Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät käytöstavat on pian lopullisesti unohdettu

Vierailija
10.11.2023 |

Mitä ajatuksia se herättää? Syödään lakit päässä, ei hallita minkäänlaista pukeutumisetikettiä, kutsuvieras kuvaa kännykällä videota kirkosta presidentin hautajaisissa, juhlien jälkeen ei lähetetä kiitoskortteja... Lista on loputon. Ja pian katoaa se viimeinen sukupolvi, jolle hyvät tavat merkitsi jotain. Jatkossa vain jotkut upseerit osaa enää käyttäytyä. Minusta tapatietous pitäisi tuoda osaksi peruskoulun oppimäärää. Kyse on itsekurista, muiden huomioon ottamisesta, kunnioituksesta ja sujuvasta yhteispelistä. Nykypenskoille tekisi ihan todella hyvää. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikasvatus puuttuu jengi on aivan WT

Vierailija
42/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opetussuunnitelmaan voisi ottaa mukaan uuden oppiaineen, joka sisältäisi käytöstapoja ja kulttuuria ja kaikkea yleissivistävää tietoa. Hygieniaopetusta ja muuta sellaista.

Tai ehkäpä nämä asiat opetettaisiin kotona vanhempien toimesta!

Kaikilla ei ole vanhempia tai edes yhtä vanhempaa, joka käytöstapoja tai sitä ns. yleissivistystä opettaisi, vaan odottavat vai kuvittelevat juurikin, että esimerkiksi koulu opettaisi tai sitten vanhemmat eivät vain välitä tai ymmärrä.

Yliopisto-opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pian katoaa se viimeinen sukupolvi, jolle hyvät tavat merkitsi jotain. "

Näinhän on käynyt historiassa aina. Niin ne tavat muuttuu.

Vierailija
44/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tapoja pitäisi noudattaa? Intersektionaali feminismi heitti ne roskiin.

Vierailija
45/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opetussuunnitelmaan voisi ottaa mukaan uuden oppiaineen, joka sisältäisi käytöstapoja ja kulttuuria ja kaikkea yleissivistävää tietoa. Hygieniaopetusta ja muuta sellaista.

Arvatkaapas huviksenne, kiinnostaako nuorisoa oppia yhtään mitään, mitä niille opetetaan? Kun niitä täällä koulussa pakotetaan olemaan ilman hattua luokissa ja ruokalassa, niin se vaan saa ne lujemmin kiinnittymään niihin lippiksiin ja päättämään että isona se ei irtoa tuumaakaan päästä...

t. yläkoulun opettaja

Tällaisia opettajia ei pitäisi olla. Kukaan ei opi mitään, koska opettajalla on halveksuva asenne.

Vierailija
46/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tapoja pitäisi noudattaa? Intersektionaali feminismi heitti ne roskiin.

Oi tätä persujen ääliömäisyyttä. 

Vierailija
47/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pian katoaa se viimeinen sukupolvi, jolle hyvät tavat merkitsi jotain. "

Näinhän on käynyt historiassa aina. Niin ne tavat muuttuu.

Mutta kenelle kuuluu tapojen opettaminen ja ohjeistaminen?  -Edellä kirjoitin, kuinka kaikilta vanhemmiltakaan ei syystä tai tosiesta suju hyvien käytöstapojen ja ns. yleissivistyksen "siirtäminen" lapsille.  Ymmärrän, että moni vanhempi on uupunut ja useimmat yrittävät varmasti kaikkensa.

Vaan minne suunnata jos itse tiedostaa, että tarvitsisi ohjeistusta j aneuvoa kuinka käyttäytyä. Täällä toki tunnutaan monesti teitävän parhaiten ja kun etii ohjetta googlaamalla niin vielä paremmin kun varmasti löytää mieluisamman ohjeen ja neuvon,

Yliopisto-opiskelija

Vierailija
48/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olem AP:n klanssa osin päinvastaista mieltä. Aiemmin ei kaupoissa tervehditty ja työpaikoilla käytös oli suorastaan törkeää alaisia kohtaan puhumattakaan naisten kuulemista ala-arvoisista kommenteista. Nykyään sentään edes työpaikoilla pyritään noudattamaan käytöstapoja.

Vierailija
49/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen katoava hyvä tapa minun aikanani oli se, ettei naisille enää aikuistuessani juurikaan avattu ovia. Siitä ne muutkin tavat sitten rapisivat pois.

Olin menossa kauppahalliin, edelläni kulki herrahenkilö, joka jäi odottamaan ovelle. Kuuli ilmeisesti korkojeni kopinan. Avasi oven minulle ja kumarsi kevyesti. Olin tietysti iloinen ja kiitin.

Kauppahallissa minua odotti mieheni, jolle kerroin oven avauksesta. Oven avannut mies tulikin käytävällä vastaan ja sanoin miehelleni, että "tuo herra avasi oven", johon mieheni totesi, että herra on Saku Koivu. 

Vierailija
50/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät käytöstavat, hygienia, kulttuuri, yleissivstävä tieto. Noi  pitää opettaa kotona lapselle ja koulu vois, vaikka sitten tukea ja kertoa asioita silloin tällöin, mutta kyllä kotikavatus on kaiken perusta. Koululaitosten vastuulle on turha pistää perusasioita.

Minulle ja kaverille tuli lauantaina tosi tosi hyvä fiilis, kun oltiin kaupasta tulossa ulos. Kaverini raskaana ja minulla on jalkapaketissa. Mutta lähdin kaveria auttamaan kauppakassien kanssa. Kun siinä nilkutettiin, niin 2 nuorta ehkä noin 16v poikaa tuli vastaan. Toinen heistä sanoi, että anteeksi voidaanko auttaa, kun noi kassit näyttä aika painavilta ja sinullakin jalkapaketissa ja sinäkin odotat lasta ja liikkuminen on jo vähän niin ja näin. Pojat kantoi ruokakassit autolle ja kysyi onko kaikki ok ja kaverilta, joka on raskaana, niin pärjäätkö varmasti. Oltiin siinä joo kiitos tuhannesti. Sit hän sanoi ajakaa varoivaisesti.

NE teinit on kotona kasvatettu ja kotona opetettu. Hyvin kasvatetttuja nuoria ja samalla oltiin siinä, että kerrankin näin, kun koko aika saa lukea lehdistä paskaa. Me molemmat muistetaan noi nuoret hyvin pitkään. Pojat oli siistejä. Heidän vanhemmat on opettanut asioita ja olleet läsnä heidän elämässä. Nykyään sitä vaan näkee, kun vanhemmat päivittelee facebookkiaan puistossa ja lapset itkee kurkkusuorana. Tuntuu aina välillä, että lapset on vanhempien tiellä vaan.

Vierailija
51/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa ottaa filtteröity selfie matkalla hautajaisiin. 

Vierailija
52/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ne pitäisi saada opetetuksi näille vanhemmille.

Vierailija
53/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lapset perässä mitä aikuiset.. eilen lenkillä tuli kolme mammaa vastaan juoksulenkillä..kävelin oikealla puolella kapeaa polkua ja kun nämä kolme älypäätä tuli vastaan kaikki vierekkäin, kukaan heistä ei väistänyt. Ajattelin etten minä aio väistää ojaan niin yksi heistä lähes tuli päälle. Moni lyö oven nenän eteen sille joka tulee perässä, naapureita ei tervehditä, ei kiitetä jos joku kohteliaasti pitää ovea auki jne. Suomalaiset on kyllä moukkamainen kansa. 

Vierailija
54/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen tapojen hyväksymättömyys ei ole mielestäni koskaan ollut hyvää tapakulttuuria.

Eli moukkailua/perseilyä ei saa arvostella? Tämäpä yllättävää. En olisi arvannutkaan.

Sun kielenkäyttö on erittäin huonotapaista.

Vierailija
55/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa parempi, niin oppivat nekin joilla on oppimattomat vanhemmat.

Vierailija
56/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoskortit?

Postimerkit maksaa 2,30€/kappale, ja siihen vielä kortit päälle. Ja mistä juhlista ihmiset niitä kiitoksia oikein odottaa? 

Häissä kaikilla on nykyään kamerat millä kuvaavat myös hääparia, pitääkö lähettää vielä törkykallis kuva perään? 

Minun äitipuoleni odottaa kiitosta aina ihan joka asiasta. Ei riitä, että kun hän antaa lapselle lahjan ja lapsi siinä tilanteessa hymyilee ja katsoo silmiin ja sanoo "kiitos" ja vielä yleensä ihan aidosti tykkää siitä mitä sai, niin ei riitä. Isältäni tulee aina viestiä perään että X odottaa että häntä kiitetään. Ja sitten lähetellään mielistelykiitosviesti ettei tule kahta vuotta kestävää mykkäkoulua kuten viimeksi. 

Vierailija
57/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kettuili minulle, että enkö tosiaan osaa syödä pastaa haarukalla ja lusikalla. 

Tuijotin häntä pitkään tonnin seteli -ilmeellä. Nainen, joka minut kasvatti vittuili kun en osannut jotain, joka ilmeisesti kuuluu tapakasvatukseen. 

Ei se mitään. Minusta tulikin ihan oikea ihmispelkoinen peikko, tai naisena varmaan sitten joku muu kuin peikko. Mutta kuitenkin. Kun olin lapsi, minun oletettiin automaattisesti osaavan ja tietävän kaiken tarpeellisen. Kotona naurettiin että etkö sinä osaa ja koulussa vittuiltiin että eikö kotona ole opetettu?!

Ole siinä sitten. 

Anteeksi suomeni, kun kiroilen. Alkoi vain niin ärsyttää. Oma ikäluokkani on nyt itse vanhempia ja täällä huudetaan käytöstapojen puutteesta. Kuka ne on meidän sukupolvelle opettanut, häh? 

Vierailija
58/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyajan lapsillekaan enää opeteta minkäänlaisia käytöstapoja ja kun kristillinen opetuskin on poistettu kouluista niin millään ei ole enää mitään väliä. Kristillinen opetus takaisin kouluihin ja koteihin.

Kristillisyydellä ei hyviä kätyöstapoja opi, vaan kunnollisella kotikasvatuksella. Naapurit ovat vahvasti uskossa ja poikansa haistatteli kylillä ohikulkijoille jo alle kouluikäisenä. Taisi uskonto mennä ohi lasten kasvatuksen.

Meidän perhe taas ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, mutta käytöstavat lapselle opetettiin jo pienestä pitäen, ensisijaisesti esimerkin kautta. Kyllä se pienikin oppii ottamaan lakin päästään, kun iskä tekee niin myös ja samalla kertoo miksi näin kuuluu tehdä. Hautajaisista lapsi sai valitettavan monta kokemusta jo pienenä, että nekin menevät jo rutiinilla pukeutumisesta käyttäytymiseen. 

Vierailija
59/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät käytöstavat, hygienia, kulttuuri, yleissivstävä tieto. Noi  pitää opettaa kotona lapselle ja koulu vois, vaikka sitten tukea ja kertoa asioita silloin tällöin, mutta kyllä kotikavatus on kaiken perusta. Koululaitosten vastuulle on turha pistää perusasioita.

Minulle ja kaverille tuli lauantaina tosi tosi hyvä fiilis, kun oltiin kaupasta tulossa ulos. Kaverini raskaana ja minulla on jalkapaketissa. Mutta lähdin kaveria auttamaan kauppakassien kanssa. Kun siinä nilkutettiin, niin 2 nuorta ehkä noin 16v poikaa tuli vastaan. Toinen heistä sanoi, että anteeksi voidaanko auttaa, kun noi kassit näyttä aika painavilta ja sinullakin jalkapaketissa ja sinäkin od

Mun täytyy entisenä puhelinaspana todeta, että nuoret aikuiset olivat lempiasiakasryhmäni. Nekin, jotka eivät oikein tienneet, mitä tarvitsivat, olivat kärsivällisiä, kohteliaita, ja kiittivät saamistaan ohjeista. Yksikään nuori ei kertaakaan kiroillut, huutanut tai haukkunut, ne puhelut tulivat keski-ikäisiltä.

Vierailija
60/62 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen katoava hyvä tapa minun aikanani oli se, ettei naisille enää aikuistuessani juurikaan avattu ovia. Siitä ne muutkin tavat sitten rapisivat pois.

Tämä! Vkonloppuna yllätyin positiivisesti, kun ruokaravintolasta tuli 4-5 nuoren miehen porukka ulos ja me ystänäni kanssa olimme menossa sisään heidän jälkeensä. Viimeinen näistä pojista piti meille ihan kunnolla ovea auki. Olivatkin ulkomaalaisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä