Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyörätuolien hinnat ja korvaukset

Vierailija
21.11.2023 |

Näin tiktokissa videon missä lentoyhtiö kohteli kaltoin pyörätuoleja ja ihmiset kommentoi, että yksilöllinen pyörätuoli voi maksaa jopa 20000 dollaria ja sen valmistamiseen voi mennä kuukausia, joten lentoyhtiön rikkoma pyörätuoli on todella iso isku sen käyttäjälle.

Jäin miettimään, että miten asiat menee Suomessa. Kela ilmeisesti korvaa ainakin jonkunlaisen pyörätuolin, mutta onko se ihan karvahattumalli ja itse pitää maksaa kaikki extrat? Entä onko suomalaisilla ollut ongelmia esim Finnairin kanssa rikkoutuneiden pyörätuolien kanssa.

Tämä siis ihan omaa uteliasuuttani vain, mutta kiittäisin kovasti jos joku asiasta tietävä jaksaisi vastata. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa pyörätuolit. Pääset uudelle alueelle. Kuvittele aluksi, että itse tarvitset vaikka jalkavamman takia siirtymisapua 50 metriä autosta ensiapuun ja sitten takaisin. Sitten sellainen vaihtoehto, että et hallitse itse juuri mitään kehosi toimintoja kuten istumista omin voimin. Siinä voi olla lähtökohta asian alustavalle ymmärtämiselle.

Vierailija
2/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa pyörätuolit. Pääset uudelle alueelle. Kuvittele aluksi, että itse tarvitset vaikka jalkavamman takia siirtymisapua 50 metriä autosta ensiapuun ja sitten takaisin. Sitten sellainen vaihtoehto, että et hallitse itse juuri mitään kehosi toimintoja kuten istumista omin voimin. Siinä voi olla lähtökohta asian alustavalle ymmärtämiselle.

Kiitoksia vastauksesta. Kyllähän minä ymmärrän, että pyörätuolit ovat äärimmäisen tärkeitä ja niiden "istuvuus" myös. Sitä minä yritin kysellä, että miten homma käytännössä toimii täällä Suomessa. Kuinka paljon ja helposti Kelalta tai kunnalta saa apua niiden hankintaan? Onko taistelua kuten monessa muussa asiassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö apuvälinekeskuksesta saa lainata niitä? 

Vierailija
4/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Ainakin lyhytaikaiseen sain.

Vierailija
5/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt kaikkien kelan hakemusten kanssa on hirveä rumba, tarvitaan aina tuoreet lääkärin lausunnot, oman lapsen kohdalla vuosittain on tehty arvio siitä onko vamma pystynyt ennallaan, haettu joka vuosi uusiksi vammaistuki jonka päätöstä saa odottaa kuukausia...

Näihin hakemuksiin sitten merkitään tarvitseeko lapsi terapiaa, apuvälineitä yms.

Kela sitten päättää minkä laajuinen vamma heidän mielestään on ja mitä he siihen voivat myöntää. 

Yleensä todella alakanttiin arvioidaan kaikki hoidontarve...

Matkoille tietysti pitää ottaa matkavakuutus ja tarkasti selvittää että ne apuvälineet kuuluu vakuutukseen.

Vierailija
6/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaten pitkäaikaiseen käyttöön. Sitten kun tuoli ei enää käy, vaihdetaan uuteen. Ja pitkäaikaiseen käyttöön tuo tuoli yleensä rakennetaan ihan tarpeiden ja mittojen mukaan.

Lisätietoja ap:lle esim. Invalidiliitto Apuvälineet. Sieltä löytyy myös lainsäädäntöä, jonka perusteella noita myönnetään. Eli ei tarvitse mistään kelalta hakea avustuksia, vaan hyvinvointialueen vastuulla on järjestää, jos vaan edellytykset täyttyy

Vierailija
7/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuvälinekeskus lainaa niitä joko lyhyt-tai pitkäaikaiskäyttöön ilmaiseksi. Niiku suihkutuolit, rollaattorit sun muut.

Vierailija
8/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vaan TIKTOK haaste, niillä on paha vaikutus että tulee iso lasku, yleensä menee haasteissa henki, lopettakaa TIKTOKin käyttö.

Vierailija
9/10 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaten pitkäaikaiseen käyttöön. Sitten kun tuoli ei enää käy, vaihdetaan uuteen. Ja pitkäaikaiseen käyttöön tuo tuoli yleensä rakennetaan ihan tarpeiden ja mittojen mukaan.

Lisätietoja ap:lle esim. Invalidiliitto Apuvälineet. Sieltä löytyy myös lainsäädäntöä, jonka perusteella noita myönnetään. Eli ei tarvitse mistään kelalta hakea avustuksia, vaan hyvinvointialueen vastuulla on järjestää, jos vaan edellytykset täyttyy

Kiitoksia tästä ja muistakin vastauksista. Onneksi asiat tuntuu olevan Suomessa paremmin kuin esim Jenkeissä mistä noita videoita olen nähnyt. Siellä todellakin tuntuvat lentoyhtiöt käsittelevän todella kovakouraisesti kaikki apuvälineitä ja sitten oletkin isossa lirissä, kun kaikki pitää maksaa itse. Varmasti toki Suomessakin on parannettavaa asioissa.

Ja kyllä sieltä tiktokista löytyy ihan järkevääkin juttua, se riippuu täysin mitä sieltä katsoo. Jos katsot videoita missä tehdään haasteita tai tanssitaan, niin algoritmi näyttää sinulle enemmän juuri niitä videoita. Itselle niitä tulee nolla vastaan. Oma feedi on täynnä historiaa, eläinvideota, lgbt+ juttuja, eri maiden kulttuurien esittelyä jne jne. Lähdekriittisyys tosin pitää pitää tapissaan.

Terveisin AP. 

Vierailija
10/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ainakin joku näyttää tarjoavan pyörätuolia pois ilman lähtöhintaa:

https://www.huuto.net/kohteet/pyoratuoli/599451625

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan