Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häiriköikö kenenkään muun koira 247?

Vierailija
11.11.2023 |

Kerjää. Seuraa. Tekee huomiohakuisesti tuhoja, esim availee kaappeja ja levittelee roskista. Tökkii kuonolla. Lyö tassulla. Kiinnittää huomion itseensä tavalla tai toisella ihan kokoajan. Availee ovia, ei voi/suostu olemaan toisessa huoneessa.. varastaa lapsen ruuat heti kun saa pienimmätkin mahdollisuuden. Lapsi joutuu syömään suihkepullon kanssa, joka auttaa edes vähän, eli koira perääntyy mutta ei luovuta.

Kuulostaako tutulta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suikuttelu voi olla leikkiä.

Komenna sitä koiraa, hyvänen aika.

Itse sain koiran pysymään poissa keittiöstä kun peruutin sen ovelle, näytin kynnystä ja sanoin että paikka. Siinä pysyi. Välillä jouduin peruuttamaan sen uudelleen ja sama paikan näyttö sormella osoitttaen kynnystä. 

Vierailija
22/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira tarvitsee enemmän liikuntaa ja aktiviteettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otit koiran kun sinulla ei ole selvästikään aikaa sille?

Vierailija
24/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ns. teini-ikäinen koira on nykyisin tuollainen. Lenkitetään paljon ja tarjotaan tekemistä kotona. Silti on välillä todella raivostuttava ja tekee kepposia varsinkin silloin, kun näkee minun istuvan palaverissa(teen etätöitä). Uroskoira ja tuntuu, että jokaisella naapuruston nartulla on nyt juoksut ja koira on ihan sekaisin.

Ei tässä varmaan auta kuin tarjota tekemistä, jättää huomiotta ja kieltää silloin, kun on tarve. 

Vierailija
25/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ns. teini-ikäinen koira on nykyisin tuollainen. Lenkitetään paljon ja tarjotaan tekemistä kotona. Silti on välillä todella raivostuttava ja tekee kepposia varsinkin silloin, kun näkee minun istuvan palaverissa(teen etätöitä). Uroskoira ja tuntuu, että jokaisella naapuruston nartulla on nyt juoksut ja koira on ihan sekaisin.

Ei tässä varmaan auta kuin tarjota tekemistä, jättää huomiotta ja kieltää silloin, kun on tarve. 

Miksi ihmisillä on niin pinttyneenä ajatus, että muu ei auta kuin kieltäminen? Itse asiassa kieltäminen monesti toimii just päinvastaisesti, koska tällöin koira saa huomiota, mitä niin kovasti kaipaa. Eikö paljon tehokkaampaa olisi vahvistaa sitä hetkeä (tai luoda sellaisia), kun se on rauhassa yksinään? Siis positiivisen kautta, opettaa sille mitä sen halutaan tekevän. 

Vierailija
26/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko nyt kertoa koirarotusi? Se voi kertoa paljonkin asiasta. 

Vierailija
27/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla ehkä puolen tunnin lenkki. Sitten teen etänä töitä yleensä kotona. Iltapäivällä lyhyempi, ja illalla joku tunti kävelyä. Pari kertaa viikossa vien metsään pariksi tunniksi juoksemaan vapaana.

Käydään myös koirapuistossa mutta siellä ei tee ns. Mitään.

Sinun pitää järjestää sille aktiviteettiä ja tekemistä. Ei pelkkä ulkoilu tietenkään riitä. Naminetsintää, hajujälkeä, lelun etsintää, opeta keräämään lattialta omat lelunsa koriin ja vaikka roskia eri koriin. Koira tarvitsee puuhastelua :)

Vierailija
28/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä on niin pinttyneenä ajatus, että muu ei auta kuin kieltäminen? Itse asiassa kieltäminen monesti toimii just päinvastaisesti, koska tällöin koira saa huomiota, mitä niin kovasti kaipaa. Eikö paljon tehokkaampaa olisi vahvistaa sitä hetkeä (tai luoda sellaisia), kun se on rauhassa yksinään? Siis positiivisen kautta, opettaa sille mitä sen halutaan tekevän. 

Puhuin ihan täysin siitä, miten reagoidaan tuohon hulivilikäytökseen. Silloin on pakko joskus myös kieltää ja estää koiraa tekemästä jotain. Ihan jo koiran turvallisuuden vuoksi. Niissä akuuteissa tilanteissa ei ole mahdollista vahvistaa positiivista käytöstä, kun yrittää pitää koiran hengissä ja kämpän ehjänä. Ne positiiviset vahvistamiset tulee sitten ihan eri tilanteissa. Ei esim. kesken työpäivän.

Meillä on villakoira, joka on todella läheisriippuvainen. Mutta myös äärimmäisen älykäs rotu. Keksii kaikki kepposet päivän aikana, kun teen töitä enkä anna huomiota.

Vierailija
29/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, todennäköisesti tuolla kieltämisellä vahvistat ei-toivottua käytöstä. 

Vierailija
30/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä koiraa kouluttaa alusta asti johdonmukaisesti positiivisella vahvistamisella, ei koiraa tarvitse koskaa kieltää.

Jos koira esimerkiksi hyppii hakemaan pöydiltä tavaraa, opetetaan sille vaihtoehtoinen toimintatapa sen sijaan että kielletään. Koira vaikka kutsutaan luokse ja palkitaan siitä ja samalla koira oppii että pöydille hyppimisen sijasta toinen tomintamalli on sille edukkaampi.

Yleensä kieltäminen tapahtuu sanalla "ei" ja sitä käytetään epäjohdonmukaisesti tilaneessa kuin tilanteessa joka tekee kiellosta tehottoman. Välillä sana "ei" tarkoittaa sitä, että haukkuminen pitää lopettää, välillä se tarkoittaa sitä ettei saa ottaa jotain tavaraa ja joskus taas sitä ettei saisi lähteä omistajasta niin kauas. Koiran aivot eivät ole tarpeeksi kehittyneitä siihen, että se osaisi päätellä yhden sanan perusteella noin monimutkaisia syy-seuraussuhteita. Sen takia on tehokkaampaa opettaa koiralle oikea toimintamalli kieltämisen sijasta.

Vierailija
31/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ulkoilutat koiraasi vain jotan tunnin päivässä eikä muuta aivotoimintaa, joten ei ihme, että koira vähän turhautuu. 

Vierailija
32/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus auttaa kun koirasta luopuu, eipä häiriköi enää.

Vierailija
33/33 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saattaa olla mustis. Anna koiralle välillä omaa laatuaikaa. Katso sitä silmiin,rapsuta korvantakaa. Leiki sen kanssa. Kehu sitä,kun toimii hienosti. Älä selaa puhelinta samalla,vaan ole satasella läsnä. Törmäsin itse samaan meidän koiran kanssa,sille viestit oli koko ajan negaa. Havahduin,ei näin! Rupesin itkemään,kun se katsoi mua silmiin,pyysin anteeksi. Se halusi sanoa,että ei se mitään,ollaan ystäviä kuitenkin.Tajusin,että riehuminen oli huomionhakua. Opettelin ymmärtämään koiran käytöstä ja kaikki muuttui. Riehumme yhdessä välillä,se on sen mielestä hauskinta maailmassa. Kun se jää omalle paikalleen, kun käyn keittiössä,saa rapsutuksen palkkioksi. Koirasta on tullut aivan ihana,rakastan sen vilkkautta jollain tapaa nykyään. Jotain puuttuisi,jos sitä ei olisi.