Työttömyys ja opintolaina
Itsellä on sen verran iso stressi. En tiedä miten tulen pärjäämään. Oli pakko hakea neuvoa täältä. Lopetin amk opinnot, koska elämässä koin traumaattisen kokemuksen. Enkä kyennyt enää palaamaan koulun penkille. Kesti kokonainen vuosi, että sain kerättyä voimani ja jatkaa eteenpäin. 

Opintolainaa minulla on sen verran paljon. En siis todellakaan halunnut nostaa, sitä mutta oli pakko kun en voinut käydä töissä, kun olin koulussa päivät. Pian kesäkuussa pitäisi alkaa maksella tätä pois.

Työllisyys tilanne on niin paha. Olen lähettänyt hakemuksia, eikä ole onnistunut. En tiedä miten tulen pärjäämään kun alan maksamaan sen pois. Minulla ei ole säästöjä. Ja tällä hetkellä saan toimeentulotukea, joka on niin pieni. Laskin pari päivää sitten paljon jää lainan osuuden jälkeen, niin summa oli 60€. 

Hain apua myös työvoimatoistosta, mistä ei oikein ollut apua.

Kommentit (10)
Olisko mahdoton ajatus suorittaa opinnot loppuun työttömyystuella? Uskon, että työkkäri puoltaisi tätä, jos sulla on vaikeuksia työllistyä. Jos olet alle 30 niin voit hakeutua Ohjaamoon, jossa saat kyllä apua näihin kiemuroihin.
Ulosottoon tökkää vaan. Maksaa sitten, kun on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoon tökkää vaan. Maksaa sitten, kun on töitä.
Tämäkin on ihan varteenotettava vaihtoehto eikä mikään maailmanloppu. Kela maksaa lainan pankille ja itse lyhennät sitä sitten kelaan, kun on maksuvaraa.
Opintolainan korkokoineen voi saada kokonaan anteeksi. Jättää pankille maksamatta ja sitten pankki irti sanoo lainan. Joka siirtyy kelan haltuun. Sieltä tulee kysely miten toimitaan paljonko lyhennät vai haetko vapautusta osasta vai koko lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan korkokoineen voi saada kokonaan anteeksi. Jättää pankille maksamatta ja sitten pankki irti sanoo lainan. Joka siirtyy kelan haltuun. Sieltä tulee kysely miten toimitaan paljonko lyhennät vai haetko vapautusta osasta vai koko lainasta.
Ei kai tuo nyt sentään ap:n tapauksessa onnistu? Eikö silloin pidä olla virallisesti työkyvytön? Vituttaisi jos olisin turhan maksanut sitä monta vuotta työmarkkina- ja toimeentulotuesta.
Oletko jo ottanut pankkiin yhteyttä? Takaisinmaksun aloittamista pystyy yleensä lykkäämään jonkin verran, jos on hetkellisesti maksukyvytön.
Työttömyys ei koko opintolainan takaisinmaksulta pelasta, mutta pienituloinen voi saada kelalta korkoavustusta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei koko opintolainan takaisinmaksulta pelasta, mutta pienituloinen voi saada kelalta korkoavustusta.
Oon käsittänyt ton niin, että korkoavustusta ei saa enää siinä vaiheessa, kun lyhennykset alkaa? Ainoastaan siinä vaiheessa, kun korot maksetaan puolivuosittain. Yritin löytää tästä varmaa tietoa, mutta en löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo nyt sentään ap:n tapauksessa onnistu? Eikö silloin pidä olla virallisesti työkyvytön? Vituttaisi jos olisin turhan maksanut sitä monta vuotta työmarkkina- ja toimeentulotuesta.
Vähintään viisi vuotta työkyvytön. Lisäksi perintä olisi kohtuunto taloudellisesti.
Voiko vanhemmalta kysyä apua tai sukulaiselta. Voiko sopia että maksut keskeytetään osittain ja summaa pienennetään, että jää ruokaan rahaa ja muuhun. Jonkun on pakko neuvoa kunnassa. Entä kriisikeskus isossa kaupungissa jos joku osaisi siellä sanoa, kun juttelee, ainakin Tampereella on yksi. Tuntuu ettei muillekaan jää energialaskujen jälkeen kauheasti.