Kokemuksia Ä-pakkauksen kestoista!
Olen saanut kavereilta jokusen (3kpl) niitä kestovaippoja joita on ä-pakkauksessa. Eikö ne ole aika isoja? ja mitä muuta pitäis hommata että pääsis alkuu kestoilussa?
Mä oon saanut tuliterän kuivausrummun ja ajattelin nyt tälle kolmoselle kestoja, kun saatiin kesällä kunnon kompostorikin niin sinne voi viskata kans tavaraa.
Mulla siis ne 3kpl ä-pakkauksen kestoa ja sitten kummipojan vanhat ruskovillan 3pl villahousuja. PItäis ainakin erilaisia sisävaippoja/imuja hommata, mutta mitä?
Neuvokaa aloittelijaa.
-MM- ja baby rv 36+?
Kommentit (3)
kestovaippainfo.fi
Todella laajat ja monipuoliset tietokannat Suomessa myytävistä kestovaipoista ja myyjistä, vinkkejä materiaaleista yms. Ja paras kaikista on tietysti foorumi. Kannattaa ostaa sieltä käytettyjä vaippoja kokeiluun.
Minusta äp:n keston kuori on tosi hyvä. Se pitää sisällään kaiken! Sisävaippa menettelee pissavaippana, mutta ei kestä kovin pitkään kuivantuntuisena... Minulla oli äp:n vaipan lisäksi alkuun kaverin itse tekemä sisätäyttövaippa ja kuori. Sitten laitoin äp:n vaipan sisään harsoja, eli taittelin pakkauksessa tulleen vihkon kuvan mukaisen paketin, laitoin taitellun pötkön sisään froteeimun (vanha pyyhe ommeltu pötköksi) ja snappi-näpsyllä kiinni. Halpaa :)
No, nyt olen tullut siihen tulokseen että muotoonommeltu sisävaippa + kuori on meille kätevin systeemi. Sisävaipan paksuutta voi säätää sen mukaan miten pitkään vaippaa aiotaan pitää. Sisävaippoina meillä on erilaisia, olen tilaillut eri paikoista yhden kerrallaan ja testannut istuvuutta ja imukykyä. Olemme siirtyneet M-kokoon ja kuorena on sama PopoWrap, mikä pakkauksessa oli, niitä saa esim. CityMarketista. Hahtuvaakin on, kun vaan ehtisi neulomaan :)
Itse hurahdin kuukausi sitten kestoiluun ja nyt on vienyt vaipat mukanansa. :)
Äitiyspakkauksen vaippoja on paljon arvosteltu eikä niistä kukaan kestovaippailija taida oikein tykätä. Mutta toki niillä alkuun pääsee ihan hyvin ja sitten innostuttuaan voi kokeilla jotain muuta.
Itse aloitin ostamalla jokusen all-in-one-vaipan, eli muistuttavat eniten kertakäyttövaippoja. Noissa all-in-one-vaipoissa on kaikki valmiina eli sisävaippa, joka imee pissat sekä kuoriosa, joka pitää kosteuden poissa vaatteista. Niiden miinus on kuitenkin se, että kestävät hirvittävän kauan narulla kuivua ja ovat aika hintaviakin.
Itse olen tykästynyt muotoonommeltuihin sisävaippoihin ja niiden päälle laitan kosteutta imemään Ruskovillan villahousut. Näillä mennään siis kotosalla ja varsinkin talvella toimii oikein hyvin eikä ala vauvaakaan lattialla leikkiessä palella kun on villikset jalassa. :) Hyviä merkkejä meille on olleet Igu*lee, Eemukka ja Ronja. Kotimaisia olen halunnut suosia ja nämä siis kaikki kotimaisia vaippuleita.
Myös muutama taskuvaippa meiltä löytyy eli niissä ideana on se, että pissan imevä osa laitetaan vaipan taskuun itse. Taskuvaippa ei vaadi erikseen mitään kosteutta pitäviä kuoriosia vaan niissä on joko fleece tai pul-kangas estämässä kosteuden pääsyn vaatteisiin. Imuna meillä toimii parhaiten muotoonommeltu hamppuimu sekä siihen päälle flanelli- tai froteeimu. Ei tule hirvittävää pakettia vaan vaippa pysyy ohuena, mikä on mulle tärkeä kriteeri.
Tällasilla virityksillä mennään meillä. Vielä on kertiksiäkin käytössä kun vaippoja on vielä niin vähän etteivät riitä yksistään. Koko ajan kun budjetti antaa myöden, niin lisää ostelen.
Jos osaat ompelukoneella edes jotakin tehdä, niin halvemmalla pääset kun surauttelet itse vaippoja, kaavoja löytyy pilvin pimein netistä. Kannattaa myös tutustua kestovaippainfon nettisivuihin, sieltä olen itsekin tietoni kerännyt. Mutta itse myös täältä huhuilin alkupotkua kestoilulle, koska minut ainakin tietotulva sokaisi niin, etten enää tiennyt mistä aloittaa. :)