Miten käy aikuisoppilaitosten kun aikuisopintotuki loppuu??
Kommentit (14)
Ei niitä enää nykyään erotella toisistaan, vaan on samat oppilaitokset aikuisille ja nuorille. Itsekin opiskelin ryhmässä, jossa oli 16-55 vuotiaita.
Pitäisikö aikuisten ihmisten itse miettiä näitä asioita? Muualla ihmiset säästävät ja ottavat pari vuotta töistä vapaata opintoja varten.
Itsekin opiskelin uuden ammatin töiden ohella ilman mitään yhteiskunnan tukia.
On kyllä törkeetä, että se tuki lopetetaan!
Tietääkseni ei ole olemassa erillisiä aikuisoppilaitoksia. Itse ainakin opiskelen ihan samassa AMK:ssa kuin suoraan lukiosta tulleetkin.
Ei ole mitään aikuisoppilaitoksia, ap. Tervetuloa todellisuuteen.
Se on hankittava asiakkaita kellä on maksukykyä ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä törkeetä, että se tuki lopetetaan!
Hallituksen ainoita järkeviä tekoja. Kaikki opiskelijat samalle viivalle. Tosin eiköhän tähänkin keksitä taas joku korvaava tuki, jonka perusteella joku opiskelija saa moninkertaiset tuet mielivaltsisin perustein toisiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö aikuisten ihmisten itse miettiä näitä asioita? Muualla ihmiset säästävät ja ottavat pari vuotta töistä vapaata opintoja varten.
Itsekin opiskelin uuden ammatin töiden ohella ilman mitään yhteiskunnan tukia.
ihanko totta? Paljonko maksoit opetuksesta ja tutkinnosta?
Kyllä aikuiset saa jatkossakin opintotukea, mitä oikein sekoilet? Se on saman suuruinen kaikille itsenäisesti asuville täysikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuiset saa jatkossakin opintotukea, mitä oikein sekoilet? Se on saman suuruinen kaikille itsenäisesti asuville täysikäisille.
Ap puhuu aikuiskoulutustuesta. Se on eri asia kuin opintotuki
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään aikuisoppilaitoksia, ap. Tervetuloa todellisuuteen.
Kyllä niitä itse asiassa on. Kuukkeloi vaikka sanalla "aikuiskoulutuskeskus".
Niiden kurssit on nimenomaan suunniteltu ihmisille, ammatinvaihtajille, eli ne on tiiviimpiä suoritetaan lyhyemmässä ajassa (yleensä 1,5-2 vuotta) kuin tavallisessa ammattikoulussa (yleensä 3 vuotta). Tiiviyden takia ne sopivat huonosti työn ohessa suoritettaviksi mutta samalla juuri nopeuttaa esim sitä, että ihminen joka ei enää voi toimia vanhassa ammatissa seim allergian tai vamman takia, pääsee uudelleen työelämään toisessa ammatissa..
Vierailija kirjoitti:
Heidän pitää suunnitella opetusta enemmän niin, että opiskelu onnistuu työn ohessa.
eli koulutuksen suorittaminen hidastuu.
Heidän pitää suunnitella opetusta enemmän niin, että opiskelu onnistuu työn ohessa.