitettu olevaksi jatkuvasti päällä, muttaku sillo aikoinaan ei haluttu tehä oikeaa ilmastointi systeemiä niin liesituulettimet laitettiin imemään happi pois asunnoista.

Pötyä.

Asunnossa on AINA oltava ilnanvaihto. Se kone imee käytettyä ilmaa pois ja raitisilmaventtiileistä tulee tilalle uutta.

Myrkyttyisit hiilidioksipäästöilläsi hengiltä  muutamassa tunnissa asuntoosi, jos ei ilmanvaihtoa olisi. Ensin olisit sekava, sitten menisit tajuttomaksi ja sitten kuolisit.

Joten ota ne teipit äkkiä pois tuloilmaventtiilien päältä, sekavuusvaihe on menossa.

Vierailija
11/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasettilukko, lihasjumi.

Vierailija
12/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivat hengitystiet, jos on pakkasta. Ilmankostutin päälle sisällä, ulkona huivi suun eteen. Se kostuttaa hengitysilmaa omalla höyrylläsi.

Hae apteekista pef-mittari (25 eur)  ja puhaltele viikko. Lukemat muistiin. Voi myös olla alkava astma tai infektioastma.

Terveysasemalle soitat kerran, jos on takaisinsoittopalvelu, tai teet oirearvion Omaolossa ja lähetät sen sähköisessä viestipalvelussa omahoitajallesi.

Mulla on sama ja tutkimus käynnissä. Suvussa on astma kaikilla paitsi mulla.

Mulla on toi. Joskus aiemmin tutkittiin astmaa, ei ollu. Nyt puhalsin jotain 420 mikä on kai ikäiselleni ok.

Vierailija
13/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit teki itselle, mutta sykekin oli koholla. Myös anemia voi olla syy.

Vierailija
14/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkoidoodi 

Vierailija
15/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaksi vaihtoehtoa:

1) jää kotiin ja mahdollisesti kuole esim keuhkokuumeesee/keuhkoveritulppaan/mikä lie

2) kävele päivystyksen ovista sisään ja sano ettet saa oikein henkeä.

Vierailija
16/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

Asunnossa on AINA oltava ilnanvaihto. Se kone imee käytettyä ilmaa pois ja raitisilmaventtiileistä tulee tilalle uutta.

Myrkyttyisit hiilidioksipäästöilläsi hengiltä  muutamassa tunnissa asuntoosi, jos ei ilmanvaihtoa olisi. Ensin olisit sekava, sitten menisit tajuttomaksi ja sitten kuolisit.

Joten ota ne teipit äkkiä pois tuloilmaventtiilien päältä, sekavuusvaihe on menossa.

No, tässä mun asunnossa ei ole mitään ilmanvaihtoa. On semmonen napista päälle pantava ilman imijä, mutta en ole käyttänyt kuin harvoin, koska korvausilman aukkojakaan ei ole, ja se vaatisi ikkunoiden availuja,  nyt on pakkasta. Availen ikkunoita pitkin päivää (ja jopa yöllä joskus), yritän tuulettaa riittävästi näin. Mutta en usko että tämä olisi se syy nyt, koska ei aiemminkaan ole ollut ongelma.

AP

Vierailija
17/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuo olla koronaakin, ei kaikille tule paljoa oireita koronassa.

Vierailija
18/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fasettilukko tekee tuota hengitysvaikeutta, tosin silloin tuntuu välillä myös pistävää kipua. Olen nyt YouTube -videoiden avulla oppinut niksauttamaan sen auki, mutta ennen saattoi mennä pari viikkoakin ennenkuin niksahti auki itsestään. 

Vierailija
19/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö astmassa uloshengitys ole vaikeutunut?

Vierailija
20/40 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

syke on vain 48. Ehkä se on syy?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi