Ainoa lapsi vuoroviikoin
Hei,
Aviomiehelläni (olemme olleet naimisissa vuoden, yhdessä 3 jos sillä merkitystä) kymmenvuotias lapsi on luonamme viikko-viikko systeemillä ja nyt kaipaan apua lapsen huomionkipeyteen/käytöshäiriöihin.
Ongelmaan:
Lapsi on alusta asti ollut todella huomionkipeä (ilmenee mm. järkyttävillä raivokohtauksilla ihan tyhjästä), aamulla et voi tietää yhtään millä päällä lapsi on tai millä päällä tulee viikon alussa luoksemme.
Lapsi ei osaa omatoimisesti hakeutua iltapesulle, ottaa esimerkiksi hammasharjaa kaapista.
Lapsi ei ole koko yhdessä olemisemme aikana leikkinyt esimerkiksi leluilla, piirtänyt tai touhunnut MITÄÄN ellei aikuinen ole mukana.
Lapsi ei suostu olemaan myöskään pihalla ilman aikuista ja tarvitsee koko ajan aikuista mukaan. Urheilukentälle tms ei halua mennä koska siellä muita lapsia, jos haluaa sieltä lähdetään heti jos muita lapsia ilmaantuu. Lapsi myös seuraa miestäni jatkuvasti (en tiedä onko se huolestuttavaa, kertokaa te?) - huomaan yllä olevien asioiden huolestuttavan myös miestäni.
Vaikeaa tilanteesta tekee se että tältä lapselta ei saa vaatia mitään. (Astiat koneeseen, kiitos kun on syöty, leikkisitkö/piirtäisitkö hetken huoneessasi tms) Ärsyynnyn koska minun oletetaan passaavan ja paapovan huonosti kasvatettua lasta! Valittaa jatkuvasti että on tylsää, kun aikuisten on valitettavasti tehtävä ruoka ja siivottavakin (onneksi mieheni on näihin osallistuva, laittaa meillä pääosin ruuan)
Minun mielestäni tylsyyskin on hyvä - lapsi oppisi käyttämään mielikuvitusta ja keksimään itselleen puuhaa.
Emme siis joka toinen viikko puolisoni kanssa voi jutella asioista kuin vasta lapsen nukkumaanmenon jälkeen, eikä tule kuuloonkaan että voisimme käydä vaikka 10minuutin kävelyllä kahdestaan. Se tuntuu raskaalta vaikka olen itse aikanaan paketin valinnut. Suunnittelemme mieheni kanssa perheenlisäystä mutta ajatus ahdistaa jo senkin takia että ks. lapsella on taipumusta väkivaltaisuuteen. Itkin eilen illalla itseni uneen sillä huominen (lapsen saapuminen) ahdistaa niin suuresti, jälleen kerran..Kokemuksia tai vertaistukea?