Olen hakemassa asumistukea ja kysyttiin puolisoni tulot vaikka eroa haettu?!
Apua, auttakaa tyhmää. Ei mulla ole varaa tästä lähteä jos en saa asumistukea! Miehen tulevista tuloista pyydetään tietoja vaikka se ei todellakaan muuta samaan asuntoon!!! Ero astuu voimaan vasta keväällä.
Kommentit (8)
Teillä on vielä maistraatissa samat osoitteet? Silloin puolison tulot huomioidaan. Osoitteen muutos ensin ja sitten vasta hakemus Kelaan.
Siinä hakemuksessa on kohta erillään asumisesta.
Jos asutte vielä yhdessä niin olette yksi talous vaikka olisitte jo eronneet
Kun asutte eri osoitteessa olette eri ruokakuntaa. tietysti ne kysyy miehesi tuloja koska se näkyy rekisterissä, että asuu kanssasi. Kun ilmoitat, että vain sinä muutat ja asutte asumuserossa niin olette eri ruokakuntia.
Se nousee automaattisena kysymyksenä sinne lomakkeelle. Kun on erotilanne, niin ei niitä tulotietoja tarvita.
Molemmilla pitää olla eri osoitteet ennenkuin menee läpi. Ja esim jos sinulla on osoite ja miehelläsi ei niin kela olettaa automaattisesti että miehesi silloin asuu luonasi. Siis erilleen muuton jälkeen.
Asumistukeen vaikuttaa osoite ja sen myötä ruokakunnan koko.
Eli tee osoitteenmuutos maistraattiin siitä (alkaen kun eri osoitteet) , että tilanne muuttunut ja asutte erillään. Etukäteen asumistukea ei voi hakea, vaan vasta sitten kun asumistilanne oikeuttaa asumistukeen.
Ei vaikuta koska olette silloin täysin eri ruokakuntia. Eikö siinä ollut joku kohta lisätiedoille tai merkinnälle että ketkä ovat muuttamassa? Itse olin avioliitossa kun muutin yksin pois ja sain kyllä asumistukea ilman ongelmia.