Ahdistus ja työpaikan saaminen, aspahomma
Hei. Oon työtön työnhakija, ja töiden saaminen ei ole ollut helppoa. Mulla on ahdistusta, mutta nyt oon vasta ottanut ekat askeleet saadakseni apua sen suhteen (käynyt juttelemassa mielenterveyspuolen hoitajan kanssa).
No, kuten alussa mainitsin, oon yrittänyt hakea asiakaspalvelutöitä (koska koulutuksia ei löydy), mutta mua ahdistaa aivan tolkuttomasti työ esimerkiksi ruokakaupassa kassalla. Musta tuntuu, ettei mulla pysy langat laisinkaan käsissä, eli paineensietokyky 0 kiireessä. Kaikki jopa kassan hommassa tuntuu pelottavalta, et mitä jos tyrin. Kerran oon ollut testaamassa sitä (pari lyhyttä vuoroa) ja tuntu et koko kroppa romahtaa siitä kaikesta mitä täytyy osata, veikkaukset, röökit, kaikki.
Onko työhaastattelussa ok kertoa pelostaan? Tuntuu hirveeltä mennä hakemaan töihin ja valehdella, et "juu juu hyvin pärjään", kun suorastaan pelkää miten homma lähtee sujumaan ja sujuuko koskaan. Nyt oon esim huomenna menossa työhaastatteluun, enkä tiedä miten siellä olisin.
Kommentit (15)
Oon vähän samanlainen enkä todellakaan edes hakisi kassatyöhön.
Oletko miettinyt loppuun asti sitä, onko työskentely kaupan kassalla sinulle sopivaa työtä? Siinä joutuu kohtaamaan koko kirjon erilaisia ihmisiä, myös ne aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvät. Jotkut ihmiset yrittävät tietoisesti huiputtaa kassaa ylimääräisten vaihtorahojen toivossa, jos he huomaavat kassatyöntekijän olevan hermostunut, jännittynyt ja keskittymiskyvyltään herpaantunut.
Niin, niin kai... Mutta ahdistus on silti ihan hirveä. Se kiire ja vihaiset ihmiset, kun sähläät menemään ja jono vaan kasvaa, tuntuu kamalalta.
Haluun uskoa että sujuvuus tulee tekemällä, mut oon jotenkin jo lähtökohtasesti niin sählä, että luotto itseen on miinuksen puolella...
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt loppuun asti sitä, onko työskentely kaupan kassalla sinulle sopivaa työtä? Siinä joutuu kohtaamaan koko kirjon erilaisia ihmisiä, myös ne aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvät. Jotkut ihmiset yrittävät tietoisesti huiputtaa kassaa ylimääräisten vaihtorahojen toivossa, jos he huomaavat kassatyöntekijän olevan hermostunut, jännittynyt ja keskittymiskyvyltään herpaantunut.
Todennäköisesti en todellakaan oo sopiva kyseiseen työhön. Juuri näitä pelkään, ja sen takia pakka onkin alusta asti levällään. En lähtökohtasesti itse olekaan hakenut juuri kassamyyjän hommia, mutta nyt te-toimisto ohjasi mut hakemaan tätä pestiä. Ja mä en tiedä, onko mulla mitään oikeutta/mahkua kertoa etten sovi tehtävään kun suorastaan pelottaa, vai heilahtaako heti karenssit...
Työhaastatteluakin jännitän, että voinko siinä kertoa huolestani ja siitä, että "tiedän" luonteenpiirteeni olevan täysin kelvottomat työtehtävään. Ihan sen hermostuneisuuteni takia. Muuten oon kyllä kohtelias ja hymyilevä, mut tuntuu että henkisesti romahtaa ja kuormittaa hommaan lähteminen kamalasti.
Kenen kanssa tästä voisi puhua? Te-toimistossa en oo uskaltanu sanoa tästä, koska en juuri halua mitään ongelmia vaan tehdä työnhakuvelvoitteen mukaan & löytää mulle sopivan työn...!
Vierailija kirjoitti:
Työhaastatteluakin jännitän, että voinko siinä kertoa huolestani ja siitä, että "tiedän" luonteenpiirteeni olevan täysin kelvottomat työtehtävään. Ihan sen hermostuneisuuteni takia. Muuten oon kyllä kohtelias ja hymyilevä, mut tuntuu että henkisesti romahtaa ja kuormittaa hommaan lähteminen kamalasti.
Kenen kanssa tästä voisi puhua? Te-toimistossa en oo uskaltanu sanoa tästä, koska en juuri halua mitään ongelmia vaan tehdä työnhakuvelvoitteen mukaan & löytää mulle sopivan työn...!
Kukaan työnantaja ei palkkaa, jos kerrot. Jos siis haluat työn, älä ihmeessä kerro työhaastattelussa tuollaisia.
Tottakai kerrot, että ko työ ei ole sinulle ehkä sopivaa!
Jos pelkkä ajatus kassalla työskentelystä ahdistaa, en ymmärrä, miksi sinut edes velvoitetaan hakemaan tuota!
Et todellakaan ole sopiva kyseiseen työhön. Kannattaa haastattelussa kertoa tuntemuksistaan niin ei tule valituksi tuommoiseen hommaan. Sulle sopivampi homma olisi vaikka hyllyttäjänä tai verkkokaupan tilausten keräilijänä.
Kiitos asiallisista kommenteista ja neuvoista!
Ehkä mä rohkenen kertoa tuntemuksistani ja sopivuudestani siis haastattelussa...
Kannattaisiko mun ottaa puheeksi tämä samainen ongelma myös te-toimiston virkailijan kanssa? He kun mut tätä työtä ohjasivat hakemaan. Mietin myös sitä, mitä kaikkea apua/tukea mun on mahdollista saada, kun tavoitteena tosiaan on sopivan työn löytyminen ilman suhteetonta määrää ahdistusta? Voiko näitä kertoa omalle virkailijalleen, vai täytyykö mennä ensin lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Onko työssä mahdollista tehdä peruuttamatonta virhettä? Todennäköisesti ei. Ei virheitä kannata pelätä, niitä sattuu kaikille ja sitten niistä opitaan. Ei missään tarvitse osata kaikkea heti vaan pikku hiljaa opettelet hommat.
Itse en edes pelkäisi virheitä, vaan sitä kamalaa ahdistusta ja sitä, mitä se tekee henkiselle hyvinvoinnille. Ymmärrän sua ap erittäin hyvin. Olen itse erittäin introvertti ja mulla taitaa olla myös sosiaalisten tilanteiden pelko. En itse kykenisi kassatyöhön juuri mainitsemistasi syistä. Liikaa ihmisiä, liikaa ärsykkeitä, liikaa muistettavaa samalla kun on huomion kohteena. Enkä voisi henkisesti hyvin, kun keho joutuisi olemaan on jatkuvassa stressitilassa.
En jaksa lukea koko ketjua, tulin vaan sanomaan että paljon on puhelimessa ja chatissa tehtävää aspa-työtä, ehkä sopisi paremmin jännittäjälle kuin esim. kaupan kassa. Vakuutusyhtiöt erilaiset palvelukeskukset jne, mahdollisuus myös etätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista ja neuvoista!
Ehkä mä rohkenen kertoa tuntemuksistani ja sopivuudestani siis haastattelussa...
Kannattaisiko mun ottaa puheeksi tämä samainen ongelma myös te-toimiston virkailijan kanssa? He kun mut tätä työtä ohjasivat hakemaan. Mietin myös sitä, mitä kaikkea apua/tukea mun on mahdollista saada, kun tavoitteena tosiaan on sopivan työn löytyminen ilman suhteetonta määrää ahdistusta? Voiko näitä kertoa omalle virkailijalleen, vai täytyykö mennä ensin lääkäriin?
Kyllä. Tärkeintä on kertoa te-toimistolle minkälaista työtä et ainakaan halua hakea / tehdä, niin saa sanoa eikä siitä koidu mitään vaikeuksia. Itse olen sanonut, että en tee aspahommia/kassahommia missään tilanteessa (olen käynyt kaupallisen puolen), mutta tehnyt aina toimistopuolen hommia (nekin toki kuuluu kaupallisen alan opintoihin). Eivät sitten tarjoa näitä kaupan kassatöitä eikä muitakaan aspajuttuja jos et niitä halua tehdä.
Jännitys ei suinkaan poistu välttelemällä vaan siedättymällä. Valitse viisaasti!
Mene hyllyttämään sinne kauppaan. Se on myyjän työtä pääasiassa.
Onko työssä mahdollista tehdä peruuttamatonta virhettä? Todennäköisesti ei. Ei virheitä kannata pelätä, niitä sattuu kaikille ja sitten niistä opitaan. Ei missään tarvitse osata kaikkea heti vaan pikku hiljaa opettelet hommat.