Miksi 70-luvulla luultiin että maustepippuri on se mitä kuuluu kaikkiin liharuokiin laittaa?
Kuka keksi että maustepippuri, englanniksi ALLSPIC, olisi juuri se mauste. Maailmalla on mustapppuria käytetty kyllä paljon sitä ennen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Boomerit käyttää edelleen. Kaikki keitot täynnä pippuria.
Boomerihullukin iski taas.🙄
Ihan hyvä mauste. Perinteisenä sopii hyvin perinteisiin ruokiin. Kyllä mä ainakin haluan yhtenä osana kotikeittiötäni ylläpitää myös noita perinteisiä reseptejä.
Nyt 70-luvua luultu asia tiedetään. Kanan kanssa en käytä maustepippuria ja nutriaan sopii päämausteeksi valkosipuli parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Älä tule boomereiden keitolle värkistelemään.
Kun noudattaa nimen "all spice" vihjettä niin sitä tulee laitettua kaikkiin ruokiin, ei ainoastaan liharuokiin.
Mausteella saa nopeasti mummolan tunnelman tuoksun leijaillessa kosteusvaurioiden hajustamassa rakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka luuli? Sinäkö?
En ainakaan minä luullut, kun laitoin ruokaa jo 70-luvulla. Totta on, että se oli ja on edelleen yksi tavallisimmista mausteista, koska on monikäyttöinen ja edullinen. Kun kaapissa on 4 eri pippurilaatua, eniten tulee käytettyä mustapippuria, ja maustepippuria toiseksi eniten.
Mä käytän edelleenkin
Ap, allspice on maustesekoitus, maustepippuri on pippuri. Eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustapippurilla maustetut lihapullat ja ruskea kastike ja perunat. Parasta.
Ap kirjoitti maustepippurista, ei kai se oo sama kuin mustapippuri, vai onko?
Ei oo. Maustepippuri ei edes ole pippuri.
No on. Mulla on kokonaisia maustepippureita aina kotona:)
Maustepippuri on nouseva trendi, eikä lainkaan juntti. Sehän on paljon maukkaampi kuin mustapippuri, joka on suorastaan tylsä. 70-luvulla mausteet olivat todella kalliita, eikä niitä osattu oikein käyttääkään. Pizza toi mausteet Suomeen.
Tilli oli 70-luvulla kova sana, sitä tungettiin kaikkialle mihin pystyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerihullukin iski taas.🙄
Mikä? Harvemmin käytän tuota sanaa mutta nyt en jaksanut kirjoittaa "suuret ikäluokat" 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustapippurilla maustetut lihapullat ja ruskea kastike ja perunat. Parasta.
Ap kirjoitti maustepippurista, ei kai se oo sama kuin mustapippuri, vai onko?
Ei oo. Maustepippuri ei edes ole pippuri.
No on. Mulla on kokonaisia maustepippureita aina kotona:)
"Pippuri" ei tarkoita muotoa vaan kasvilajia (Piper nigrum)
"Mustapippuria saadaan, kun tertut poimitaan raakoina eli vihreinä ja kuivataan auringossa, jolloin ne muuttuvat tummanruskeiksi ja pinnalta ryppyisiksi.
Viherpippuria saadaan siten, että raaka vihreä hedelmä pakastekuivataan tai säilötään etikkaliemeen.
Valkopippuri valmistetaan niin, että marjan annetaan kasvaa täysin kypsäksi (punaiseksi). Poimimisen jälkeen kypsistä marjoista liotetaan punainen kuoriosa pois."
Maustepippuri lihalle
Sitruunapippuri kalalle
Muuta ei tarvi.
Kantsii ehkä googlaa "all spice" niin ymmärrys vähän laajenee. Täähän on historialtaan ihan yhtä "hieno" ja arvostettu ja muodikkaasti etinisyyttä uhkuva mauste kuin rakastamanne chili.