Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuistuneet lapset, ovatko eronneet kirkosta?

Vierailija
16.11.2023 |

Meillä ei ole uskonnollinen perhe, mutta me vanhemmat kuulumme kirkkoon. Juhlapyhissä ei ole mukana uskonnollisia tapoja, mutta lapset on kastettu ja halunneet käydä rippikoulun.

Uskonnoista tai uskosta ei ole juuri perheessä keskusteltu. Itse uskon jollakin tavalla, mutta en varmasti kirkon toivomalla tavalla. Uskoni on sallivampi.

Aikuistuneet lapset ovat jatkaneet kuulumista kirkkoon, vaikka eivät vaikuta uskovaisilta. Omia lapsia heillä ei ole.

Miten teillä muilla? Näkyikö usko perheessänne? Oma uskosi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat olemme eronneet kirkosta lasten ollessa pieniä. Kaikki kolme lasta on nyt täysikäisiä, mutta kaikki kuuluvat kirkkoon. Ei mitään uskonnollisuutta perheessä. Kaksi lasta on käynyt rippikoulun.

Luulin, että esikoinen on eronnut, kun käy töissä ja joutuu maksaa kirkollisveroja, mutta sanoi vasta, ettei ole eronnut. 

Vierailija
2/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti kuuluu kirkkoon, isä ei. Kävin rippikoulun, kun se ikään kuin kuului asiaan, mutta aikuistuttuani erosin kirkosta. En tiedä ovatko sisarukseni tehneet samoin, emme ole tulleet jutelleeksi asiasta. Mikä kertookin, että uskonto ei näyttele keskeistä osaa kenenkään meistä elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat eronneet, samoin minä itse. Kirkkoon kuuluminen oli lähinnä tapa/perinne, mitään uskonnollisuutta perheessämme ei ollut. Molemmat halusivat myös rippikoulun, arvelen et juhlien ja lahjojen takia.

Vierailija
4/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, kun täytin 18 vuotta. Silloin oli vielä kaikenlaiset harkinta-ajat, joiden jälkeen piti vielä ilmoittaa uudelleen, että kyllä varmasti haluan erota, vähän kuin olisi avioliitosta eronnut.

Vierailija
5/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei enää kuulu yksikään kirkkoon. Tieteellinen maailmankatsomus kaikilla. Kirkkoon kuuluminen oli aikoinaan ryhmäpaineen tulosta, se on helppo nähdä nyt. Koskaan ei mihinkään yliluonnolliseen uskottu silloin ennenkään.

Vierailija
6/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin erosi kun täyttivät 18v.

Vierailija
7/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kukaan erottu. Käydään kirkossakin ahkerasti. Tosin konservatiivisissa ja mm. Sleyn ja Luther-kirkon tilaisuuksissa.

Vierailija
8/8 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvat kirkkoon.  Toisessa perheessä kuitenkin lapset, uskonnottomia kuten äitinsä. 

Samoin toisessa, lapseni kuuluu kirkkoon, puoliso ei.  Ovat "lahkolaisia."

Itse kuulun kirkkoon,  tavallinen muotouskovainen perinteiseen tapaan.  Riparit ja hautajaiset, vihkiäiset,  joskus harvoin joulukirkko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan