Pitääkö vauvalle olla pinniksessä uus patja?
Eli joskus luin juttua täältä tai jostain muualta, en nyt muista, että olis jotain haittaa käytetystä patjasta? Eli tyyliin jos oot saanu hyväkuntosen yhdellä lapsella olleen patjan, niin sitä ei jostain terveydellisestä syystä voi käyttää? En kaipaa hygieniasaarnoja yms vaan faktaa:D Ja joo, menen kyllä itse ostamaan vauvalle uuden patjan huomenna vaikka vanhan käytettynä sainkin, mutta tietäskö kukaan vastausta tähän mua askarruttaneeseen kysymykseen?
Kommentit (6)
Itse kun muistan jostain lukeneeni samaa, ajattelinkin onko kukaan muu lukenu siitä vai keksinkö itse koko asian. T.Ap
Kun sen taas väitetään joidenkin tutkimusten mukaan vähentävän kätkytkuoleman riskiä..Jotenkin sotii noi kaks käsitystä toisiaan vastaan. Tosin onhan se niinkin että kukaan ei tiedä vieläkään varmasti mikä aiheuttaa kätkytkuoleman. Ja mun eka lapsi nukkuu vieläkin perhepedissä...Olis kiva jos joku vois vielä valaista tätä asiaa lisää:) Ap
Meillä on ollut käytössä Jensenin " höyrytön" vauvanpatja, hinta oli n. 100 ¿.
siksi lapsi muistaa hengittää ja pysyy siksi paremmin hengissä.
Siis kuulostaa hullulta, mutta tosiaan on todettu, että lapsi saattaa vaan unohtaa hengittämisen. Toisekseen äiti voi myös ollessaan lähellä lasta havahtua jos lapsi ei hengitä ja havahtumisellaan " säikäyttää" lapsen taas hengittämään. Ilmeisesti tuo hengittämättmyys on tyyliin syvä uniapnea.
Tupakoivan vanhemman kanssa perhepeti on taas kätkytkuolemien takia huonompi vaihtoehto myrkyllisten hengityshöyryjen vuoksi.
Mä muistan vain lukeneeni että vanhasta patjasta voi erittyä jotain " kemikaaleja" tms. ja se voi olla osasyynä kätkytkuolemaan, sen takia suositellaan uutta patjaa joka vauvalle.