Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteesi varhaiskasvatuksen tärkeydestä lapsen kehitykselle

Vierailija
11.11.2023 |

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja minun mielipiteeni on se, että vaikka teemme parhaamme työssämme (omassa ryhmässäni toteutuu kokopäiväpedagogiikka ja toiminta on monipuolista ja laadukasta) niin siitä huolimatta ajattelen että päiväkoti on kamala paikka lapselle. Ajattelen, että pedagogiikkaa tärkeämpää on stressitön ja rakastava kasvuympäristö alle 5v lapsella. Tai vähintään alle 3v. Minusta olisi todella tärkeää tukea vanhempien jaksamista ja taloutta muulla tavoin kuin että vanhemmat joutuvat pahimmissa tapauksissa laittaa lapsensa alle 1v hoitoon. Minun ratkaisuni olisi se, että kotihoidontukea nostettaisiin ja tilalle tulisi jokaiseen kaupunkiin pakolliseksi avoin varhaiskasvatus-kerho, johon lapset saisivat osallistua 2-3h joka arkipäivä. Alle 3v lapset saisivat osallistua vanhempien kanssa ja yli 3v yksin. 

Onko varhaiskasvatus tarpeellinen tukemaan lapsen kehitystä?

Vaihtoehdot

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta veikkaan myös että hyvät, fiksut vanhemmat on kotihoidon kannalla ja huonommat vanhemmat taas päivähoidon kannalla. Kumpia mahtaa olla enemmän.. 

Vierailija
2/3 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jatkaa. Eli tämä avoin kerhotoiminta olisi nimenomaan niille lapsille joiden toinen tai molemmat vanhemmat olisivat kotona. Päiväkoti jäisi niille, jotka sitä todella välttämättä tarvisi. Tällä tavoin ryhmäkoot pysyisi maltillisempina ja oireilevia lapsia olisi vähemmän. Tällä hetkellä monet lapset oireilevat ikävää, kun heidät viedään joka arkipäivä hoitoon ja äiti/isä jää vauvan kanssa kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 2v ihan hyvä olla kotona. 3 v alkaen toki yksilöllistä, lapselle ympäristö muidenkin lasten ja ihmistenkin kanssa, toki hyvä ympäristö, auttaa esim eskarin ja koulun aloitukseen. 

Mutta kotihoito on tosi hyvä se ei vaan ole mitenkään mahdollista ihmisille. Jonkinlainen kokemus muusta kun kotielämästä auttaa kyllä koulun aloitukseen ja jos se on useampi vuosi niin auttaa mielestäni vielä enemmän. 

Pedagogiikka on ehkä hieno sana, ja kiireettömyys on tottakai parempi koska stressitilassa ihminen ei opi oli kyse lapsesta tai aikuisesta. 

Lasten hoidon ei pidä mennä rakettitieteeksi tai liiaksi hienosteluksi, itse ainakin tapaan aika paljonkin kasvattajia töissä jotka tekee numeron ja ego ohjaa enempi työskentelyä kuin välittävä, rauhanomainen ilmapiiri. 

Lapset tykkää aikuisista jotka antaa lapselle aikaa, välittää lapsista ja antaa kivoja virikkeitä lapselle. 

On myös perheitä jotka hyötyy paljonkin varhaiskasvatuksesta, sitten on perheitä jotka osaa itse toimia todella hyvin. Varhaiskasvatuksen tarkoitus on myös ns. tasata näitä eroja esim niiden perheiden välillä ketkä ei kykene antamaan lapselle niin paljon esim virikkeitä tai oppia.