Hyvät käytöstavat on pian lopullisesti unohdettu
Mitä ajatuksia se herättää? Syödään lakit päässä, ei hallita minkäänlaista pukeutumisetikettiä, kutsuvieras kuvaa kännykällä videota kirkosta presidentin hautajaisissa, juhlien jälkeen ei lähetetä kiitoskortteja... Lista on loputon. Ja pian katoaa se viimeinen sukupolvi, jolle hyvät tavat merkitsi jotain. Jatkossa vain jotkut upseerit osaa enää käyttäytyä. Minusta tapatietous pitäisi tuoda osaksi peruskoulun oppimäärää. Kyse on itsekurista, muiden huomioon ottamisesta, kunnioituksesta ja sujuvasta yhteispelistä. Nykypenskoille tekisi ihan todella hyvää.
Kommentit (66)
kouluissa opetetaan ainoastaan ampomaaaaiden kulttuurin hyväksyntää.
Vanhempi henkilö juuri onnitteli teeveessä kätellen nuorta, joka istua törötti paikoillaan, eikä noussut tilanteessa ylös seisomaan. Näytti kyllä törpöltä. Ihan perustapoja kuten kiitos, ole hyvä, anteeksi, edes näitä ei hallita. Ja suomalaisten törmäily ja töniminen ilman anteeksipyyntöä on kyllä ihan pohjanoteeraus. Päinvastoin, mulkaisevat rumasti, jos itse satun kauniisti pyytämään anteeksi, jos olen vaikka tungoksessa vahingossa heitä hipaissut. Muita huomioivat vuorovaikutustaidot ja käytöstavat ovat ihan peruskasvatusta, miksi ihmeessä niitä ei meillä hallita? Onko kyseessä kansallinen alemmuudentunne, mikä ilmenee uhmana, minähän en ketään pokkuroi vai mistä on kyse?
Tuo ikuinen väittely siitä, kenelle kasvatus kuuluu, on ihan turhaa. Mielestäni se kuuluu koko yhteisölle, kodille JA koulullle. Koulussa ei tarvitse olla erillistä ainetta, mutta peruskäytöstavat pitää vaatia alusta alkaen opettamalla miten koulussa toimitaan ja käyttäydytään.
Siinä niitä hyviä tapoja opitaan muun toiminnan ohella. Jos kouluissa nykyisin vallitsee kaaos ja käytöstapojen puutos, on jotain mennyt pahasti pieleen, koko yhteiskunnassa on peiliin katsomisen paikka.
Suuri osa käytöstavoista aivan turhia, joten hyvä vaan, että jäävät pois.
Samaa mieltä noin ylipäänsä, mutta aloituksen viimeisen virkkeen "nykypenska" vesitti ajatusta. Kohteliaisuuteen kuuluu myönteinen ajattelutapa ja toisten arvostaminen, ei koskaan jonkin ihmisryhmän haukkuminen. Mitä kävellen suojatietä ylitän, on paljon todennäköisempää, että nuori mies antaa tietä kuin iäkkäämpi nainen. Kun arvotaan kuka menee bussiin ensin, ovat keski-ikäiset ryykäämässä vanhusten eteen useammin kuin nuoret. Joka ryhmässä on siis poikkeuksensa, mutta noin keskimäärin en pitäisi vanhempia ihmisiä yhtään sen kohteliaampina kuin nuoria. Kukin vastaa ihan itse omasta käytöksestään.
Olen huomannut saman. Oispa edes yhdet kunnolliset pönötysjuhlat, jossa kaikki käyttäytyvät niin fiinisti ja smalltalkaavat yhdentekevistä asioista.