Millä paikkakunnalla saa kävellä rauhassa, ilman vastaantulijoiden virtaa?
Ja pääsee luontoon kävelemään helposti esimerkiksi järvenrantaan, pellonlaitaan ja purolle. Ja silti ei ole pakko omistaa autoa tai polkupyörää. Ja ikkunasta katsoessa ei ravaa porukkaa ja autot jyrise. Onko Pirkanmaalla tai muualla sellaista paikkakuntaa, vai kaikki täyteen rakennettu. Ulkomaat?
Kommentit (26)
Suurin osa Suomalaisista pikkukaupungeista tai kyläpahasista täyttää tuon määritelmän.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Suomalaisista pikkukaupungeista tai kyläpahasista täyttää tuon määritelmän.
Huomasin että Sastamalassa oli ruuhkaa ruuhka-aikana myös sivutiellä.
Siellä, missä on yksisuuntaiset jalkakäytävät.
Ei ole ainakaan tämä sellainen. Muut luulee, että täällä pääsisi rantoja pitkin kävelemään, mutta eipä pääse, kun ne on rakennettu ja yksityisalueita. Kameravalvonta ja pääsy kielletty kylttejä monille yksityisteille. Talojen etupihat tulee rantaan, ei siitä kuljeksi kukaan ulkopuolinen. Pitää lähteä kyllä isompaan kaupunkiin, jos haluaa järven rannalle kävelemään.
Onhan noita. Toki satunnaisesti autojen ääniä kuuluu pienemmilläkin paikkakunnilla ja maaseudulla asuessa jos on peltoja lähellä, niin peltotöiden aikaan traktorit surraa aamusta iltaan, mutta ei ne montaa päivää kerrallaan jatka.
Auton omistamisen tarve riippuu ihan siitä, miten kyläkeskuksessa on kauppa ja muut tarvitsemasi palvelut, miten työpaikkasi sijoittuu (vai voitko tehdä etänä) jne. Toki voi olla, että esimerkiksi terveyskeskuspalveluita käyttääksesi joudut satunnaisesti ottamaan taksin tai tuurilla voi päästä isompaan kaupunkiin julkisilla jos niitä vielä kylällä pysähtyy.
Olen itse asunut autottomana parin tuhannen asukkaan kylässä, noin 4 km kyläkeskuksesta. Se on vain järjestelykysymys ja vaatii vähän enemmän ehkä suunnittelua ja viitseliäisyyttä, että saa arjen pyörimään.
Mä asun Espoossa. Mulla on tuollaista. Paitsi, että ilman autoa täällä ei kyllä pärjää, kun lähin kauppa on 2km päässä.
Koko Kainuu. Kajaanin keskustassa saattaa nähdä muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Koko Kainuu. Kajaanin keskustassa saattaa nähdä muita ihmisiä.
Kainuussa saa kävellä rantoja pitkin toisten tonttien läpi, kun ei kenenkään porstua tulee veden äärelle, ehkä vaan rantasauna. Ei siellä ihmetellä, jos joku vieras kävelee pihan läpi tai oman rannan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mikä hyvänsä pikkukylä.
Ei onnistu. Siellä jolkottelee vastaan ilveksiä ihan solkenaan.
Kaikki paikkakunnat Suomessa paitsi Helsingin ydinkeskustan pieni alue.
Hangossa on rantojen yksityisomistus kielletty. Saat kävellä vaikka niemen ympäri rantoja pitkin. Kaikkialle pääsee kävellen.
Aika harvassa on sellaiset syrjäseutupaikkakunnat, missä ei siis ole ihmisiä (liikaa), mutta missä myös pärjää ilman autoa ja polkupyörää. Hailuotoon jos muutat kylälle, niin ehkä siellä. Tosin sieltä ei pääse pois autotta kuin harvoin, linja-autovuoroja on 3 / arkipäivä suuntaansa, 2 lauantaisin ja 1 sunnuntaisin joten asiointimatkat vaikka Ouluun tulevat hankaliksi...
Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa, siinä puoli Suomea mistä valita. Itse asun Pohjois-Pohjanmaalla alle 10000 asukkaan kaupungissa. 1 km keskustaan, 1 km joelle ja 1 km metsään, jota siitä metsän reunasta alkaen riittää joku 8-10 km. Ei kulje liikaa ihmisiä vastaan, ja asunnon ikkunoista näkyy puisto ja naapurin piha, ei kuulu autojen äänet.
Kaskinen. Jos joku tulee vastaan niin sitä ihan peljästyy.
Toki jos ulkomaat kelpaa niin Pitcairnin saaria voisi olla sinulle sopiva. Siellä on 50 asukasta ja ranta joka puolella lähellä.Läihn mannerkin on yli 5000 km päässä.
Jos vielä löydät semmoisen paikan jossa saa kävellä rauhassa ilman vastaantulijoiden virtaa JA tuijotusta, niin ilmoitapas tännekin.
Ihan mikä hyvänsä pikkukylä.