Kuinka julkiset gynekologin palvelut toimivat muissa pohjoismaissa/Virossa ym?
Mietin kun Suomi aivan takapajula tuossa asiassa, ITSE pitää maksaa. Mietin miten homma toimii esim. Ruotsiss/Norjassa/Tanskassa, tai vaikkapa Virossa, Saksassa ym. pääeköö julkiselle sujuvasti ja onko hinnatmedulliset?
Kommentit (4)
Olisi tosiaan hyvä kuulla. Suomessa jää tämän takia havaitsematta kasvaimia ja tulee lapsettomuutta.
Maksan noin 200 kruunua Ruotsissa ja pääsen lääkärille kuin lääkärille. Ei ole erityisen pitkät odotusajat , ilmeisesti koska olen hoitolalalla.
Slovakiassa gynekologi kuuluu peruspalveluihin, heillä on omat vastaanotot kuten yleislääkäreillä ja lastenlääkäreillä. Jokaisen pitää itse etsiä lääkäri, joka ottaa listalleen (ja siinä on se vaikeus). Periaatteessa on alueellinen jako, ja asuinalueen lääkärin pitäisi ottaa listalle, mutta varsin mahdottomalta tuntui siellä asuessa. Lastenlääkäri ja yleislääkäri ei maksaneet julkisella mitään, gynekologien hintoja katsoin joskus, mutta ei ne mitään suunnattomia olleet. Oli myös yksityisiä klinikoita, joista saattoi ostaa vuosimaksulla useiden erikoisalojen palvelut. Vuosimaksut oli 2021 450-1500 euroa, riippuen paikasta ja sisällöstä.
Ihan v i t u n hyvin toimii.