Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon olette laittaneet rahastoihin ja kuinka paljon ne ovat tuottaneet?

Vierailija
20.11.2023 |

Mietin osakkeiden ostamisen sijaan rahastosijoittamista.

Mitä pitää ottaa huomioon? Miten tuotot on nostettavissa? Kuinka paljon kuukaudessa sijoitat rahastoihin? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan sijoittanut rahastoihin nordnetin kautta? 

Vierailija
2/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin rahastoissa n. 8000e ja tällä hetkellä plussalla 21e, jee... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kans alkaa laittaan rahastoihin. Vinkkejä kaipaan myös.

Vierailija
4/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pistänyt 25 000 euroa suurinpiirtein. Niistä reilu kolme tonnia oli Venäjän rahastoihin. Olen tappiolla kahden tonnin verran, eli muut rahastot ovat tuottaneet tonnin mutta Venäjä-rahasto on vedetty nollaksi.

Pistän kuukaudessa rahastoihin suurinpiirtein 500 euroa. Jokaisen täytyy miettiä itselleen sopiva summa omien tulojensa ja kulujensa mukaan.

Vierailija
5/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee rahastoihin nyt n. 600 euroa/kk. Aloitin kuitenkin aikoinaan150 eurolla/kk, kahteen eri rahastoon.

Rahastot ovat edelleen hyvin plussalla, vaikka itselläni Kiina on ollut miinuksella lähes alusta lähtien. Muut rahastot palkkaavat kuitenkin tuota hyvin. Harkitsin aikoinaan myös Venäläisiä rahastoja, mutta en onneksi sijoittanut niihin.

Suurin osa itselläni on erilaisia indeksirahastoja. Pankkien sivuilla on rahastoista tietoja, joista näkee hyvin myös tuottohistorian. Kaikkea ei kannata sijoittaa yhteen koriin, vaan valikoida erilaisia rahastoja, myös maantieteellisesti. Pikavoittoja ei kannata odottaa, vaan kärsivällisyys on avainsana. Ei myöskään voi taata, että kaikista rahastoista voittoa tulisi koskaan. 

Toki osakkeilla on mahdollisuus suurempiin voittoihin, mutta silloin pitää tietää, mitä tekee. Enkä jaksaisi sitä stressiä, milloin ostaa ja milloin myydä.

Vierailija
6/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 10€/kk, mutta laitoin jäihin hallitusohjelman takia.

Vierailija
7/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut rahastoista voittoja tuhansien eurojen arvosta (verot huomioitu) vuosien ajan, olen siis myynyt nämä rahastot. Päiväkoti-ikäinenkin on saanut yli tuhat euroa voittoa rahastoista.  Nyt laitan 300-500e per kk rahastoihin. Yhden rahalaitoksen rahasto tällä hetkellä 20% plussalla.

Vierailija
8/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molla euroa olen laittanut, enkä ole hävinnyt yhtään.

Vierailija
9/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa, ilmaisin huonosti. En siis vuosittain ole saanut tuhansien voittoja vaan muutamaan otteeseen olen jonkun rahaston laittanut lihoiksi, jos oleb vaikka vaihtanut pankkia.

Vierailija
10/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt sijoittanut puolisentoista vuotta kahteen Nordnetin indeksirahastoon yhteensä 100e kuukaudessa. Viikko sitten sijoitus oli viitisenkymppiä miinuksella, mutta nyt on pari euroa plussalla. Mietin juuri olisiko aika nostaa sekä lopettaa sijoitus ja laittaa vaikka Svea Bankin määräaikaiselle. Saisi luotettavan ja paremman tuoton.

Vierailija
11/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri ennen koronaa noin kymppitonnin eri rahastoihin. Taitaa olla tonnin miinuksella. Vain yksi rahasto on plussan puolella, mutta sekin keikkuu välillä miinuksella.

Vierailija
12/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia kymppejä voitettu, ehkä osakkeet parempi.  Ei ollut vaikeaa, ei kukaan tiedä ennen kuin kokeilee.  Salaperäisyys pois.

Vierailija
13/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri ennen koronaa noin kymppitonnin eri rahastoihin. Taitaa olla tonnin miinuksella. Vain yksi rahasto on plussan puolella, mutta sekin keikkuu välillä miinuksella.

Minä nostin koronadipissä rahastosta rahaa ja sijoitin uudestaan. Yhä plussalla.

Vierailija
14/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä 9000 euroa rahastoissa, ostin ne 10kk sitten. Nyt kurssi tänään +200 €, tosin en ole myymässä. Nyt huono suhdanne, aion odottaa, että kurssit lähtevät nousuun. Toki sitä varmaan saan odotella useamman vuoden. Lisäksi itsellä sijoitusvakuutus, johon säästän 50-200 €/kk. Siinä kiinni nyt 2000€ omaa pääomaa, se 100€ plussalla.

Eli surkeat tuotot, mutta parempaa on luvassa

Vierailija
15/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viis vuotta sitte alotin säännöllisen säästämisen rahastoihin, parhaimmillaan 300€/kk. Lisäksi satunnaisesti isompia kertasijoituksia (muutama satanen - tonni) arvon ollessa riittävän alhaalla. Pari vuotta sitten lopetin säästämisen, mutta en ole yhtään myynyt pois. Tällä hetkellä noin 21,5k€ rahastoissa, omaa rahaa kaikkiaan olen laittanut kiinni reilun 17,5k€, eli lähes 4k€ plussalla.

Suurin merkitys on ollut ajallisella hajauttamisella. Vaikka tietyllä hetkellä arvo näyttäisikin olevan riittävän alhaalla isompaa kertasijoitusta varten, voi se kuukauden päästä olla vielä alempana. Silloin ei välttämättä enää olekaan niin paljoa ylimääräistä kuin toivoisi, jotta saisi tehtyä isomman kertasijoituksen, mutta joka kuukausi toistuvat sijoitukset tasaavat tilannetta.

Toinen tärkeä oppi on ollut, että mikään alamäki ei jatku ikuisesti, mutta tarjoaa hyvän tilaisuuden ostaa lisää. Korona aiheutti tolkuttoman pudotuksen, mutta silloin oli loistava aika ostaa lisää. Muutaman kuukauden päästä suuri osa pudotuksesta oli jo kurottu umpeen.

Vastaavasti ylämäetkään ei ole ikuisia, aina tulee jokin suurempi tai pienempi pudotus kun ylämäkeä on jatkunut riittävän pitkään. Eli jos aikoo myydä, kannattaa tehdä se ajoissa.

Vierailija
16/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu viis vuotta sitte alotin säännöllisen säästämisen rahastoihin, parhaimmillaan 300€/kk. Lisäksi satunnaisesti isompia kertasijoituksia (muutama satanen - tonni) arvon ollessa riittävän alhaalla. Pari vuotta sitten lopetin säästämisen, mutta en ole yhtään myynyt pois. Tällä hetkellä noin 21,5k€ rahastoissa, omaa rahaa kaikkiaan olen laittanut kiinni reilun 17,5k€, eli lähes 4k€ plussalla.

Suurin merkitys on ollut ajallisella hajauttamisella. Vaikka tietyllä hetkellä arvo näyttäisikin olevan riittävän alhaalla isompaa kertasijoitusta varten, voi se kuukauden päästä olla vielä alempana. Silloin ei välttämättä enää olekaan niin paljoa ylimääräistä kuin toivoisi, jotta saisi tehtyä isomman kertasijoituksen, mutta joka kuukausi toistuvat sijoitukset tasaavat tilannetta.

Toinen tärkeä oppi on ollut, että mikään alamäki ei jatku ikuisesti, mutta tarjoaa hyvän tilaisuuden ostaa lisä

Jatkan vielä. Kaikki sijoitukset OP:n rahastoissa, kaupankäynti maksutonta omistaja-asiakkaalle. Ikinä en ole sijoittanut rahaa, jota oikeasti tarvitsen. Aina pelkästään ylimääräisiä rahoja. Ja sillä ajatuksella, etten niitä tarvitse seuraavan pari vuoden aikanakaan. Nyt elämäntilanne on sellainen, että sijoittaminen ei ole mahdollista, mutta myyminen ei ole välttämätöntä, joten pidän rahat rahastoissa kasvamassa. Jos tulisi tarve myydä, pyrkisin ennakoimaan tilanteen ainakin muutamalla kuukaudella, jotta myyntiä ei tarvitsisi tehdä huonoimmalla hetkellä, vaan voisi hetken aikaa odotella parempaa tilaisuutta.

Vierailija
17/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin rahastoihin rahaa muutamassa erässä 2010-2012 yhteensä 3600 euroa. Olen antanut olla siellä yähön päivään saakka. Viimeksi kun kävin loppukesästä katsomassa, niin arvo oli aika tarkkaan 9000 euroa.

Vierailija
18/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seligsonin kuuteen rahastoon vuosien 2011-2016 aikana noin 19k€. Markkina-arvo nyt vähän yli 40 k€.

Vierailija
19/20 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut 16 vuoden aikana rahastoihin yhteensä 117 000 euroa. Rahastojen arvo on nyt yhteensä 157 000 euroa eli 40 000 euroa on tällä hetkellä plussan puolella. Suurin osa sijoituksista on tehty viimeisen 10 vuoden aikana. Aluksi sijoitin selvästi vähemmän, mutta tällä hetkellä menee noin tonni kuukaudessa.

Vierailija
20/20 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut rahastoihin kymmenen vuoden aikana satunnaisia summia. Alkuvuodesta ostin asunnon ja kotiutin rahastoistani 96000 euroa. Tästä n. 26000 oli tuottoa. Verot meni toki päältä. Osan rahoista jätin vielä rahastoon. Näillä on tuotto% tällä hetkellä 37%. 

Lapselle olen säästänyt rahastoon säännöllisemmin viiden vuoden aikana. Hänen rahastonsa on reilun 6 % plussalla.

Ylämäkiä ja alamäkiä on kerennyt tänä aikana olla.