Harmittaa, kun mielenterveyshoidon resurssit on mitä on...
... ja sitten niitä käytetään minunlaisiini.
Olin mielisairaalassa potilaana ja kävin psykologin vastaanotolla. Mulla ei ole mitään sellaisia psyykkisiä kriisejä tai traumoja, joista olisin halunnut keskustella. En keksinyt mitään puhumista sen psykologin kanssa. Joka kerta se lupasi, että käynti on viimeinen, mutta lopuksi se aina kaivoi sen ajanvarauskirjansa esiin. Tuntui ihan painajaismaiselta. Ajattelin, että miksi mua piinataan.
Siis eikö tosiaan olisi missään ketään, joka olisi halunnut keskustella psykologin kanssa? Jos tällä psykologilla ei sairaalassa ollut asiakkaita, miksi häntä ei sijoitettu sellaiseen paikkaan, jossa olisi ollut asiakkaita? Miksi piti väkisin pitää asiakkaita, jotka eivät tunteneet tarvetta terapialle? Me ei käyntien aikana puhuttu mitään hyödyllistä!
Sitten, kun pääsin avohoitoon poliklinikalle, sanoin, etten halua käydä siellä kovin usein. Sanoivat, että haluavat seurata mua tiuhaan. Miksi?! Suomi on vapaa maa, harva se päivä törmään kaupungilla henkilöön, joka puhuu itsekseen, mutta hänkin siis on niin terve, että ei tarvitse psykiatrista hoitoa. Minä, joka en puhu itsekseni, en kuvittele omiani jne joudun valvontaan. Ja taas joltain sellaiselta, joka haluaa hoitoa, viedään paikka!
Sairaalan osastolta mut myös pakotettiin päästämään kotikäynnille pari hoitajaa ja toimintaterapeutti. Kuulemma puolet sairaalapotilaista elävät asumiskelvottomassa asunnossa. Kai mä nyt herran tähden itse tiedän, onko mun asunto asumiskelvoton vai ei!
Oikeasti, käyttäkää resursseja niihin, ketkä tarvitsee ja haluaa hoitoa ihan oikeasti. Ihmiset tekevät epätoivoisia tekoja, koska eivät pääse hoitoon, mutta psykiatria on jäänyt kiinni vahvojen toisinajattelijoiden rankaisuun.
Kommentit (19)
En usko, että näillä tiukilla resursseilla sinua olisi alun perinkään otettu erityisesti osastohoitoon ellei siihen ollut painavaa syytä.
On hyvin yleistä että mieleltään sairaalta ihmiseltä puuttuu se sairaudentunto, esim läheiset kipuilee enemmän kuin sairas itse.
Vaikka olisi miten paljon tahansa resursseja niin ei pystytä parantamaan muulla tavoin kuin että sairastuneen mieli tervehtyy omaehtoisesti. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi miten paljon tahansa resursseja niin ei pystytä parantamaan muulla tavoin kuin että sairastuneen mieli tervehtyy omaehtoisesti. Ikävä kyllä.
Kaikkia ei voida pelastaa.
Minulla on pitkä psykiatrinen tausta. Pääsen heittämällä sairaalaan siksi, että mulla on joskus ollut vakavaa oireilua. Aina pitäisi kuitenkin arvioida se tilanne ja miettiä, käytetäänkö resursseja tällaiseen.
Ap
Tietääkseni mielenterveyspalvelut ovat pakkohoitoa lukuunottamatta vapaaehtoisia. Pakkohoitoon päästäkseen itsetuhoisuuden on siis oltava sitä, että henkilö yrittää tappaa itsensä ilmeisellä tavalla tai on vaaraksi muille. Tämäkään ei ilmeisesti aina riitä. Omaisten on myös oltava tiukkoja, että ihminen pysyy siellä pakkohoidossa riittävän kauan. Siitä pitäisi kaikkien omaisten aina valittaa ja kauan, jos potilas päästetään pois hoidosta liian aikaisin. Ja jatkohoidossa potilaalla on aina oltava tukiverkko, mieluiten sekä omaisista että terveydenhuollosta koostuva. Lääkkeisiin sen verran, että kyllä ne paikallaan ovat, mutta niitä ei pidä käyttää liikaa. Ei kai apteekin logossa turhaan käärmeen kuva ole?
Ei omaan kotiin tarvitse ketään päästää. Eivät voi pakottaa. Toki painostaa voi.
Kukaan ei pääse heittämällä sairaalaan. Aloittaja taitaa olla pakkohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni mielenterveyspalvelut ovat pakkohoitoa lukuunottamatta vapaaehtoisia. Pakkohoitoon päästäkseen itsetuhoisuuden on siis oltava sitä, että henkilö yrittää tappaa itsensä ilmeisellä tavalla tai on vaaraksi muille. Tämäkään ei ilmeisesti aina riitä. Omaisten on myös oltava tiukkoja, että ihminen pysyy siellä pakkohoidossa riittävän kauan. Siitä pitäisi kaikkien omaisten aina valittaa ja kauan, jos potilas päästetään pois hoidosta liian aikaisin. Ja jatkohoidossa potilaalla on aina oltava tukiverkko, mieluiten sekä omaisista että terveydenhuollosta koostuva. Lääkkeisiin sen verran, että kyllä ne paikallaan ovat, mutta niitä ei pidä käyttää liikaa. Ei kai apteekin logossa turhaan käärmeen kuva ole?
Teoriassa noin, käytäntö on toinen. Suomessa pakkohoitoon voi joutua, vaikka ei olisikaan itsetuhoinen tai muille vaarallinen. Suomi on saanut liiasta pakkohoidon käytöstä paljon moitteita EU:lta, ihmisoikeustuomioistumelta, ihmisoikeusjärjestöiltä yms.
En käsitä suomalaisten fanaattista pakkomiellettä pakkohoitoon. Pakkohoidosta on tutkitusti enemmän haittaa kuin hyötyä. Pakkohoitoa käytetään Suomessa enemmän kuin missään muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei omaan kotiin tarvitse ketään päästää. Eivät voi pakottaa. Toki painostaa voi.
Kyllä voivat pakottaa.
Ap, oletko työkykyinen? Elätkö omavaraisesti? Ehkä sinulla ei ole realistista kuvaa omasta voinnistasi. Ja nekin, joilla on siivoton asunto, saattavat sanoa kirkkain silmin kaiken olevan kunnossa.
Sanooko kukaan enää mielisairaala muu kuin joku tietämätön toope? Ja sitten seuraavassa viestissä onkin "pitkä psykiatrinen tausta"? Pistää epäilemään viestin aitoutta. Mutta: Miten osa julkkiksista tuntuu todellakin saavan "heittämällä" diagnoosin huonolle käytökselle tai kuntoutuspsykoterapiaa nopeastikin? Ja jos nuorten "mielenterveysongelmat" ovat sitä että "stressaa kun yliopistossa on deadlinea" niin eipä ole kummoista käsitystä siitä mitä psykiatrinen sairastaminen voi monelle olla. Siitä olen kyllä samaa mieltä että päteviä tekijöitä on aivan liian vähän ja monella päättäjällä tuntuu olevan homma täysin hukassa. T: Useamman vuoden psykiatrian erikoissairaanhoidossa
Olen työkykyinen ja akateemisesti koulutettu henkilö. Läheisiä ei asu lähelläkään, joten ei todellakaan ole ketään, joka tiskaisi tiskini tai veisi roskani. Ennen sairaalajaksoa kärsin unettomuudesta ja hassuista vaarattomista ajatuksista. Heittämällä pääsin sairaalaan, kun sanoin, etten halua neurolepteja. Ja kyllä, pakkohoitoon jouduin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat pakottaa.
Millä tavalla? Jos ei avaa ovea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat pakottaa.
Olin sairaalassa lukkojen takana ja pakotettiin ottamaan tabletteja ja piikkejä. Oven avasin siinä kun itsekin pääsin samalla käymään kotona. Voivat pakottaa esimerkiksi uhkaamalla, että ei pääse sairaalasta kotiin. Pakkohoidossa olevalla ei muutenkaan ole oikeusturvaa.
Sairaalassa myös tutkittiin, osaanko käydä kaupassa ostamassa ruokaa ja keittää kahvia. Olen siis nuoruudesta asti omillaan asunut henkilö, jolla ei ole taloudenhoitajaa eikä kokkia käytössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat pakottaa.
Tulevat poliisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat pakottaa.
Olin sairaalassa lukkojen takana ja pakotettiin ottamaan tabletteja ja piikkejä. Oven avasin siinä kun itsekin pääsin samalla käymään kotona. Voivat pakottaa esimerkiksi uhkaamalla, että ei pääse sairaalasta kotiin. Pakkohoidossa olevalla ei muutenkaan ole oikeusturvaa.
Sairaalassa myös tutkittiin, osaanko käydä kaupassa ostamassa ruokaa ja keittää kahvia. Olen siis nuoruudesta asti omillaan asunut henkilö, jolla ei ole taloudenhoitajaa eikä kokkia käytössä.
Ap
Psykiatriassahan on näppärää alistaa potilasta kun kaikki voidaan tulkita potilaan "sairaudeksi".
Mä luin sun aloituksen. Se oli turhaa.