Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta : täystyrmäys työttömän suojaosan poistolle ym.
Suojaosan poistaminen vie osatyökykyisiltä, esimerkiksi vammaisilta, toimeentuloa ja mahdollisuutta työllistyä.
Sovitellun päivärahan 300 euron suojaosan poisto tarkoittaa sitä, etteivät työttömät voi ottaa lyhytaikaisia pätkätöitä tai lisätunteja. Poisto siis heikentää lyhytaikaisen tai osa-aikaisen työn vastaanottamisen kannusteita. Edes VM ei pysty laskemaan suojaosan poistolle työllisyysvaikutuksia.
Kommentit (15)
Itse en myöskään näe millään tavalla kannattavana tätä. Nythän osa-aikatyötä tekevien ei kannata mennä töihin kun alan rahan saa tekemättä mitään. Tuskin jollain Max 30h/vko (esim kauanala) saa riittävän hyvin perheen elätettyä, ettei tukia tarvitsisi.
Osa-aikatyö ja työn tekemisen määrä kokonaisuudessaan tulee vähenemään, koska kokoaikatyötä ei ole kaikille tarjolla. Esitys poistaa periaatteen, että pienikin määrä työtä on parempi kuin ei yhtään tuntia. Osa-aikatyöltä on helpompi työllistyä kokoaikatyöhön kuin kokonaan työttömyydestä. Esitys on huono ja syrjivä.
Näin kommentoi valiokunta.
Niinpä. Pistää miettimään mikä on se lain työllistävä vaikutus jota hallitus joka paikassa toitottaa. Todellisuudessahan tuo vaikutus on päinvastainen jos tulot vähäisellä tuntimäärällä pienemmät kuin kokonasn työttömänä mutta jonka tuntimäärän osa-työkykyinen pystyisi tekemään.
Tältä hallitukselta ei kannata odottaa tuota parempia päätöksiä.
En tiedä itse, mutta joku sanonut, että jo muutaman tunnin työ lasketaan pois työttömyystilastoista? Silloinhan työttömyystilastoissa työttömien määrät mousee, eikö vain? Kuulostaa hullulta, ehkä olen ymmärtänyt väärin.
Mä en oikein ymmärrä miksi halltitus ei ole sen vertaa ajatellut, että osa-aikainen työntekijä maksaa veroja siitä työstään, vaikka saa tukia yhteiskunnalta. Osa-aikainen osallistuu silti, ja hän oikeastaan kierrättää sitä verorahaa itselleen tekemällä työtä ja saa tukia. Nyt, kun toi poistuu, niin valtio maksaa 100%, kun ei mene osa-aikaiseen. Pienempi paha se on, kun joku menee töihin ja pysyy rytmissä ja on elämässä sisältöä eikä syrjäydy ja ala dokailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä miksi halltitus ei ole sen vertaa ajatellut, että osa-aikainen työntekijä maksaa veroja siitä työstään, vaikka saa tukia yhteiskunnalta. Osa-aikainen osallistuu silti, ja hän oikeastaan kierrättää sitä verorahaa itselleen tekemällä työtä ja saa tukia. Nyt, kun toi poistuu, niin valtio maksaa 100%, kun ei mene osa-aikaiseen. Pienempi paha se on, kun joku menee töihin ja pysyy rytmissä ja on elämässä sisältöä eikä syrjäydy ja ala dokailemaan.
Mä luulen, että se johtuu siitä että nykyinen hallitus luulee, että suurin osa työttömistä ja osa-aikaisista on on työttöminä tarkoituksella tai ettei "kannata" mennä töihin. "Jalona" ajatuksena on sitten "kannustaa" menemään kokoaikaisiin töihin tajuamatta, ettei se ole kaikille mahdollista. Koko hallituksen ajatusmaailma tässä asiassa on täysin ennakkoluuloihin perustuva, tuskin edes tajuavat minkälaista köyhimmän kansanosan elämä on.
Toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan myös m aa han muu ttajia? Koskeehan?
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyötä tekevät paljon kroonisesti sairaat ja vammaiset. Heille vähäinen työn tekeminen voi olla terveyttä edistävä ja syrjäytymistä estävä tekijä.
Onko kukaan laskenut paljonko se maksaa kun ko. ryhmästä alkaa ihmisiä päätymään laitoshoitoon ja syrjäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan myös m aa han muu ttajia? Koskeehan?
Turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että se johtuu siitä että nykyinen hallitus luulee, että suurin osa työttömistä ja osa-aikaisista on on työttöminä tarkoituksella tai ettei "kannata" mennä töihin. "Jalona" ajatuksena on sitten "kannustaa" menemään kokoaikaisiin töihin tajuamatta, ettei se ole kaikille mahdollista. Koko hallituksen ajatusmaailma tässä asiassa on täysin ennakkoluuloihin perustuva, tuskin edes tajuavat minkäla
Yksinhuoltaja voi saada saman verran tukia kuin palkkaa ja monella on miesystävä, joka maksaa kuluja, mutta ei ole virallisesti kirjoilla asunnossa. Se on väärin naimisissa olevia kohtaan, jotka eivät saa asumistukia korotettuja lapsilisiä eikä elareita jne.
Ensi vuonna 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 500 euroa kuukaudessa asumistuesta ja sovitellusta päivärahasta.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. Niin hallitus kannustaa kokoaikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on dokailussa? Se on hauskaa.
Näillä eväillä kokkarit hokee "työn linja" kuin papukaija.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/TyVL_4+2023.aspx