Paljon lapsi syö euroissa/pvä?
Mulle tulee 10-vuotias lapsi kuukaudeksi hoitoon ja olisi kiva arvioida etukäteen tuon ikäisen ruokailumääriä ja ruokien hintoja.
Olisitko ihana ja laittaisit vaikka päiväesimerkin, mitä teillä yleensä syödään (eineksiäkin?) ja paljon se maksaa.
Leipää en osaa itse leipoa ja olen tottunut lähinnä itse syömään salaatteja tai ravintolassa
Kommentit (29)
Oho, tuntuupa kalliilta maksaa 330€/kk (ilman herkkuja) yhden lapsen ruoasta, kun omat ruoat maksaa paljon vähemmän. Olen kyllä ymmärtänyt, että kotonaan on saanut paljon herkkuja ja ruokavalio koostuu nimenomaan jostain pihvistä tai valmisruoista
Poika 15v syönyt tänään aamupalaksi 3 täysjyväpaahtoleipää kinkulla ja kurkulla, jogurtin, omenan, rasian puutarhavadelmia. Joi piimää pari lasia. Välipalaksi taisi kaivella jääkaapista Saarioisen lätyn. Äsken ruoaksi söi 2 isoa kanapihviä, ranskalaisia, salaattia, kaksi lasia piimää. Elokuvissa söi keskikoiset popparit. Iltapalaksi on riisipuuroa ja soppaa. Kyllähän tuosta summaa kertyy. Ei onneksi tarvii laskea.
Kysy lapsen huoltajalta,mitä lapsi syö. Pyydä ruokarahaa,jos kovin kalliilta ruokailu vaikuttaa. Ja eikö tuo käy koulua ja syö yhden aterian siellä.On nimittäin aika outoa, jos kuukaudeksi työntää lapsen luoksesi. Käyttöohjeet mukaan.
Minä olen aikuinen ja syön noin 2-3 eurolla ruokaa päivässä. Ihan siitähän se on kiinni, mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuinen ja syön noin 2-3 eurolla ruokaa päivässä. Ihan siitähän se on kiinni, mitä syö.
Äl' nyt viitsi. Yksikään lapsi ei pelkää puuroa syö, eikä tarvitse syödäkään. Lapsella pitää olla oikeus syödä terveellistä ruokaa ja se ei kolmella eurolla onnistu.
Jos olet itse tottunut syömään ravintolassa niin tottakai otat sen lapsen sinne mukaan syömään. Lapsi valkkaa sitten lasten menusta mitä syö. Kai sinä sitä ruokalistaa osaat lukea ja sieltä hinnat, kun kerran itsekin syöt ravintolassa.
Helppoja ruokia 10vuotiaalle :
lämpimät voileivät
murot aamupalalla
pastaa ketsupilla ja juustolla
välipalaksi nuudelit
lihapullia ja muusia jos kelpaa.. lapsilla on niin outo maku että ainoa mikä kelpaa on kaupan lihapullat
kalapuikot
kurkkua, kirsikkatomaattia, paprikaa viipaleina
hedelmiä
tortilloja kana-tai jauhelihatäytteellä
Miehen lapsi 10v käy meillä toisinaan ja noilla pärjätään.
lapsi ei tykkää siitä ruoasta mitä me syömme eikä mausteista . Joten tehdään sitten eri ruokaa koska toinen vaihtoehto on että ruoka ei maistu ja sitten lapsi vetää kaikki leivät, murot, juuston ja maidon talosta .
Paulavanukkaita 4 päivässä tekee jo 3 euroa. Vielä ei ole ruokaa yhtään.
Tuöpaikkaravintolassa söisin siis lounaan, mutta nyt jöö ne pois välistä koska pidän syyslomani nyt. Ja poika kyllä koulussa 1 aterian. Mehua tai cokista kuulemma vain juo ja koskaan ei maitoa. Puuroa ei suostu syömään mutta pitsaa rakastaa. Alan jo nyt kauhistuneena suunnittelemaan ruokalistoja.
Meillä lapset syövät ihan samaa mitä aikuiset. Annos on vähän pienempi kuin aikuisella, mutta ihan kunnollinen kuitenkin. Meillä 7v poika voi hyvin syödä esim. neljä Vaasan ruispala puolikasta, kun tulee koulusta. Ja hän on hyvin hoikka poika. Ja kaikille lapsille ostetaan omat jogurtit jne. Tasapuolisesti, niin kuin aikuisillekin.
Juu, no itse pieniruokaisena kasvissyöjänä syön lähinnä vain salaattia kotona. Olen kyllä valmis ostamaan pojalle lihaa ja pastaa/perunaa yms. Mutta nuudeleita, tortilloja tai hernekeittoa ei kuulemma syö ollenkaan. Jotkut rahkat/vanukkaat kuulemma menee. Kirsikkatomaatit maistuu, mutta parsakaali ja moni muu kasvis ei ikinä.
tämä onkin yllättävän vaikeaa suunnitella ruokavalio koulaiselle. Paitsi paahtoleipää pitänee varmasti olla riittävästi
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset syövät ihan samaa mitä aikuiset. Annos on vähän pienempi kuin aikuisella, mutta ihan kunnollinen kuitenkin. Meillä 7v poika voi hyvin syödä esim. neljä Vaasan ruispala puolikasta, kun tulee koulusta. Ja hän on hyvin hoikka poika. Ja kaikille lapsille ostetaan omat jogurtit jne. Tasapuolisesti, niin kuin aikuisillekin.
Meillä ainakin urheileva ja kasvava teini syö enemmän kun vanhemmat.
Kysy vanhemmalta, mitä muksu syö ja laske siitä. Ei kannata tarjota mitään kauhean eksoottista, vaan just niitä ruokia, mitkä lapselle maistuu. Pääset helpommalla ja halvemmalla, kun ei tule kränää ja hävikkiä.
Syön siis ravintolassa vaan lounaan (työpaikkaruokalassa). Mutta nyt minulla on lomaa ja poika koulussa, niin tuskinpa arkisin veisin häntä minnekään kaupungille 20km:n päähän syömään ravintolaan? Ei minulla ole paljon rahaa, enkää saa mitään palkkaa tästä lapsenvahtikuukaudesta. Eli ei, en tilalle joka viikko pitsaa kotiin.
Riippuu lapsesta, kasvuvauhdista, iästä, urheileeko jne. Riippuu myös ostetaanko halvin kinkkua leivälle, halvinta juustoa, halvinta margariinia, halvinta maitomerkkiä jne. Nämäkin vaikuttaa loppusummaan kymmeniä euroja. Pitääkö olla naudanjauhelihaa vai sikanautaa.? Murot on kallistunu, puurohiutaleet tulee halvemmaksi. Missä kaupparyhmässä asioidaan. Metsästetäänkö alennuksia. Teetkö eri kalaruokia 3 kertaa viikossa. Riittääkö halvin paahtoleipä vai pitääkö olla 5 euron tuoreleipä. Ostatko 3e sämpyläpussin jossa on 4 sämpylää vai 10 sämpylää.
Otat sen lapsen kauppaan ja kysyt mitä otetaan. Ilmoitat budjetin. Kyllä kymmenen vuotias osaa laskea jo kertotaulut ja jakolaskut. Saa samalla matematiikkatreeniä ja tapakasvatusta.
Kympin päivä+herkut. Kymmenen vanha on hankala arvioida, kun voi olla vielä ihan ranskis-ketsuppisyöjä, tai sitten jo olla kallis pippuripihvimaku, ainakin lehtipihvi. Nenäkkäimmät vaativat jo soijakamaluuksia, kuramaitoa ja mitä näitä kotkotuksia onkaan ja tietysti koittavat mankua energiajuomia.