Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat: Teinien puhelinten käyttö?

Vierailija
16.11.2023 |

Vastauksia vanhemmilta kaipailisin, rajoitatteko jotenkin yläkoululaisten puhelimen käyttöä?

Onko aikarajoja, valvottua käyttöä vai luotatteko siihen, että lapsi osaa itse huolehtia puhelimen käytöstään? 

Työskentelen nuorisotyössä ja olen huomannut, että monilla ei tunnu olevan mitään rajoituksia. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitan. Kaapeli katkeaa jos ei lopeta pyydettäessä.

Vierailija
2/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, keksitään muuta tekemistä yhdessä. Lisäksi on harrastus koka vie aikaa ja energiaa. Lapsella pitäisi olla  Ainakin yksi harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen sitä koulukuntaa, että kun hoitavat hyvin koulun, nukkuvat yönsä, harrastavat jotain ja tapaavat kavereita, niin loppuajan olkoot halutessaan puhelimella. Näin menty kolmen pojan kanssa ikähaarukassa 13-18v

Vierailija
4/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöksi puhelin pois ainakin. Päivisin en rajoittaisi jos tekee läksyt yms.

Vierailija
5/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita. Ollaan sovittu, että niin kauan kuin keskiarvo on lähempänä kymppiä kuin ysiä, niin luotan hänen harkintakykyynsä.

Vierailija
6/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita millään tavalla. Aikoinaan vanhempani yrittivät rajoittaa sitä, että luin kirjoja, pikkuveljeltä yritettiin rajoittaa jalkapalloharrastusta. Opin, että rajat voi olla rakkautta, rajoitukset ei.

Meillä pyritään siihen, että teinillä on muutakin tekemistä kuin näprätä puhelinta. Yhteinen peli-ilta tms. aiheuttaa ihmeesti sen, että laitetta ei näprätä, ei äiti eikä lapset.

Vierailija
7/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen sitä koulukuntaa, että kun hoitavat hyvin koulun, nukkuvat yönsä, harrastavat jotain ja tapaavat kavereita, niin loppuajan olkoot halutessaan puhelimella. Näin menty kolmen pojan kanssa ikähaarukassa 13-18v

Sama juttu. Nuorin lapsista on nyt 17 vuotias ja kaksi vanhempaa ovat muuttaneet jo pois kotoa. Emme ole rajoittaneet heidän puhelimen käyttämistä oikeastaan mitenkään, sillä ensinnäkin me vanhemmat käytämme itsekin puhelinta aika paljon ja toiseksi joka ikinen on ollut tähänkin mennessä järkevä, hoitanut koulunsa hyvin, harrastanut ja pärjännyt. Meille kaikille puhelin on hyvä renki ja isäntää siitä ei ole tullut. 

Vierailija
8/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöksi puhelin pois ainakin. Päivisin en rajoittaisi jos tekee läksyt yms.

Toivottavasti sinäkään et pidä puhelinta yöllä vierelläsi. Meillä ei ole tarvinnut tehdä mitään tuollaisia työsiä ehtoja, vaan jokainen on ihan itse tajunnut kyllä laittaa puhelimen pois muiden askareiden aikana ja yöllä jokainen on nukkunut, vaikka puhelin onkin ollut lähellä. 

Vierailija
9/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin seiskaluokalla vielä puhelin pois noin klo 21 aikaan illalla ja aamulla sai taas käyttöön.

Mutta nuori tunsi jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle, kun monet kaverit tulivat harrastuksista ja muista menoistaan kotiin vasta illalla, jolloin se sosiaalistuminen somen kautta olisi tapahtunut. Niinpä ennen kasiluokan alkua luovuttiin tällaisista aikarajoista. Koulutyö ja jaksaminen ei kuitenkaan saa kärsiä puhelimen vapaasta käytöstä.

Vierailija
10/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meilläkin. Olen suoraan sanottuna ihan tyytyväinen siitä, että tykkää käyttää paljon aikaa pelaillen yksin ja kavereidensa kanssa. Mieluummin se kuin, että hengailisi missä-lie hämärissä jengeissä. Itse harrastin sellaista teininä.

Vierailija
11/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole rajoittaneet mitenkään, koska olemme nähneet, että koulu hoituu.

Vierailija
12/13 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinisilmäisiä vanhemmat ovatkaan? 

Nuori kertoo, että kaverit pääsevät harrastuksista vasta ysiltä, siksi saa olla puhelin öisin.

Nuoret kyllä kertovat kaikki syyt ja selitykset. 

Koulu on nykyään täynnä tosi väsyneitä nuoria.

Moni kirjoittaa että nuori saa käyttää puhelinta kun koulu hoituu.

Hoituuhan se väsyneenä jotenkin kun opettajat ovat oppilaiden väsymyksen, keskittymiskyvyn puutteen ja lukutaidon heikkouden takia joutuneet vähentämään reilusti vaatimuksia. 

Vierailija
13/13 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinisilmäisiä vanhemmat ovatkaan? 

Nuori kertoo, että kaverit pääsevät harrastuksista vasta ysiltä, siksi saa olla puhelin öisin.

Nuoret kyllä kertovat kaikki syyt ja selitykset. 

Koulu on nykyään täynnä tosi väsyneitä nuoria.

Moni kirjoittaa että nuori saa käyttää puhelinta kun koulu hoituu.

Hoituuhan se väsyneenä jotenkin kun opettajat ovat oppilaiden väsymyksen, keskittymiskyvyn puutteen ja lukutaidon heikkouden takia joutuneet vähentämään reilusti vaatimuksia. 

Missä vaiheessa sun mielestä sitten on ok vapauttaa täysin puhelimen käyttö nuorelle? 18-vuotis syntymäpäivänä? Pakko niille teinelle on jossain vaiheessa antaa luottamusta ja vastuuta. Jos ei vastuunottaminen onnistu, vaan velvollisuudet kärsii puhelimen käytöstä, niin sitten mietitään asiaa uudelleen.

Ei minunkaan puhelimen käyttöä teininä ikinä rajoitettu eikä se tarkoittanut että olisin roikkunut kaikki yöt puhelimella. Jokainen nuori on erilainen ja vanhemmat toimii sen mukaan minkä näkee oman lapsen kanssa parhaaksi.