Mikä vaivaa Suomen terveydenhoitoa? Vanhukset pakotettiin jonottamaan tunneiksi pakkaseen Jyväskylän rokotuspäivässä
Ketkä näistä ovat vastuussa? Kuntien ylilääkärit? Kaupunginjohtajat? Mikä sadi smi ja toisten kärsimystä kaipaava julmuus vaivaa heitä, jotka näitä ovat järjestäneet?
Kaikkein heikoimmat ja huonokuntoisimmat pakotettiin hakemaan koronarokotuksensa sairaalasta YHDEN PÄIVÄN AIKANA saa tana llisissa jonoissa jonottamalla kylmässä talvisäässä. Muuta keinoa saada rokotus ei ollut!!
Vastuullisten naamat pitää saada jo esiin ja rikosilmoituksia kehiin.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tulisivat varattuun aikaan, eivätkä 2 tuntia etukäteen niin mitään ongelmaa ei olisi. Pitäisikö näille vanhuksille opettaa miten kelloa luetaan?
Ei siellä ollut mitään varattuja aikoja. Rokotteita annettiin ainoastaan ilman ajanvarausta, jonottamalla.
viimeisimpien USA/Sveitsi tutkimusten mukaan uusimmat koronavariantit tarttuvat nimenomaan koronarokotettuihin helpommin... onnea vaan niille vanhuksille jotka ovat ottaneet koronarokotteita, kyyti on nyt kylmää...
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna näitä walk-in -päiviä oli monta samoissa paikoissa ja pääsi odottamaan sisätiloissa. Miksi se ei onnistunut tänä vuonna?
Kas kun tänä vuonna rokottamisen järjestää ja organisoi ensimmäistä kertaa uusi instanssi eli hyvinvointialue eikä enää sairaanhoitopiirit kuten ennen. Sairaanhoitopiireillä oli vuosien kokemus joukkorokotuksista mutta hyvinvointialueella ei minkäänlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinne oli ihan pakko mennä jonottamaan?
Pakko oli, kun rokotteita ei muuten saa. Olin jonottajien keskimääräistä ikää reilusti nuorempi, mutta minulla on perinnöllinen sydänsairaus, jonka takia kuulun riskiryhmään. Ja juuri sen sairauden takia jonottaminen on minulle vaikeaa, paikallaan seisoessa tulee tunne että pyörryn ihan kohta. Helpompaa olisi kävellä hitaasti, mutta sitähän ei voi jonossa tehdä. Mietin jo, pääseekö Keskisuomalainen repimään otsikoita "Sydänsairas nainen kuoli rokotusjonoon", mutta selvisinpä hengissä kuitenkin ja olen siitä ylpeä.
Mikset ota mukaan jotain pilkkijakkaraa tai taitettavaa tuolia?
"Lukkarisen mukaan suurin osa rokottautujista saapui paikalle walk in -rokotukseen eli ilman ajanvarausta. Jonoa syntyi vääjäämättä, kun osa saapui paikalle tunteja etuajassa.
Kaikki rokotuspisteet aukesivat kello 10, mutta jo puoli kahdeksan aikaan olivat ensimmäiset jo jonossa.
Rokotuksiin oli mahdollista saapua varaamalla aika tai ilman ajanvarausta jonottamalla. Yllättävän moni valitsi molemmat vaihtoehdot.
Satoja joka päivä. Saattoi olla esimerkiksi niin, että maanantaina tultiin, vaikka torstaille oli aika, Timo Lukkarinen sanoo.
Tämä aiheutti myös ajanvaraukseen tilanteen, jossa aikoja oli varattu, mutta todellisuudessa ne vapautuivat, kun varaaja hakikin rokotteet jonottamalla."
Ei ihme, että aikoja ei riitä varattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli, kun rokotteita ei muuten saa. Olin jonottajien keskimääräistä ikää reilusti nuorempi, mutta minulla on perinnöllinen sydänsairaus, jonka takia kuulun riskiryhmään. Ja juuri sen sairauden takia jonottaminen on minulle vaikeaa, paikallaan seisoessa tulee tunne että pyörryn ihan kohta. Helpompaa olisi kävellä hitaasti, mutta sitähän ei voi jonossa tehdä. Mietin jo, pääseekö Keskisuomalainen repimään otsikoita "Sydänsairas nainen kuoli rokotusjonoon", mutta selvisinpä hengissä kuitenkin ja olen siitä ylpeä.
Ja se rokote on saatava tässä ja nyt ei esimerkiksi kuukauden sisällä? Vai loppuuko ne sitten kokonaan jos ei jonota nyt?
Ei voi syyttää ulkopuolisia siitä, että ei osaa kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin rokotuspaikoissa vanhukset olivat tulleet jonottamaan klo 7.30, vaikka selkeästi oli kerrottu, että rokotukset aloitetaan klo 10.30. Rokotteen himo menee järjen edelle.
Mummot haluaa olla ensimmäisiä!
Sama ilmiö aamuisin laboratorioissa; pitkän aikaa ennen avaamista ovenkahvoissa roikkuu vanhat mummot, joille koko tilanteessa on tärkeintä päästä sisään ensimmäisenä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota mukaan jotain pilkkijakkaraa tai taitettavaa tuolia?
En omista sellaista, enkä tajunnut hankkia, kun kaikkina aikaisempina vuosina rokotetta on jonotettu 5 - 10 min. sisätiloissa istuen tai sen on saanut ajanvarauksella. Mutta kiitos vinkistä, hankin tuolin ensi vuoden rokotusjonoon.
Suomalaiset tykkäävät jonottaa, oli kyse ämpäristä tai piikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se rokote on saatava tässä ja nyt ei esimerkiksi kuukauden sisällä? Vai loppuuko ne sitten kokonaan jos ei jonota nyt?
Rokotuspäiviä on kaiken kaikkiaan kolme, seuraavat ovat joulukuussa. Tänään ei ollut 30 asteen pakkanen tai lumimyrsky, seuraavana rokotuspäivänä saattaa olla. Ja koronan tautihuippu on jo käsillä. Influenssarokotteen olisin suosiolla ottanut myöhemmin, mutta sitten olisi pitänyt jonottaa kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella varmasti mielessä, että mieluummin rokote heti kuin vasta viikkojen päästä, jos sattuisi niin, että tauti ehtii iskeä ennen rokotusta. -eri
Niin siis hallitus on vastuussa perusoikeuksien toteutumisesta ja siellä enemmistönä persut ja kokoomus. Eli kannattaa valittaa siihen suuntaan jos resursseista on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tykkäävät jonottaa, oli kyse ämpäristä tai piikistä.
Aloitus olisi jäänyt tekemättä, jos asia olisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä on jonotettava joka tapauksessa, koska rokotusaikoja ei anneta. Enää on kaksi rokotuspäivää. Paljon pienemmissäkin kunnissa on rokotuspäiviä enemmän kuin Jyväskylässä. Influenssarokotusta itsekin olisin vailla, mutta en kyllä aio Novaan mennä pakkaseen tai mihinkään muuhunkaan säähän jonottomaan. Olen sitten ilman ja toivon parasta, etten influenssaa saa. Koronan sairastin juuri.
Yksi syy kaaokseen on varmaan se että korona on ryöpsähtänyt uudestaan valloilleen ja rokotukset aloitettiin taas kerran aivan liian myöhään kun ne (oletettavasti kustannus- ja resurssisyistä) haluttiin ajoittaa samaan aikaan influenssarokotteen kanssa annettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna näitä walk-in -päiviä oli monta samoissa paikoissa ja pääsi odottamaan sisätiloissa. Miksi se ei onnistunut tänä vuonna?
Kas kun tänä vuonna rokottamisen järjestää ja organisoi ensimmäistä kertaa uusi instanssi eli hyvinvointialue eikä enää sairaanhoitopiirit kuten ennen. Sairaanhoitopiireillä oli vuosien kokemus joukkorokotuksista mutta hyvinvointialueella ei minkäänlaista.
Siis ei ollut mitään muistikuvia viime vuosilta eikä organisaatiossa ketään kertomassa, miten oli aikaisemmin toimittu? Eikä kukaan osannut ottaa selvää esim. googlaamalla? Uudessa organisaatiossa pitää taas kerran keksiä pyörä uudestaan? - Tällainen kädettömyys onnistuu tosiaan vain suomalaisilta.
Seinäjoella annettiin kahtena aamuna aikoja, mutta jos et sattunut asiasta tietämän,ohi män.
Muuten aakkosellisesti (muka) jonoon mars a-ö.n 1.12.
En aijo mennä. Ei kestä selkä seistä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä on jonotettava joka tapauksessa, koska rokotusaikoja ei anneta. Enää on kaksi rokotuspäivää. Paljon pienemmissäkin kunnissa on rokotuspäiviä enemmän kuin Jyväskylässä. Influenssarokotusta itsekin olisin vailla, mutta en kyllä aio Novaan mennä pakkaseen tai mihinkään muuhunkaan säähän jonottomaan. Olen sitten ilman ja toivon parasta, etten influenssaa saa. Koronan sairastin juuri.
On todella kieroutunutta, että Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on tasan kolme yleistä rokotuspäivää ja että rokotukset aloitettiin myöhemmin kuin monella muulla paikkakunnalla. Mutta eikös kyseessä ole juuri se hyvinvointialue, jossa pomoporras nosti jättisuuria kokouspalkkioita, jos kokous venyi yli klo 16:n?
Nämähän ilmeisesti nauttivat jonottamisesta? Miksi muuten he tulevat paikalle tunteja ennen varattua aikaa tai jopa eri päivänä?